خانه / اخبار / تصویب شدن لایحه بودجه سال ۹۶ + جزییات کامل
تصویب شدن لایحه بودجه سال 96 + جزییات کامل

تصویب شدن لایحه بودجه سال ۹۶ + جزییات کامل

تصویب شدن لایحه بودجه سال ۹۶ + جزییات کامل

در این مقاله از پورتال وهاران به جزییات تصویب لایحه بودجه سال ۹۶ پرداخته ایم و همینطور برای شما کاربران عزیز در مورد اینکه اصولا چگونه لایحه بودجه تصویب می شود اطلاعاتی را منتشر کرده ایم.

لایحه بودجه ۹۶ تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بودجه یک میلیون و ۱۵۲ هزار میلیارد تومانی سال ۹۶ را به تصویب رساند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی بعد از ظهر امروز (یکشنبه ) و در نهمین روز بررسی لایحه بودجه ۹۶ با ۱۶۰ رای موافق، ‌۱۹ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۰۰ نماینده حاضر بودجه یک میلیون و ۱۵۲ هزار میلیارد تومانی سال ۹۶ را به تصویب رساند.

به موجب ماده واحده لایحه بودجه سال ۹۶ کشور که به تصویب مجلس رسید، بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور از حیث منابع بالغ بر یازده میلیون و ۵۲۷ هزار ۱۰۸ میلیارد و ۹۶۹ میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر یازده میلیون و ۵۲۷ هزار و ۱۰۸ میلیارد و ۹۶۹ میلیون ریال به شرح زیر است:

الف- منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، بالغ بر سه میلیون و نهصد و ۸۳ هزار و ۸۳۳ میلیارد و ۳۳۵ میلیون ریال شامل:

۱- منابع عمومی بالغ بر سه میلیون و چهارصد و ۶۷هزار و ۵۲۱ میلیارد ریال

۲- درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بالغ بر پانصد و ۲۳ هزار و ۵۵۳ میلیارد و سیصد و سی و پنج میلیون ریال

ب- بودجه شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بالغ بر هشت میلیون و پنج هزار و ۲۱ میلیارد و ۴۸ میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر هشت میلیون و پنج هزار و ۲۱ میلیارد و ۴۸ میلیون ریال.

بر این اساس ماده واحده ، تبصره ها و جداول لایحه بودجه ۹۶ کل کشور به تصویب مجلس رسید.

تصویب شدن لایحه بودجه سال 96 + جزییات کامل

منظور از لایحه بودجه در ایران چیست؟

بودجهٔ کل کشور در ایران برنامهٔ مالی دولت این کشور است و برای یک سال مالی توسط توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تدوین می‌شود. لایحهٔ بودجه پس از تصویب در هیئت وزیران به مجلس ارائه و پس از تصویب و تأیید شورای نگهبان از مجلس به رئیس جمهور ابلاغ می‌شود. طبق قانون محاسبات عمومی «این بودجه حاوی پیش‌بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه‌ها برای انجام عملیاتی که منجر به نیل سیاستها و هدفهای قانونی می‌شود» است. رقم این بودجه در سال ۱۳۹۴، ۲۱۹ هزار میلیارد تومان بوده است. این بودجه سه قسمت دارد:

همچنین بخوانید:  اسامی کامل کشته شدگان حادثه پلاسکو (آتش نشان ها و شهروندان)

بودجه عمومی دولت شامل دو جزء:

پیش‌بینی دریافتها و منابع تأمین اعتبار که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در سال مالی قانون بودجه به وسیله دستگاه‌ها از طریق حسابهای خزانه‌داری کل اخذ می‌گردد.
پیش‌بینی پرداختهایی که از محل درآمدهای عمومی و یا اختصاصی برای اعتبارات جاری و عمرانی و اختصاصی دستگاه‌های اجرایی می‌تواند در سال مالی مربوط انجام دهد.

بودجه شرکتهای دولتی و بانکها.
بودجه مؤسساتی که تحت عنوانی غیر از عناوین فوق در بودجه کل کشور منظور می‌شود.

نحوه تصویب لایحه بودجه چگونه است؟

بودجه سندی است که بر اساس آن دولت موظف است طبق برنامه‌ریزی کوتاه‌ مدت یک‌ساله، امور مالی و نحوه توزیع اعتبارها را به اجرا در آورد.

براساس این سند، قوه مجریه باید علاوه بر تامین منابع مالی که از محل‌های مختلف تامین کند، به موازات باید حقوق و دستمزد کارکنان، کمک‌های بلا‌عوض، امور رفاه اجتماعی و مباحث مربوط به امور عمرانی، تولیدی، درمانی، سلامت، آموزشی، امنیتی و … را بر اساس مصوبه و تکالیف مجلس به نحو درست تشخیص دهد.

بودجه کل کشور، از دو بخش بودجه عمومی دولت و بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسه‌های انتفاعی وابسته به دولت تشکیل شده است.

بودجه عمومی

بودجه عمومی دولت نیز خود به دو بخش درآمدها (منابع) و هزینه‌ها (مصارف) تقسیم می‌شود.

منابع بودجه عمومی

منابع بودجه عمومی دولت به صور عمده از :
الف) درآمدهای حاصل از نفت و فرآوردهای نفتی
ب) منابع مالیاتی
ج) منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی و سایر منابع به اضافه منابع حاصل از هدفمند کردن یارانه‌ حامل‌های انرژی، منابع حاصل از استفاده از موجودی حساب ذخیره ارزی تشکیل شده است.

درآمدهای مالیاتی

درآمدهای مالیاتی از پنج بخش تشکیل یافته‌اند:
الف) مالیات‌های اشخاص حقیقی
ب)مالیات درآمدها
ج) مالیات بر ثروت
د) مالیات بر واردات
ه) مالیات بر کالاها و خدمات

مصارف بودجه عمومی

مصارف بودجه عمومی نیز از سه بخش۱) هزینه‌های جاری۲) سرمایه‌گذاری عمرانی و۳) تملک دارایی مالی( بازپرداخت اصل و سود اوراق مشارکت و …) تشکیل یافته است.

هزینه‌ها

بخش زیادی از هزینه شامل حقوق و دستمزد کارکنان و رفاه‌ اجتماعی است، پس بخش مربوط به یارانه‌ها، استفاده از کالا و خدمات، کمک‌های بلاعوض، هزینه‌های اموال دارایی و سایرهزینه‌ها، از جمله هزینه‌های اموال دارایی و سایر هزینه‌ها، از جمله هزینه‌های مصرفی، هزینه‌های سرمایه‌گذاری و بازپرداخت تعهدات و دیون تشکیل شده است.

همچنین بخوانید:  مبلغ عیدی کارمندان و کارگران در سال 96 اعلام شد + جدول

اعتبارات عمومی بودجه در چهار بخش متشکل از امور اجتماعی و فرهنگی، امور عمومی، امور دفاعی و امنیتی و امور اقتصادی تقسیم می‌شوند.

همچنین در بین وزارتخانه‌ها، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، دفاع و… بودجه زیادی را به خود اختصاص داده و در واقع تکالیف زیادی را برای دولت ایجاد می‌کنند.

تصویب بودجه سالانه کل کشور

این در حالی است که ماده ۱۸۶ آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص تصویب بودجه سالانه کل کشور توسط نمایندگان تصریح می‌کند: “دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا ۱۵ آذر ماه هر سال به مجلس تسلیم نماید. نحوه رسیدگی به لایحه بودجه، یک شور خواهد بود و ترتیب رسیدگی به شرح زیر می‌باشد:

۱- نمایندگان مجلس از زمان چاپ و توزیع لایحه بودجه سالانه کل کشور و پیوست‌ها و سوابق آن تا مدت ده روز می‌توانند پیشنهادهای خود را به کمیسیون‌های تخصصی مجلس تقدیم نمایند.
۲- کمیسیون‌های تخصصی موظفند حداکثر تا پانزده روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به کمیسیون تلفیق تقدیم نمایند.
۳ – کمیسیون تلفیق موظف است حداکثر ظرف پانزده روز پس از پایان مهلت گزارش کمسیون تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش کمیسیون‌های تخصصی گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید. مهلت رسیدگی کمیسیون تلفیق حداکثر تا پانزده روز با موافقت هیات رئیسه قابل تمدید می‌باشد.
۴- در جلسه علنی،‌پس از رسیدگی به کلیات بودجه و تصویب آن،‌ به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی و سقف آن به تصویب خواهد رسید. پس از آن پیشنهادهای مربوط به تبصره‌ها و ردیفها رسیدگی می‌گردد.

تبصره ۱- در جلسه علنی، تنها پیشنهادهایی که توسط نمایندگان و کمیسیون‌ها در زمان مقرر دریافت و به چاپ رسیده، مشروط به عدم مغایرت با قانون برنامه، قابل طرح می‌‌باشد. پیشنهادهایی که منبع درآمد مشخصی نداشته باشد قابل طرح نخواهد بود و پیشنهادهایی که مازاد بر سرجمع نباشد. زمانی قابل طرح است که ردیف مشخص جایگزین را معین نماید. تشخیص موارد مذکور با رئیس جلسه خواهد بود.

تبصره ۲- نحوه رسیدگی به متمم، اصلاحیه‌های بودجه و سایر مواردی که در این ماده پیش‌بینی نشده طبق مقررات معمول در این آیین‌نامه خواهد بود.

همچنین بخوانید:  جزییات جدید از علت درگذشت رفسنجانی

تبصره ۳- در صورت عدم توصیب کلیات لایحه بودجه، فقط برای یک بار موضوع به کمیسیون تلفیق ارجاع می‌شود تا حداکثر ظرف هفتاد و دو ساعت گزارش اصلاحی خود را به مجلس ارائه نماید.

همچنین ماده ۱۸۷ تصریح می‌کند: جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه باید بلاانقطاع در کلیه ایام هفته غیر از جمعه و تعطیلات رسمی، حداقل روزی چهار ساعت منعقد گردد و تا موقعی که شور و مذاکره پایان نیافته و رای مجلس اخذ نشده است از دستور خارج نمی‌شود و هیچ لایحه یا طرح دیگر نمی‌تواند مطرح باشد مگر لایحه یک یا چند دوازدهم بودجه در صورت ضرورت.
تبصره-اگر مطالب فوری و فوتی اعم از طرحها و لوایح دو فوریتی و غیره پیش آید که به تشخیص مجلس تاخیر آن موجب زیان جبران ناپذیری باشد، در این صورت برای طرح و تصویب آن زمان مشخص معین می‌شود.

ماده ۱۸۸ نیز می‌گوید: چنانچه لایحه بودجه سالانه کشور تا تاریخ تعیین شده در این آیین به مجلس تسلیم نشود دولت موظف است لایحه چند دوازدهم بودجه را نیز به مجلس تسلیم نماید.

این لایحه پس از چاپ و توزیع در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد ابتدا نماینده دولت و سپس دو مخالف و دو موافق به ترتیب هر کدام به مدت پنج دقیقه صحبت می‌کنند و سپس کلیات لایحه‌ در ردیف اول دستور جلسه علنی بعد قرار می‌گیرد. در وقت رسیدگی ابتدا پیشنهاد نمایندگان در خصوص میزان چند دوازدهم مطرح و در صورت عدم تصویب نسبت به عدد چند دوازدهم پیشنهادی دولت رای گیری می‌شود.
تبصره۱- مجلس چند دوازدهم بودجه را بر مبنای آخرین قانون بودجه سالانه مصوب مجلس رسیدگی می‌نماید.
تبصره۲- حداکثر مدتی که مجلس می‌تواند برای بودجه چند دوازدهم تصویب نماید سه دوازدهم است.

تصویب شدن لایحه بودجه سال 96 + جزییات کامل

ارجاع به شورای نگهبان

لایحه بودجه مصوب مجلس در صورتی قانونی و لازم الاجرا خواهد بود که شورای نگهبان آن را بررسی و تصویب کند.

از آنجایی که بررسی کل متن لایحه بودجه تصویبی مجلس زیاد است: بنابراین اعضای شورای نگهبان به صورت روزانه مصوبات مجلس درخصوص بودجه را بررسی و در جریان کار قرار ‌می‌گیرند و به محض تقدیم لایحه تصویبی بودجه به شواری نگهبان این شورا بلافاصله نظر نهایی خود را اعلام و در صورت تائید نهایی به عنوان قانون لازم الاجرا، توسط رئیس مجلس به رئیس جمهور ابلاغ می‌شود.

گردآوری: پورتال وهاران www.vaharan.ir

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی admin

همچنین ببینید

زلزله غرب آبان 96,زلزله سر پل ذهاب آبان 96,زلزله کرمانشاه آبان 96,زلزله ایلام آبان 96,کشته های زلزله سر پل ذهاب آبان 96,زلزله غرب کشور آبان 96

تعداد و اسامی کشته ها و مصدومین زلزله غرب ۲۲ آبان ۹۶

تعداد و اسامی کشته ها و مصدومین زلزله غرب ۲۲ آبان ۹۶ همانطور که می …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *