خانه / اخبار / علت برخورد دو قطار در سمنان مشخص شد
محل تبلیغات در مجله اینترنتی وهاران
علت برخورد دو قطار در سمنان مشخص شد

علت برخورد دو قطار در سمنان مشخص شد

علت برخورد دو قطار در سمنان مشخص شد

خطای انسانی، علت برخورد دو قطار در سمنان

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کمیسیون رسیدگی به سوانح راه‌آهن در حال بررسی این مسئله است که دستور حرکت قطار دوم درچه وضعیتی صادر شد، گفت: خطای انسانی باعث برخورد دو قطار شده است.

عباس آخوندی در گفتگو با شبکه خبر صدا و سیما با اشاره به تشکیل کمیسیون بررسی سوانح راه‌آهن در خصوص سانحه برخورد دو قطار در محور دامغان- سمنان اظهار داشت: امروز در این جلسه که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد، گزارشی از شرح ماجرا و اتفاق رخ‌داده با توجه به وجود یک سیستم تمام‌اتوماتیک برای کنترل قطار و سیر و حرکت ارایه و از مسئولان فنی خواسته شد تا این مدارک را جهت ارائه به مردم در اختیار صداوسیما قرار دهند.

وی افزود: طبق این گزارش، قطار اول در ساعت ۶:۳۰ دقیقه در حدود ۵ کیلومتری ایستگاه هفتخوان به دلیل مشکلات فنی متوقف می‌شود و به همین خاطر تمامی تراک‌های مسیر به حالت قرمز درمی‌آیند تا قطار بعدی نتواند با قطار جلوی تصادم پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: قطار بعدی که از تهران حرکت خود را آغاز کرده در ساعت ۷:۱۳ دقیقه به نزدیک ایستگاه می‌رسد، اما بلافاصله سیستم اتوماتیک قطار را متوقف می‌کند و جلوی حرکت قطار را می‌گیرد که تا این لحظه سیستم کنترل هوشمند قطار به وظیفه خود به‌خوبی عمل کرده است.

آخوندی ادامه داد: سپس لکوموتیوران با مرکز کنترل ترافیک تماس می‌گیرد و اعلام وضعیت می‌کند و دقیقاً در همین لحظه خطای انسانی حاصل می‌شود که مرکز CTC اجازه حرکت به‌قطار را صادر می‌کند که منجر به برخورد با قطار جلویی و وقوع حادثه می‌شود.

به گفته وی، کمیسیون رسیدگی به سوانح راه‌آهن در حال بررسی این مسئله است که در چه وضعیتی این دستور صادر و چگونه چنین خطایی را مرکز CTC مرتکب شده است. لذا این کمیسیون طی دیروز و امروز تشکیل جلسه داده است و تمام مکالمات بین لکوموتیوران و مرکز کنترل ترافیک را از روی صوت‌های ضبط‌ شده پیاده کردند و دقیقاً گوش دادند و موضوع در دست بررسی است.

وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اعلام نتایج بررسی سانحه از سوی کمیسیون بررسی سوانح راه‌آهن در اسرع وقت خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری هیئت ۵نفره‌ای شامل آقایان ترکان، استانداران دو استان، مدیرعامل اسبق راه‌آهن و یکی از کارشناسان را مسئول رسیدگی به این پرونده کرده است، بنده نیز به تمامی معاونان خود از جمله معاون حمل‌ونقل و مدیرعامل شرکت راه‌آهن و سایر اعضای کمیسیون سوانح راه‌آهن دستور  داده‌ام که تمام اطلاعات را در اختیار مهندس ترکان قرار دهند تا هیچ اطلاعاتی باقی نماند.

آخوندی با اشاره به هدف از اتخاذ چنین تصمیمی گفت: در نظر داریم تمام اطلاعات را به‌صورت شفاف در اختیار مردم قرار دهیم و هم‌زمان با بررسی کمیسیون عالی سوانح، شرکت راه‌آهن نیز از مجاری اداری به پرونده ورود پیداکرده است و در حال بررسی فرایندها و خطاهای اداری هستند و امیدواریم بتوانیم بدون فوت وقت علت حادثه  را به‌طور دقیق مشخص کنیم و با افرادی که قصور و بی‌تدبیری داشتند برخورد صورت گیرد.

وی تصریح کرد: سیستم‌های CTC و ATC به خاطر وقوع حادثه در سه سال قبل در محور مشهد نصب شد تا از عامل انسانی در وقوع حوادث ریلی جلوگیری شود. اما مجدد نیاز داریم که تمام فرایندها و اقدامات را بار دیگر جز به جز کنترل کنیم تا فارغ از اینکه  مقصران مورد توبیخ قرار گیرند از جهت فرایندی هم مطمئن شویم تمام فرایندها به شکل صحیح پیش می‌رود و مجدداً چنین خطایی رخ نخواهد داد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به زمان ارائه نتایج  کمیسیون سوانح راه‌آهن گفت: تا حدود زیادی در حال حاضر برای ما موضوع مشخص‌شده زیرا تمام اطلاعات در سیستم ثبت‌شده است و تمام اطلاعات لحظه‌به‌لحظه حرکت قطارها و حتی مکالمات بین لکوموتیوران و مرکز کنترل ترافیک ثبت‌شده است و قاعدتاً نیاز است که کمیسیون تمام دست‌اندرکاران را مورد بازخواست قرار دهد و بازجویی کند که چرا مجوزها خارج از حالت اتوماتیک و روند کنترل ترافیک صادر شده است و از طرفی باید نقص فنی قطار اول را بررسی کنیم. در واقع کمیسیون نیاز به دریافت اطاعات بیشتری دارد.

آخوندی خاطر نشان کرد: گزارش این کمیسیون پس از تکمیل و دستیابی به نتایج در اولین فرصت به اطلاع مردم می‌رسد.

***

همچنین ببینید:

اخبار جدید از آمار کشته شدگان تصادف قطار سمنان ۶ آذر ۹۵

اسامی مجروحان تصادف قطار در سمنان + جزییات کامل خبر

بازداشت چند تن از عوامل تصادف دو قطار در سمنان

***

علت برخورد دو قطار در سمنان مشخص شد

علت سانحه برخورد دو قطار در سمنان اعلام شد

محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه آهن در خصوص بروز این سانحه گفت: قطار مشهد- تبریز به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در مسیر متوقف شده بود که نقص فنی به سیستم سی تی سی شاهرود به عنوان مرکز کنترل، اطلاع داده می شود، در همین زمان به قطار مشهد سمنان که در این مسیر حرکت می کرد دستور توقف داده شد.

به گزارش روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران ؛ وی در ادامه افزود: متاسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل؛ فرد جایگزین از سابقه و دلیل قرمز شدن چراغ بی اطلاع بوده و وقتی رئیس قطار مشهد- سمنان مجددا کسب تکلیف می کند به وی گفته می شود که مسیر باز است و مشکلی نیست شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است لذا به وی تلگراف می شود که حرکت کند.

به گفته مدیرعامل راه آهن، دراین لحظه قطار مشهد- تبریز در پشت یک قوس متوقف شده بود که قطار مشهد- سمنان وقتی با قطار پیش رو مواجه می شود به شدت با کوپه های انتهایی قطار مشهد تبریز برخورد می کند و سانحه رخ می دهد.

وی افزود: نظر نهایی و دقیق در خصوص بروز سانحه پس از بررسی کمیسیون عالی سوانح اعلام خواهد شد.

***

همچنین ببینید:

اخبار جدید از آمار کشته شدگان تصادف قطار سمنان ۶ آذر ۹۵

اسامی مجروحان تصادف قطار در سمنان + جزییات کامل خبر

بازداشت چند تن از عوامل تصادف دو قطار در سمنان

***

علت برخورد قطارها در سمنان چه بود؟

یکی از مسئولان حاضر در محل حادثه برخورد دو قطار مسافری سمنان – مشهد و تبریز – مشهد‌ با اشاره به ابعاد مختلف بروز این حادثه، به خبرنگار فارس گفت که دلایل مختلفی را می‌توان برای وقوع این حادثه متصور بود که باید به صورت فنی بررسی شود.

وی ادامه داد: کمیسیون عالی بررسی سوانح راه‌آهن در محل حادثه حضور دارد و مشغول بررسی علت وقوع این حادثه است.

وی اظهار داشت: ۳ دلیل عمده را می‌توان برای وقوع این حادثه متصور بود که البته این دلایل احتمالی است و باید به تأیید کمیسیون عالی سوانح راه‌آهن هم برسد.

این منبع آگاه گفت: خط‌‌آهن تهران-مشهد به سیستم کنترل اتوماتیک (ATC) تجهیز شده است که ایمنی سیر را افزایش می‌دهد اما می‌توان متصور بود که این سیستم به خوبی عمل نکرده است.

وی ادامه داد: ممکن است پس از آنکه سوزن ریل برای انتقال قطار تبریز-مشهد به بلاک فرعی عوض شده است، این سوزن برنگشته باشد و بدین ترتیب قطار بعدی (سمنان-مشهد) هم در ادامه، از طریق همین خط، با ذهنیت اینکه این خط به خط فرعی وصل نیست، وارد بلاک فرعی ‌شده و به قطار برخورد می‌کند.

وی ادامه داد: ممکن است سوزن برگشت این خط خوب عمل نکرده باشد و یا اینکه سرعت قطار مشهد-سمنان در این مقطع زیاد بوده باشد.

به گزارش فارس این در حالی است که خط‌آهن تهران-مشهد به به سیستم کنترل اتوماتیک (ATC) مجهز است و طبق این سیستم اگر لکوموتیوران هم قصد داشته باشد، سرعت قطار را افزایش دهد، این سیستم مانع سرعت گرفتن غیرمجاز قطار ‌می‌شود.

بنابراین گزارش پیش‌ از این مدیرعامل راه‌آهن در این‌باره گفته بود: همه شبکه ریلی به سیستم کنترل اتوماتیک ورود ایستگاه‌ها در حال تجهیز هستند که به سیستم ATC معروف است؛ این سیستم خطای انسانی را کاهش داده و مانع افزایش سرعت می‌شود و اگر اتفاقی برای لکوموتیوران رخ دهد، قطار متوقف خواهد شد.

به گفته محسن پورسید آقایی در حال حاضر ۱۱۳ ایستگاه به این سیستم مجهز شده‌اند و بقیه نیز تا پایان امسال به این سیستم تجهیز خواهند شد، این سیستم موجب بهره‌وری بیشتر از خطوط شده و احداث ایستگاه مجازی بین دو ایستگاه واقعی را نشان می‌دهد.

بنا به گفته مدیرعامل راه‌آهن اجرای همین سیستم موجب شده است که ظرفیت خط‌آهن تهران – مشهد امروز به اعزام ۲۰۰ قطار در روز افزایش یابد و هر ۷ دقیقه یک قطار از تهران به مشهد و مشهد به تهران اعزام شود.

بنا به ادعای مدیرعامل راه‌آهن‌ این سیستم توسط متخصصان داخلی طراحی و بومی سازی شد و ایران جزو ۸ کشور دنیا است که این دانش را طراحی‌ و بومی سازی کرد‌ه است.

وی این را هم گفته بود که تا پایان سال ۹۵ همه شبکه ریلی کشور به سیستم ایمن ATC مجهز می‌شود؛ بنابراین تجاوز از سرعت مجاز نخواهیم داشت و ایمنی خطوط افزایش می‌یابد.

برخورد دو قطار مسافری سمنان-مشهد و تبریز-مشهد در ایستگاه هفت‌خوان و در ساعت ۰۷:۴۵ صبح امروز، موجب کشته و زخمی شدن تعدادی از مسافران و عوامل فنی راه‌آهن شد.

در این سانحه ۴ تن از ماموران فنی راه آهن و تنی چند از مسافران جان باختند.

‌ساعت ‌۰۷:۴۵‌‌ صبح‌ امروز جمعه دو قطار مسافر‌ی سمنان – مشهد متعلق به شرکت ریل ترابر سبا و‌ ‌تبریز-مشهد متعلق به شرکت حمل و نقل ریلی رجاء در ایستگاه هفت‌خوان در ناحیه راه‌آهن شمال شرق کشور بین دامغان و سمنان با یکدیگر برخورد می‌کنند که‌ این حادثه به کشته و زخمی شدن تعدادی از مسافران انجامید.‌

در این حادثه قطار ‌تبریز‌-مشهد در ایستگاه هفت خوان بین دامغان و سمنان در بلاک فرعی متوقف بوده است، که قطار ‌سمنان-مشهد از پشت به این قطار برخورد می‌کند.

‌در این حادثه لکوموتیو‌ قطار ‌سمنان‌-مشهد و تعدادی از واگن‌های دو قطار‌ دچار حریق‌ و برخی واگن‌‌ها از ریل خارج می‌شوند.

پس از این حادثه تیم کمیسیون عالی بررسی سوانح‌ راه‌آهن ‌به محل حادثه اعزام و در آنجا مستقر شد‌.

‌‌سانحه قطار مسافری مذکور موجب مسدود شدن خط شد.

قطار تبریز-مشهد که متوقف بود، ۱۱ سالن مسافری داشت که ۳ واگن آن در این حادثه دچار مشکل شد و ۸ واگن سالم بودند، بنابراین با تلاش مأموران راه‌آهن، این سه واگن حادثه‌دیده از قطار منفک شد.

‌مسافران قطار دوم که حدود ۱۰۰ نفر بودند از قطار حادثه‌دیده تخلیه‌ و به این ۸ سالن منتقل شدند، قطار تبریز-مشهد‌ با مسافران به سمت مشهد حرکت کرد.

اعلام علت تصادف امروز دو قطار در سمنان

پورسید آقایی مدیرعامل راه آهن در این زمینه گفت:قطار مشهد تبریز به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در مسیر متوقف می شود در فاصله ۵ کیلومتری سمنان متوقف می شود و مورد را به سیستم ctc شاهرود به عنوان مرکز کنترل اطلاع می دهد و به کل سیستم توقف قطار اطلاع داده می شود و چراغ برای تردد قطارها در مسیر قرمز می شود درهمین زمان قطار مشهد سمنان در مسیر متوقف می شود .

او افزود:متاسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل فرد جایگزین از سابقه قرمز شدن چراغ بی اطلاع بود و وقتی رئیس قطار مشهد سمنان مجددا کسب تکلیف می کند به وی گفته می شود که مسیر باز است و مشکلی نیست شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است لذا به وی تلگراف می شود که حرکت کند

آقایی اضافه کرد:قطار مشهد تبریز در پشت یک پیچ متوقف شده بود لذا قطار مشهد سمنان وقتی با قطار پیش رو مواجه می شود به شدت با کوپه های انتهایی قطار مشهد تبریز برخورد می کند.

***

همچنین ببینید:

اخبار جدید از آمار کشته شدگان تصادف قطار سمنان ۶ آذر ۹۵

اسامی مجروحان تصادف قطار در سمنان + جزییات کامل خبر

بازداشت چند تن از عوامل تصادف دو قطار در سمنان

***

گردآوری: پورتال وهاران www.vaharan.ir

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی admin

همچنین ببینید

پیش بینی هواشناسی تهران فردا جمعه 19 آذر 95

پیش بینی هوای تهران فردا جمعه ۱۹ آذر ۹۵

پیش بینی هوای تهران فردا جمعه ۱۹ آذر ۹۵ برای شهروندان ساکن در تهران در …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *