خانه / تعبیر خواب / آ / مرجع تعبیر خواب : تعبیر خواب آب جاری
محل تبلیغات در مجله اینترنتی وهاران
تعبیر خواب

مرجع تعبیر خواب : تعبیر خواب آب جاری

مرجع تعبیر خواب : تعبیر خواب آب جاری

تعبیر خواب

تعبیر خواب آب جاری و روان

تعبیر خواب آب جاری به روایت منوچهر مطیعی تهرانی

آب سیال و روان ولی زیاد و خروشان مشروط بر اینکه شاهد تماشای آن باشید نه درون آن نشان قدرتی است که با آن رو برو می شوید و با آن رویارو قرار می گیرد.

اگر از آب رودخانه یا سیل برگرفتید و نوشیدید دو صورت دارد. یا آب کثیف است یا روشن و صاف.
آب کثیف مال و بهره است که از طریق نا مشروع و نادرست نصیب شما می گردد و آب روشن چیزی است مادی و مالی که از راه پسندیده به چنگ می آورید و بهره مند می شوید.

تعبیر خواب آب جاری به روایت دانیال

اگر جوی آب و پاکیزه و گوارایی ببیند دلیل آنست که زندگی او با خوشی و آسایش و فراغت توام خواهد بود.
اگر بیند از جویی ناشناخته آب زلال می خورد به کار بدیع و ناشناخته ای مشغول خواهد شد و عمر طولانی خواهد داشت و به مقدار آبی که خورده است منفعت به او خواهد رسید.
اگر بیند از جویی آب تلخ و شور و نامطبوع می خورد دلیل بر تلخی زندگی اوست.
اگر در جوی آب صاف و زلال ببیند مقرب می شود و کارش روبه راه خواهد شد و به جریان خواهد افتاد.
اگر آب جوی را تیره و کدر ببیند کارش تباه و آشفته باشد و با توکل و سعی و کوشش باید مشکل را از میان بردارد تا آب جوی صاف شود.
اگر بیند بر تختی نشسته است که در زیر آن آب روان است نعمت و دولت وبخت و اقبال به او روی می آورد و امور او در دو جهان خوب خواهد بود.
اگر بیند در جوی آب صاف و زلال نشسته است از غم خلاص می شود اگر بیمار باشد شفا می یابد و اگر قرض داشته باشد ادا خواهد کرد و اگر در سفر است دیر نخواهد گذشت که به موطنش باز گردد.

تعبیر خواب آب جاری به روایت تام چت ویندرا

اگر آب جاری ببیند دلیلش حرکات آرام بخش است و تعبیرش رسیدن به آرامش در زندگی است.
این خواب عاقبت خوشی را که در طالع زندگی وجود دارد نوید می دهد.

تعبیر خواب آب جاری و روان به روایت یوسف نبی(ع)

دیدن آب روان و روشن سفر با نعمت باشد.

***

***

***

مطالب جالبی در مورد تعبیر خواب :

جدول زمان تعبیر شدن خواب ها بر حسب ساعت

ساعت ۶-۱۰ شب :
رؤیا نزدیک مغرب درست نیست و تعبیر ندارد، زیرا از پری شکم است تا یک سوم از شب هم بی تعبیر است.

ساعت ۱۰ شب تا ۲ صبح:
در نیمه شب اگر خواب بین دچار امتلاء نباشد ، خواب از یک سال تا ۵۰ سال تعبیر می شود.

ساعت ۲ صبح تا ۵/۴ صبح
در یک سوم آخر شب خواب صحیح است و از ۱۵ روز تا دو ماه و تا یک سال تعبیر می شود.

ساعت ۵/۴ صبح در سپیده دم
از یک هفته تا یک ماه تعبیر می شود.

ساعت ۵/۴تا ۶ صبح پس از سپیده دم
از یک روز تا یک هفته تعبیر می شود.

ساعت ۶ صبح
در بر آمدن خورشید همان روز تعبیر شود.

ساعت ۱۰ صبح تا ۱۵ روز و در هنگام اذان ظهر تا یکی ۲ روز. تعبیر می شود.

جدول زمان تعبیر شدن خواب ها بر حسب روز های ماه شمسی:

در روایت ازسلمان فارسی (ره):

روز ۶ ام ماه : بعد از یک یا دو روز تعبیر می شود.

روز ۹ ام ماه : همان روز تعبیر ش ظاهر می شود.

روز ۱۱ ام ماه شمسی : بعد از ۲۰ روز.

روز ۱۳ ام ماه : بعد از ۹ روز تعبیر می شود.

در روز ۱۴ ام ماه بعد از ۲۶ روز.

در روز ۱۵ ام ماه : بعد از ۳ روز.

در روزهای ۲۸ ام، ۲۹ ام و ۳۰ ام ماه شمسی ، تعبیر ش در همان روز پیدا می شود.

خواب خوب و بد در ماه های قمری:

ماه ربیع الاول : برکت وشادی در خواب ها پیدا می شود.

ماه ربیع الثانی: خواب خوب دیر تعبیر می شود و خواب بد زود تعبیر می شود.

جمادی الاول خریدو فروش نکند.

جمادی دوم : خواب خوب دیر تعبیر می شود.

ماه رجب : گشایش ابواب خیر است- و خواب بد را به خوبی تعبیر کن که خلاف ندارد.

ماه شعبان : رؤیا رشته های بسیار دارد و از آن خیر بسیار بر آید و خواب بد تعبیر نمی شود.

رمضان : در های سختی و هرزگی بسته است و خواب خوب زود تعبیر می شود و خواب بد تعبیر ندارد.

شوال : خواب بد و غم زود تعبیر می شود ، از آن بر حذر باش.

ذیقعده : فقط خواب سفر را سفر نکن .

ذیحجه : خواب سفر را سفر کن.دنبال کار ها را بگیر که ماه مبارکی است.

تعبیر خواب امام صادق روزهای قمری

خواب دیدن اول ماه ، باطل است
دوم و سوم ، برعکس بود
چهارم و پنجم ، به تأخیر افتد
ششم و هفتم و هشتم و نهم ، آنچه را بیند، راست بود
دهم و یازدهم و دوازدهم ، به تأخیر افتد
سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم ، نه خیر باشد و نه شر ، باطل است
شانزدهم و هفدهم ، به تأخیر افتد
هجدهم و نوزدهم ، درست باشد
بیستم و بیست و یکم ، دروغ باشد
بیست و دوم و بیست وسوم ، فرح و شادی باشد
بیست و چهارم و بیست و پنجم ، برعکس باشد
بیست و ششم و بیست و هفتم نیز برعکس باشد
بیست و هشتم ، درست باشد
بیست و نهم و سی ام ، راست باشد

تعبیر خواب در ماه های قمری

ماه ربیع الاول : برکت وشادی در خواب ها پیدا می شود.

ماه ربیع الثانی: خواب خوب دیر تعبیر می شود و خواب بد زود تعبیر می شود.

جمادی الاول خریدو فروش نکند.

جمادی دوم : خواب خوب دیر تعبیر می شود.

ماه رجب : گشایش ابواب خیر است- و خواب بد را به خوبی تعبیر کن که خلاف ندارد.

ماه شعبان : رؤیا رشته های بسیار دارد و از آن خیر بسیار بر آید و خواب بد تعبیر نمی شود.

رمضان : در های سختی و هرزگی بسته است و خواب خوب زود تعبیر می شود و خواب بد تعبیر ندارد.

شوال : خواب بد و غم زود تعبیر می شود ، از آن بر حذر باش.

ذیقعده : فقط خواب سفر را سفر نکن .

ذیحجه : خواب سفر را سفر کن.دنبال کار ها را بگیر که ماه مبارکی است.

جدول زمان تعبیر شدن خوابها بر حسب روز های ماه شمسی:

در روایت ازسلمان فارسی
روز ۶ ام ماه : بعد از یک یا دو روز تعبیر می شود.

روز ۹ ام ماه : همان روز تعبیرش ظاهر می شود.

روز ۱۱ ام ماه شمسی : بعد از ۲۰ روز.

روز ۱۳ ام ماه : بعد از ۹ روز تعبیر می شود.

در روز ۱۴ ام ماه بعد از ۲۶ روز.

در روز ۱۵ ام ماه : بعد از ۳ روز.

در روزهای ۲۸ ام، ۲۹ ام و ۳۰ ام ماه شمسی ، تعبیرش در همان روز پیدا می شود.

احکام تعبیر خواب در روزهای ماه های قمری

اول ماه : صحت ندارد

دوم :تعبیرش برعکس است

سوم :صحت دارد به تعویق

چهارم :صحیح است به تعویق

پنجم :خلافی ندارد

ششم :صحیح است وموثر

هفتم :خلافی ندارد

هشتم :صحیح است وموثر

نهم :تعبیرش برعکس

دهم :صحت ندارد

یازدهم :صحیح وتعویق

دوازدهم :صحیح است و تعویق

سیزدهم : صحت ندارد

چهاردهم :تعبیرش بر عکس

پانزدهم:بر عکس

شانزدهم:صحیح است وتعویق

هفدهم :صحیح وتعویق

هجدهم:تعبیرش برعکس است

نوزدهم:تعبیرش عکس است

بیستم :صحیح است وموثر

بیست ویکم :صحت ندارد

بیست ودوم:صحیح است وموثر

بیست وسوم :صحت ندارد

بیست وچهارم :بسیار خوبست

بیست وپنجم :صحت ندارد

بیست وششم :تعبیرشعکس است

بیست وهفتم :بر عکس است

بیست وهشتم :تعبیرش عکس است

بیست ونهم :صحت ندارد

سی ام :صحیح است وموثر

شرایط و روش های تعبیر خواب

۱. آن قسمت از خواب باید تعبیر شود که دارای اهمیت است و یا به امر واقعی اشاره دارد و یا برای تنبیه بیننده خواب یا مژده ای برای او باشد و یا سودی دنیوی و اخروی در آن باشد ، به قسمتهایی از خواب که پریشان و نامفهوم هستند و تعبیر درستی ندارند نباید توجه نمود.

۲٫ تمام آن چیزهایی از خواب که دارای اهمیت میباشند ،برای تعبیر آن باید در قرآن ، حدیث پیامبر(ص)،قیاس و تشبیه ، واژه شناسی و معنی اسامی برای آن اصلی پیدا نمود.

مثلاً اگر در خواب فردی را ببینید که اسمش «راشد» است، میتوان آن را به هدایت و راهنمایی به راه راست تعبیر نمود زیرا راشد یعنی که کسی که راه راست را در پیش گرفته است و بر همین اساس اگر اسم شخص «سالم »باشد به سلامتی و اگر «سعید» باشد به خوشبختی تعبیر شود.

«عقبه » نام را به عاقبت کار ، «نافع» نام را به سود و منفعت ، «رافع» نام را به بلندی و رفعت ، «احمد» نام را به سپاسگذاری و «صالح» نام را به نیکوکاری تعبیر نمایید.

امام مسلم از انس روایت میکند که پیامبرخدا (ص) فرمود : شبی در خواب دیدم که در خانه  عقبه بن رافع هستم و مقداری خرمای پاک و رسیده را برایمان آوردند و من این خواب را اینگونه تعبیر مینمایم که ما در دنیا به بلندی و رفعت دست میابیم و در دینمان نیز عاقبت به خیر خواهیم شد زیرا دینما ن دین پاک ورسیده وکاملی است.

اگر شما خوابی را دیدید، سعی نمایید بر اساس مطالبی که توضیح داده شدند ، خود آنها را تعبیر نمایید و اگر نتوانستید خوابتان را با هیچ یک از موارد فوق تعبیر نمایید، از کتابهای تعبیر خواب که مورد اطمینان هستند و یا افراد وارد در این کار استفاده نمایید.

اکنون بعد از مشخص نمودن اصولی که خواب باید بر اساس آنها تعبیر شود ” قرآن ، حدیث ، قیاس ، تشبیه و واژه شناسی ” نمونه هایی را بیان میکنم تا شما خواننده عزیز با توجه به آنها و بررسی تعبیر آنها بر اساس اصول یاد شده ،بتوانید تعبیر روشنی برای خوابهای خود بیابید .

خواب

نمونه های تعابیری که استاد تعبیر خواب ابن سیرین ارائه داده

نمونه اول : «حجاج بن یوسف» در خواب دید که دو کنیز از آسمان پایین آمده اند و او یکی از آنها را با خود برده و دیگری به آسمان برگشته است .

تعبیر این خواب را از «ابن سیرین» پرسیدند و او نیز خواب را اینگونه تعبیر نمود که آن دو کنیز، دو فتنه اند و «حجاج» فقط به یکی از آنها خواهد رسید و در حقیقت نیز اینگونه شد ؛ آن دو فتنه ، فتنه «ابن اشعث» و فتنه ی «ابن مهلب» بود که حجاج به فتنه «ابن اشعث» رسید اما به دیگری نرسید.

در این خواب دو نشانه عمده وجود داشتند : اول : دو کنیز و دوم : بردن یکی از آن دو کنیز توسط حجاج و بازگشت دیگری .

در تعبیر نشانه ی اول ،«ابن سیرین» از اصل حدیث پیامبر (ص) استفاده نمود و زن را فتنه تعبیر نمود زیرا پیامبر(ص)میفر ماید : بعد از رفتنم ، هیچ فتنه ای را بیشتر از زنان برای مردان نمیابم.

در تعبیر نشانه دوم نیز از روی فهم استفاده شده و گرفتن کنیز را رسیدن به آن فتنه تعبیر نموده و در حقیقت تعبیر خواب نیز همانگونه شد که او پیش بینی نموده بود.

نمونه دوم : مردی پیش ابن سیرین آمد و گفت با زنی ازدواج نموده ام ، در خواب دیدم که سیاه و کوتاه قد شده است و ابن سیرین گفت سیاهیش نشانه ی ثروت و مالداری اوست و کوتاه قد بودنش دال بر عمر کوتاهش میباشد .

در حقیقت این خواب نیز این گونه تحقق یافت ؛بعد از مدتی زن آن مرد دار فانی را وداع گفت و مرد صاحب میراث زیادی از او شد.

در این خواب نیز دو نشانه عمده وجود داشت : اول: سیاهی آن زن و دوم: کوتاه قد بودنش .

در این مورد ،ابن سیرین برای تعبیر نشانه اول از اصل زبان و واژه شناسی استفاده نمود زیرا در زبان عربی اگر یکی دارای پول و ثروت زیاد باشد میگویند : «لفلان سواد» یعنی فلانی سیاهی زیادی دارد و برای تعبیر نشانه دوم نیز ابن سیرین از تشبیه و قیاس استفاده نموده بود و قد کوتاه زن را به عمرکوتاهش تشبیه نموده بود و در نهایت با کنار هم گذاشتن این دو تعبیر ،تعبیر فوق را ارائه داده بود .

نمونه سوم : عبدالله بن مسلم میگوید : گهگاهی در مجلس ابن سیرین حاضر میشدم و بعد از برخاستن از مجلس او به مجلس اباضیه ها می رفتم “اباضیه ،گروهی گمراه از خوارج بودند که رئیس آنان عبدالله بن اباض نام داشت” و با آنان نشست و برخاست میکردم .

شبی در خواب دیدم که همراه با عده ای جنازه پیامبر (ص) با دوش خود حمل میکردم ، پیش ابن سیرین آمده ،خواب را برایش تعریف نمودم و ابن سیرین گفت : چرا با قومی نشست و برخاست میکنی که می خواهند آنچه را پیامبر(ص) آورده است ، دفن نمایند.

در این خواب نیز دو نشانه وجود دارد : اول: جنازه ی پیامبر(ص) و دوم: حمل آن بر دوش و تصمیم برای دفن آن .

در تعبیر نشانه اول ،ابن سیرین جنازه پیامبر (ص) را به راه و روش حقی که آن حضرت آورده است و نشانه دوم را به دفن و از بین بردن آن راه و روش قیاس نموده است.

نمونه چهارم : مردی نزد ابن سیرین آمد وگفت در خواب دیدم که تاجی از طلا را بر سر م گذاشته ام و ابن سیرین گفت : از خدا بترس ، پدرت در غربت چشمانش را از دست داده است و از تو میخواهد که نزد او بروی.

مرد به خانه برگشت و دید که نامه ای از پدرش رسیده است که در آن از کوری خود خبر داده و از پسرش خواسته بود که نزد او برود.

در این خواب سه نشانه وجود دارد : اول: سر ، دوم: تاج ، سوم: طلا.

برای تعبیر نشانه اول ،ابن سیرین از اصل زبان و واژه شناسی استفاده نموده است زیرا سر به معنی ریاست و بزرگی نیز به کار میرود و رئیس و بزرگ هر شخصی ،پدرش میباشد.

تاج از پوششهای غیر عربی است و سرزمین غیر عرب نیز برای اعراب ،سرزمین غربت به حساب می آید و طلا نیز دلیل بر از دست دادن بینایی میباشد و از تعبیر این سه نشانه ، ابن سیرین تعبیری را ارائه داد که درست از آب در آمد.

آنچه که جای تأمل دارد این است که این خواب ها بر اساس تعبیری که ابن سیرین برای آنها ارائه داده بود ،به وقوع پیوستند زیرا خواب ها بر اساس تعبیر آنها اتفاق می افتند.

انس بن مالک روایت نموده است که پیامبر(ص) فرمود : خواب آنگونه که تعبیر میشود ،اتفاق میافتد و واقع شدن آن مانند کسی است که پای خود را برداشته است و منتظر است تا ببیند که چه وقت آن را روی زمین بگذارد پس هر گاه یکی از شما خوابی را دید آن را نزد عالم و یا کاردنی بازگو نماید.

اگر بتوان برای خواب دو تعبیر متفاوت ارائه داد ،باید دید که کدامیک بهتر و به اصول تعبیرخواب و تناسب واژه ها نزدیکتر است تا خواب آنگونه تعبیر شود.

عده ای از بزرگان فرموده اند :لازم وضروری است که معبر خواب باید فردی آرام و با حوصله باشد تا تعبیرش تعبیری درست و تمام باشد و باید به کیفیت واژه ها و کلمات به دقت توجه نماید و بتواند چیزهای درست و با معنی را از موارد بی معنی و پریشان تشخیص دهد و بدلایل و اهداف آن خواب توجه کامل نماید و سپس قوانین تعبیر خواب را بر آنها تطبیق نماید و اگر خواب دارای دو معنا بود ،آن معنایی را انتخاب نماید که تناسب بیشتری با شرایط و احوال فرد خواب بیننده داشته باشد .

ممکن است تعبیر خواب در مورد بیننده آن واقع نشود و برای افراد خانواده،برادر،دوست و یا افراد نزدیک تحقق یابد و این زمانی است که امکان وقوع برای بیننده خواب وجود نداشته باشد.

پیامبر(ص) در خواب ابوجهل را دید که با وی بیعت نمود و در این مورد ابو جهل به پسرش عکرمه تعبیر شد که در نهایت به پیامبر(ص) ایمان آورد و پیامبر (ص) فرمود این تعبیر خوابی است که دیده بودم یا پیامبر(ص) در خواب دید که اسید بن عاص والی مکه شده است و در نهایت پسر اسید والی مکه شد.

اگر تعبیرخوابی باعث بر ملا شدن عیب مسلمانی گردد که خداوند آن عیب را پنهان نموده است، باید از فاش نمودن و بیان آن تعبیر خودداری نموده و در صورت بیان آن باید از نام بردن فرد مورد نظر اجتناب نمایید زیرا در این صورت برادر مسلمانتان راغیبت نموده و دچار گناه شده اید.

ابن وردی میگوید : اگر خوابت بیانگر عیب مردم بود آن را پنهان دارید و همواره آن وجه از تعبیر را انتخاب نمایید که بهتر و نیکوتر است.

بیان این مطلب ضروری است که خواب باید متناسب با بیننده آن و درجه و پایگاه اجتماعی او تعبیر شود و برای هر فرد آن تعبیری متناسب است که با شرایط و احوال خود وی سازگار باشد.

ممکن است خوابی برای شخصی رحمت و همان خواب برای دیگری زحمت و عذاب باشد

روزی مردی از ابن سیرین سئوال نمود : در خواب دیدم که اذان میگویم ، تعبیر آن چیست ؟ ابن سیرین در جواب گفت : به زیارت خانه ی خدا میروی و فریضه حج به جای می آوری و بعد از مدتی شخصی دیگر دقیقاً همان سئوال را از ابن سیرین پرسید و او نیز در جواب به آن مرد گفت : تو دزدی خواهی کرد و دستت را به خاطر آن قطع خواهند کرد .

آنانی که شاهد آن دوماجرا بودند از ابن سیرین پرسیدند: چگونه برای یک خواب دو تعبیر متفاوت نمودی ؟او نیز در جواب گفت : اولی مرد نیکوکار و خوبی بود و من نیز بر اساس آیه قرآن “توبه/۳” اذان را به رفتن به حج تعبیر نمودم ،اما دومی مرد شرور و بدکرداری بود و بر اساس آیه از قرآن “یوسف/۷۰” اذان گفتن و ندا دادنش را به دزدی تعبیر نمودم .

اگر بچه کوچکی خوابی را ببیند ،تعبیرش برای والدینش است و همچنین تعبیر خواب برده برای اربابش و زن برای شوهرش میباشد و همه اینها در صورتی است که تعبیر آن خواب متناسب شرایط خود آنها نباشد .

ابن وردی در این مورد میگوید :خواب برده از آن ارباب است و آنچه را نیزکه زن در خواب میبیند به شوهرش میرسد و خواب بچه به والدینش بر میگردد وهمه اینها درصورتی است که خود اهل و شایسته تعبیر آن خواب آن نباشند.

المناوی در مورد کیفیت تعبیر چیزهای عجیب و غریب و نامشخص میگوید : اگر اول خواب تا آخر آن برای شما معلوم باشد، تعبیر آن ساده است اما اگر بخشی از خواب مشخص و بخشی دیگر نامشخص و پریشان باشد،ابتدا قسمت معلوم آن را تعبیر نمایید و بخش نامعلوم آن را بیشتر مورد بررسی و دقت قراردهید.

در صورت امکان، آن بخش را به قسمت های کوچکتری تقسیم نمایید و درصدد درک جداگانه آن قسمت ها باشید و در صورت درک آنها ،تعبیر مشخصی برای آنها ارائه دهید و از مجموع آنها تعبیری کلی برای خواب ارائه نمایید.

اگر درک وفهم خوابی برایتان امکان نداشت و یا خواب از نوعی باشد که تاکنون دیده نشده باشد،بهتر است که تعبیر نشود تا اینکه خود واقع شود.

نهایتاً اگر میخواهید که بر تعبیر خوابها آگاه شوید،سعی نمایید تا بر پایه های اساسی برای تعبیر خواب آگاهی بیشتری پیداکنید و برای هر چیز بتوانید دلایل موجهی از قرآن و سنت ،معانی واژگان و اسامی و قیاس وتشبیه بیابید و با کمک گرفتن از مجموع این موارد و نیز با توجه به شرایط و احوال بیننده خواب درصدد برآیید که برای خواب تعبیری درست پیدا کنید.

خواب و رویا

شرایط و روش های تعبیر خواب بصورت مدرن و علمی

شاید به نظرتان خیلی از تصاویری که در خواب‌ میبینید، چرت و پرت و بی‌معنی باشد اما روان‌شناسان معتقدند میشود از رؤیا‌ها موارد جالبی بیرون کشید.

«توی یک اتوبوس نشسته بودم. انگار اتوبوس توریستی بود چون ته اتوبوس چند تا هندی هم نشسته بودند. اتوبوس داشت از توی یک دشت وسیع و سرسبز رد می‌شد. انگار پیشترها، نزدیکی‌های ارومیه این‌جور جایی را دیده بودم. جز اتوبوس ما هیچ ماشین دیگری توی جاده نبود. یکدفعه از ته‌دشت صدای «کمک! کمک!» آمد. راننده و چندتایی از مسافر‌ها پیاده شدند تا ببینند چه خبر است. طول کشید و برنگشتند. یکدفعه دشت شد پر از آدم‌های جورواجور با ملیت‌های مختلف. تا چشم کار می‌کرد آدم بود؛ هزار تا، ۱۰۰ هزار تا، شاید بیشتر ، گروه گروه عین هم لباس پوشیده بودند. قیافه‌هاشان از آسیای جنوب‌شرقی بود تا مراکشی. مثل مجسمه ایستاده بودند و هر کاری می‌کردم تکان نمی‌خوردند. انگار صحرای محشر بود…»

این جمله‌ها نه تکه‌هایی از سناریوی یک فیلم سوررئال هستند، نه جملاتی از یک داستان به سبک رئالیسم جادویی.

این جمله‌ها بخشی از یک خواب شبانه‌اند؛ خواب‌هایی که آن‌قدر دنیای عجیبی دارند که هنوز دانشمندان به درستی نمیدانند چرا شبانه به خانه ذهن ما سرک میکشند و البته گاهی شبیخون میزنند!

اما همه نظریه‌پردازان خواب در یک نکته توافق دارند: خواب ها یا با معنی‌اند یا با معنی ؛ رؤیای بیهوده وجود ندارد.

یک توضیح ضروری : در زبان انگلیسی برای مفهوم خواب و خواب دیدن، واژه‌های کاملا مستقلی وجود دارد؛ sleep برای خواب “یعنی برعکس بیداری” و dream برای خواب دیده شده “یعنی تصاویری که ما در بعضی مواقع خاص در طول خوابیدن می‌بینیم” .

در فارسی برای واژه dream، واژه درست و درمانی نداریم و بعضی ترجمه‌اش میکنند “خواب” که ممکن است با خواب به معنی نقطه مقابل بیداری اشتباه شود و بعضی می‌گویند “رؤیا” که ممکن است شامل رؤیا‌ها و خیالات روزانه هم بشود؛ چیزی که انگلیسی‌ها به آن میگویند daydream.

یکی از مترجمان هم از خودش خلاقیت نشان داده و گذاشته “خوابدیده” و احتمالا به این فکر نکرده که خوابدیده، هم معنی رؤیا را میدهد، هم معنی کسی که خوابی را دیده است.

به هر حال اینها را گفتم که بدانید منظور از رؤیا در این مقاله، همان خواب‌هایی است که شبانه میبینیم، نه خیالبافیهای روزانه و منظورم از خواب همان حالت بیشتر زیست‌شناختی است در مقابل بیداری.

وقتی از رؤیا حرف میزنیم، از چه چیزی حرف میزنیم؟ همین الان خیال یک عده را راحت کنم ، من اینجا نمیخواهم مثل روزنامه‌های زرد مواردی را که در رؤیا دیده میشود تکه‌تکه کنم و یکی‌یکی بگویم چه معنی‌ای دارند.

بیشتر، فرایند دیدن رؤیا مدنظرم است و استفاده‌هایی که میشود از آن کرد ، این فرایند‌ها را خیلی واضح در مصاحبه‌های خیالی‌ای که با چند روان‌شناس و عصب‌شناس انجام داده‌ام، میتوانید ببینید.

دیدن رؤیا یکی از حالت‌های متفاوت هوشیاری است و به این خاطر میگویم متفاوت که برخلاف دیدن فیلم یا خیالات روزانه، در هنگام دیدن رؤیا ما تصاویر و سکانس‌های خیالی را موقتا یک واقعیت میدانیم.

اغلب مردم رؤیا‌های خود را صبح روز بعد به یاد نمی‌آورند و حتی بعضی ادعا میکنند که اصلا خواب نمی‌بینند اما شواهد زیست‌شناختی نشان داده‌اند که همه ما در یک مرحله خاص از خواب به نام REM” خواب با حرکات سریع چشم” در حال تماشای رویاهایمان هستیم.

با توجه به اینکه هیچ بنی‌بشری تا به حال یافت نشده است که خوابش این مرحله را نداشته باشد، هیچ‌کسی هم وجود ندارد که رؤیا ندیده باشد و احتمالا کسانی که میگویند دیشب رؤیا ندیده‌اند، رویایشان خواسته یا ناخواسته از یادشان رفته است.

روشهای تعبیر خواب و شرایط آن واعمال مربوط به دیدن خواب

اول:

خواب سه نوع است:

۱٫رؤیای صالحه یا خوابی نیکو که مژده ای است از طرف خداوند برای بیننده ی آن ویک قسمت از چهل و شش قسمت نبوت پیامبران است .[بخاری ومسلم]

۲٫خواب ناپسند ونا خوشایند که از طرف شیطان است وبرای مسخره کردن و آزار دادن بیننده ی خواب می باشد .

۳٫ خوابی که ناشی از خیالات و تفکرات انسان و اعمال روزمره ی اوست. خوابهایی نیز که به علت عادتهای روزمره می باشند در این طبقه جای می گیرند مثلاً فردی عادت نموده است که در ساعت معینی از روز غذا بخورد،اگر روزی برخلاف عادت در آن ساعت ،غذا نخورد وبخوابد ،ممکن است خواب غذا خوردن را ببیند ویا اگر در حالت بیداری غذای زیاد خورده باشد ،ممکن است در خواب ببیند که استفراغ می کند.

غیر از این سه نوع هر خوابی که دیده شود، خوابهای پریشان وباطل است و نمی توان آنها را تعبیر نمود زیرا بر اساس قاعده ی مشخصی قرار نگرفته اند.دوم:

اگر خواب خوشایند ونیکو باشد،شایسته است که بیننده ی آن چهار عمل زیر را انجام دهد:

۱٫خداوند را به خاطر دیدن آن خواب سپاس گوید.

۲٫به دیگرا ن در مورد آن ،مژده دهد.

۳٫نزد هرکس که دوست دارد،آن را بیان کند.

۴٫پیش خود آن را به چیزی نیک و شایسته تعبیر نماید زیرا خواب بر اساس چگونگی تعبیر آن تحقق می یابد.سوم:

اگر خواب ناپسند وناخوشایند باشد،شایسته است که بیننده ی آن هفت عمل زیر را انجام دهد که در صورت انجام دادن آنها ،از آن خواب دچار ضرر وزیان نمی گردد- اگر خداوند اراده کند-.

۱٫از شر این خواب به خداوند پناه ببرد.

۲٫با سه بار گفتن «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» از شر شیطان به خداوند پناه ببرد.

۳٫سه مرتبه به طرف چپ خود تف کند{بدون پرت کردن آب دهان.م}.

۴٫جهت خوابیدن خود را عوض کند.

۵٫نماز بخواند.

۶٫آن را نزد کسی بیان نکند.

۷٫نزد خود نیز آن را تعبیر ننماید.

دلیل تمام موارد بالا احادیثی از پیامبر خدا(ص) می باشند.

امام بخاری از ابوسعید خدری روایت می کند که پیامبر خدا(ص) فرموده است:«اذا رأی احدکم رؤیا یحبها فانما هی من الله فلیحمدالله علیها ولیحدث بها و اذا رأی غیر ذلک مما یکره فانما هی من الشیطان فلیستعذ من شرها ولا یذکرها لاحد فانها لا تضره»یعنی(هرگاه یکی از شما خوابی را دید که ازآن خوشش آمد ، آن از طرف خداست پس خداوند را بر آن سپاس گوید وآن را برای دیگران نیز بیان نماید واگر خواب ناخوشایندی ببیند ،آن از طرف شیطان است پس از شر آن به خداوند پناه ببرد و آن را نزد کسی بیان نکند که در این صورت از آن خواب دچار ضرروزیان نمی گردد).

ترمذی نیز از ابو هریره روایت نموده است که پیامبر فرموده است : «اذا رأی احدکم الرؤیا الحسنه فلیفسرها ولیخبر بها واذا رأی الرؤیا القبیحه فلا یفسرها و لایخبر بها»یعنی (اگر یکی از شما خواب خوبی را دید آن را تعبیر نموده ونزد دیگران با زگو نماید و اگر خواب زشت و نا خوشایندی را دید آن را تعبیر نکند و نزد دیگران نیز بازگو ننماید).

بخاری ومسلم از ابوسلمه روایت نموده اند که گفت:«لقد کنت أری الرؤیا فتمرضنی حتی سمعت ابا قتاده یقول وانا کنت أری الرؤیا تمرضنی حتی سمعت النبی(ص)یقول الرؤیا الحسنه من الله فاذا أری احدکم فلا یحدث به الا من یحب واذا رأی ما یکره فلیتعوذ بالله من شرها ومن شرّالشیطان ولیتفل ثلاثاً و لا یحدث بها احداً فانها لن تضره» یعنی (من خواب می دیدم و به علت آن مریض می شدم تا اینکه شنیدم که ابوقتاده نیز که همانند من به واسطه ی خوابهایش دچاربیماری می گشته است،گفت که از پیامبر (ص) شنیدم که فرمود خواب نیکو از طرف خداوند است پس هرکس آن را ببیند به جز نزد آنکس که دوستش دارد ،آن را بازگو نکند و اگر کسی خواب نا خوشایند و نامطلوبی را ببیند پس از شر آن و شر شیطان به خداوند پناه ببرد و سه بار تف نماید و آن را نزد کسی بازگو ننمایدکه در این صورت از آن دچار زیان نمی گردد).و در روایت مسلم آمده است(اگر کسی خوابی مطلوب ونیک ببیندآن را مژده دهد ونزد کسی بازگو نماید که دوستش دارد).

امام مسلم از جابر روایت می کند که پیامبر(ص)فرمود:«اذا رأی احدکم الرؤیا یکرهها فلیبصق عن یساره ثلاثاً ولیتعذ بالله من الشیطان ثلاثاً ولیتحول عن جنبه الذی کان علیه»یعنی(اگر یکی از شما خوابی نا مطلوب و ناپسند را دید،سه بار به طرف چپ خود تف نماید وسه بار بگوید اعوذ بالله من الشیطان الرجیم و از آن سمت که خوابیده است روی برگرداند وبه سمت دیگر بخوابد).

و نیز امام مسلم از ابو هریره روایت نموده است که پیامبرخدا(ص) فرمود:«فان رأی احدکم ما یکره فلیقم فلیصل ولا یحدث بهاالناس»یعنی (اگریکی از شما خواب ناخوشایندی را دید پس از خواب برخیزد ونماز بخواند و آن را برای کسی بازگو ننماید).چهارم:

برای دست یافتن به تعبیری درست از خواب باید به مراحل زیر توجه نمود:

۱٫آن قسمت از خواب باید تعبیر شود که دارای اهمیت است و یا به امری واقعی اشاره دارد ویا برای تنبیه بیننده ی خواب ویا مژده ای برای او باشدو یا سودی دنیوی و اخروی در آن باشد.به قسمتهایی از خواب که پریشان و نامفهومند و تعبیر درستی ندارند ،نباید توجه نمود.

۲٫برای تمام آن چیزهایی از خواب که دارای اهمیت می باشند ،برای تعبیر آن باید در قرآن ،حدیث پیامبر(ص)،قیاس و تشبیه ، واژه شناسی و معنی اسامی برای آن اصلی پیدا نمود.[ به اصل کتاب رجوع شود].تعبیر خواب بر اساس اسامی و واژه شناسی

مثلاً اگر در خواب فردی را ببینید که اسمش «راشد» است، می توان آن را به هدایت و راهنمایی به راه راست تعبیر نمود زیرا راشد یعنی که کسی که راه راست را در پیش گرفته است و بر همین اساس اگر اسم شخص «سالم »باشد به سلامتی و اگر «سعید» باشد به خوشبختی تعبیر شود.«عقبه » نام را به عاقبت کار،«نافع» نام را به سود و منفعت،«رافع»نام را به بلندی و رفعت ،«احمد» نام را به سپاسگذاری و«صالح»نام را به نیکوکاری تعبیر نمایید.امام مسلم از انس روایت می کند که پیامبرخدا (ص) فرمود : «رأیت ذات لیله کأنا فی دار عقبه بن رافع،فأتینا برطب من رطب ابن طاب ،فأوله الرفعه لنا فی الدنیا و العاقبه فی دیننا و ان دیننا قد طاب»یعنی (شبی در خواب دیدم که در خانه ی عقبه بن رافع هستم و مقداری خرمای پاک ورسیده را برایمان آوردند. من این خواب را اینگونه تعبیر می نمایم که ما در دنیا به بلندی و رفعت دست می یابیم و در دینمان نیز عاقبت به خیر خواهیم شد زیرا دینما ن دین پاک ورسیده وکاملی است).

خواننده ی گرامی ،اگر شما خوابی را دیدید، سعی نمایید بر اساس مطالبی که توضیح داده شدند،خود آنها را تعبیر نمایید و اگر نتوانستید خوابتان را با هیچ یک از موارد فوق تعبیر نمایید،از کتابهای تعبیر خواب که مورد اطمینان هستند، استفاده نمایید.

اکنون بعد از مشخص نمودن اصولی که خواب باید بر اساس آنها تعبیر شود ـ قرآن ، حدیث،قیاس وتشبیه و واژه شناسی ـ نمونه هایی را بیان می کنیم تا شما خواننده ی عزیز با توجه به آنها و بررسی تعبیر آنها بر اساس اصول یاد شده ،بتوانید تعبیر روشنی برای خوابهای خود بیابید . این نمونه ها همگی تعابیر ی هستند که استاد تعبیر خواب، «ابن سیرین» آنها ارائه داده است.نمونه ی اول : «حجاج بن یوسف» در خواب دید که دو کنیز از آسمان پایین آمده اند و او یکی از آنها را با خود برده و دیگری به آسمان برگشته است . تعبیر این خواب را از «ابن سیرین» پرسیدند و او نیز خواب را اینگونه تعبیر نمود که آن دو کنیز، دو فتنه اند و «حجاج» فقط به یکی از آنها خواهد رسید ودر حقیقت نیز اینگونه شد؛آن دو فتنه ، فتنه ی «ابن اشعث» و فتنه ی «ابن مهلب» بود که حجاج به فتنه ی «ابن اشعث» رسید اما به دیگری نرسید.

در این خواب دو نشانه ی عمده وجود داشتند : اول، دو کنیز و دوم ،بردن یکی از آن دو کنیز توسط حجاج و باز گشت دیگری . در تعبیر نشانه ی اول ،«ابن سیرین» از اصل حدیث پیامبر (ص) استفاده نمود و زن را فتنه تعبیر نمود زیرا پیامبر(ص)می فر ماید:« ما ترکت بعدی فتنه اضر علی الرجال من النساء» یعنی( بعد از رفتنم ، هیچ فتنه ای را را زیان بخش تر از زنان برای مردان نمی یابم).بخاری و مسلم

برای تعبیر نشانه ی دوم نیز از قیاس وفهم خود استفاده کرده بود و گرفتن کنیز را رسیدن به آن فتنه تعبیر نموده بود و در حقیقت تعبیر خواب نیز همانگونه شد که او پیش بینی نموده بود.نمونه ی دوم : مردی پیش ابن سیرین آمد و گفت با زنی ازدواج نموده ام ، در خواب دیدم که سیاه و کوتاه قد شده است . ابن سیرین گفت سیاهیش نشانه ی ثروت و مالداری اوست و کوتاه قد بودنش دال بر عمر کوتاهش می باشد .در حقیقت این خواب نیز این گونه تحقق یافت ؛بعد از مدتی زن آن مرد دار فانی را وداع گفت و مرد صاحب میراث زیاد او شد.

در این خواب نیز دو نشانه ی عمده وجود داشت :اول ،سیاهی آن زن و دوم، کوتاه قد بودنش . در این مورد ،ابن سیرین برای تعبیر نشانه ی اول از اصل زبان و واژه شناسی استفاده نمود زیرا در زبان عربی اگر یکی دارای پول و ثروت زیاد باشد ،می گویند : «لفلان سواد» یعنی فلانی سیاهی زیادی دارد.برای تعبیر نشانه ی دوم نیز،ابن سیرین از تشبیه و قیاس استفاده نموده بود و قد کوتاه زن را به عمرکوتاهش تشبیه نموده بود ودر نهایت با کنار هم گذاشتن ای دو تعبیر ،تعبیر فوق را ارائه داده بود .نمونه ی سوم: عبدالله بن مسلم می گوید : گهگاهی در مجلس ابن سیرین حاضر می شدم و بعد از برخاستن از مجلس او به مجلس اباضیه ها می رفتم[اباضیه ،گروهی گمراه از خوارج بودند که رئیس آنان عبدالله بن اباض نام داشت] و با آنان نشست و برخاست می کردم . شبی در خواب دیدم که همراه با عده ای جنازه ی پیامبر (ص) با دوش خود حمل می کردم .پیش ابن سیرین آمده ،خواب را برایش تعریف نمودم. ابن سیرین گفت : چرا با قومی نشست و برخاست می کنی که می خواهند آنچه را پیامبر(ص) آورده است ، دفن نمایند.

در این خواب نیز دو نشانه وجود دارد :اول،جنازه ی پیامبر(ص) و دوم، حمل آن بر دوش و تصمیم برای دفن آن .در تعبیر نشانه ی اول ،ابن سیرین جنازه ی پیامبر(ص) را به راه وروش حقی که آن حضرت آورده است، و نشانه ی دوم را به دفن واز بین بردن آن راه وروش قیاس نموده است.نمونه ی چهارم : مردی نزد ابن سیرین آمد وگفت در خواب دیدم که تاجی از طلا را بر سر م گذاشته ام. ابن سیرین گفت :از خدا بترس ، پدرت در غربت چشمانش را از دست داده است و از تو می خواهد که نزد او بروی. مرد به خانه برگشت ودید که نامه ای از پدرش رسیده است که در آن از کوری خود خبر داده و از پسرش خواسته بود که نزد او برود.

در این خواب سه نشانه وجود دارد :اول،سر ؛ دوم ،تاج و سوم ، طلا. برای تعبیر نشانه ی اول ،ابن سیرین از اصل زبان و واژه شناسی استفاده نموده است زیرا سر به معنی ریاست و بزرگی نیز به کار می رود و رئیس و بزرگ هر شخصی ،پدرش می باشد.تاج از پوششهای غیر عربی است و سرزمین غیر عرب نیز برای اعراب ،سرزمین غربت به حساب می آید و طلا نیز دلیل بر از دست دادن بینایی می باشد. از تعبیر این سه نشانه ، ابن سیرین تعبیری را ارائه داد که راست از آب در آمد.

آنچه که جای تأ مل دارد این است که این خوابها بر اساس تعبیری که ابن سیرین برای آنها ارائه داده بود ،به وقوع پیوستند زیرا خوابها بر اساس تعبیر آنها اتفاق می افتند.حاکم از انس بن مالک روایت نموده است که پیامبر(ص) فرمود :«ان الرؤیا تقع علی ما تعبر ومثل ذلک مثل رجل رفع رجله فهو ینتظره متی یضعها فاذا رأی احدکم رؤیا فلا یحدث بها الا ناصحاً او عالماً » یعنی(خواب آنگونه که تعبیر می شود ،اتفاق می افتد و واقع شدن آن مانند کسی است که پای خود را برداشته است ومنتظر است تا ببیند که چه وقت آن را روی زمین بگذارد.پس هر گاه یکی از شما خوابی رادید آن را به جز نزد عالم و یا ناصحی بازگو ننماید ) .ابوداود، ترمذی و ابن ماجه نیز از ابو رزین عقیلی روایت نموده اند که پیامبر (ص)فرمود ه است :«الرؤیا علی رجل طائر مالم تعبره فأذا عبرت وقعت.. .» یعنی ( خواب اگر تعبیر نشود چونان پرنده ای پرواز می کند و به وقوع نمی پیوندد اما اگر تعبیر شود ،واقع می شود.. .) .

از این رو لازم به ذکر است که خواب تا آنجا که امکان دارد وبدون زیاده روی و عدول از حق ،باید به شیوه ای پسندیده و خیر تعبیر شود و اگر این امکان وجود نداشت ،تعبیر ننمودن آن بهتر است.ابن وردی در این مورد می گوید :خواب بر بال پرنده ودر حال پرواز است؛ اما اگر تعبیر شود ،مژده آور یا زیان بخش خواهدشد.

اگر بتوان برای خواب دو تعبیر متفاوت ارائه داد ،باید دید که کدامیک بهتر و به اصول تعبیرخواب وتناسب واژه هانزدیکتر است تا خواب آنگونه تعبیر شود. المناوی در شرح«الفیه ی وردیه»از عده ای از بزرگان نقل می کند که فرموده اند :لازم وضروری است که معبر خواب آرام و با حوصله باشد تا تعبیرش تعبیری درست وتمام باشد وباید به کیفیت واژه ها وکلمات به دقت توجه نماید وبتواند چیزهای درست و با معنی را از موارد بی معنی و پریشان تشخیص دهد وبه دلایل واهداف آن خواب توجه کامل نماید وسپس قوانین تعبیر خواب را بر آنها تطبیق نماید و اگر خواب دارای دو معنا بود ،آن معنایی را انتخاب نماید که تناسب بیشتری [با شرایط و احوال] داشته باشد .

ممکن است تعبیر خواب در مورد بیننده ی آن واقع نشود و برای افراد خانواده،برادر،دوست و یا افراد نزدیک تحقق یابد و این زمانی است که امکان وقوع برای بیننده خواب وجود نداشته باشد.

پیامبر(ص) در خواب ابوجهل را دید که با وی بیعت نمود .در این مورد ابو جهل به پسرش عکرمه تعبیر شد که در نهایت به پیامبر(ص) ایمان آورد و پیامبر (ص) فرمود این تعبیر خوابی است که دیده بودم. پیامبر(ص) در خواب دید که اسید بن عاص والی مکه شده است و در نهایت پسر اسید والی مکه شد.

اگر تعبیرخوابی باعث بر ملا شدن عیب مسلمانی گردد که خداوند آن عیب را پنهان نموده است، باید از فاش نمودن وبیان آن تعبیر خودداری نموده و در صورت بیان آن باید از نام بردن فرد مورد نظر اجتناب نمایید زیرا در این صورت برادر مسلمانتان راغیبت نموده ودچار گناه شده اید .ابن وردی نیز می گوید : اگر خوابت بیانگر عیب مردم بود ،آن را پنهان دار و همواره آن وجه از تعبیر را انتخاب نمایید که بهتر و نیکوتر است.

بیان این مطلب ضروری است که خواب باید متناسب با بیننده ی آن و درجه وپایگاه اجتماعی او تعبیر شود . برای هر فرد آن تعبیری متناسب است که با شرایط و احوال خود وی سازگار باشد . ممکن است خوابی برای شخصی رحمت و همان خواب برای دیگری زحمت و عذاب باشد . گویند روزی مردی از ابن سیرین سئوال نمود : در خواب دیدم که اذان می گویم ،تعبیر آن چیست ؟ ابن سیرین در جواب گفت : به زیارت خانه ی خدا می روی و فریضه ی حج به جای می آوری .بعد از مدتی شخصی دیگر دقیقاً همان سئوال را از ابن سیرین پرسید واو نیز در جواب به آن مرد گفت : تو دزدی خواهی کرد و دستت را به خاطر آن قطع خواهند کرد .آنانی که شاهد آن دوماجرا بودند از ابن سیرین پرسیدند: چگونه برای یک خواب دو تعبیر متفاوت نمودی ؟او نیز در جواب گفت :اولی مرد نیکو کار و خوبی بود و من نیز بر اساس این آیه ی قرآن«و اذان من الله ورسوله الی الناس یوم الحج الأکبر»یعنی(این اعلامی است از سوی خدا وپیامبرش به همه ی مردم در روز بزرگترین حج)[توبه/۳]،اذان را به رفتن به حج تعبیر نمودم ،اما دومی مرد شرور و بدکرداری بود وبر اساس این آیه از قرآن«اذن مؤذن ایتها العیرانکم لسرقون»یعنی(ندا دهنده ای فر یاد زد ای کاروانیان شما دزدید)[یوسف/۷۰] اذان گفتن وندا دادنش را به دزدی تعبیر نمودم .

اگر بچه ی کوچکی خوابی را ببیند ،تعبیرش برای والدینش است و همچنین تعبیر خواب برده برای اربابش و زن برای شوهرش می باشد و همه ی اینها در صورتی است که تعبیر آن خواب متناسب شرایط خود آنها نباشد . ابن وردی در این مورد می گوید :خواب برده از آن ارباب است و آنچه را نیزکه زن در خواب می بیند به شوهرش می رسد .خواب بچه به والدینش بر می گردد وهمه ی اینها درصورتی است که خود اهل و شایسته ی تعبیر آن خواب آن نباشند.

المناوی در مورد کیفیت تعبیر چیزهای عجیب وغریب و نا مشخص در شرح الفیه ی وردیه می گوید :اگر اول خواب تا آخر آن برای شما معلوم باشد، تعبیر آن ساده است اما اگربخشی از خواب مشخص و بخشی دیگر نامشخص و پریشان باشد،ابتدا قسمت معلوم آن را تعبیر نمایید و بخش نامعلوم آن را بیشتر مورد بررسی و دقت قراردهید ودر صورت امکان، آن بخش را به قسمتهای کوچکتری تقسیم نمایید ودر صدد درک جداگانه ی آن قسمتها باشید ودر صورت درک آنها ،تعبیر مشخصی برای آنها ارائه دهید و از مجموع آنها تعبیری کلی برای خواب ارائه نمایید.اگر درک وفهم خوابی برایتان امکان نداشت و یا خواب از نوعی باشد که تاکنون دیده نشده باشد،بهتر است که تعبیر نشود تا اینکه خود واقع شود.

و نهایتاً اگر می خواهید که بر تعبیر خوابها آگاه شوید،سعی نمایید تا بر پایه های اساسی برای تعبیر خواب آگاهی بیشتری پیداکنید و برای هر چیز بتوانید دلایل موجهی از قرآن وسنت ،معانی واژگان و اسامی و قیاس وتشبیه بیابید وبا کمک گرفتن از مجموع این موارد و نیزبا توجه به شرایط و احوال بیننده ی خواب در صدد برآیید که برای خواب تعبیری درست پیدا کنید.

اختصاصی سایت وهاران

www.vaharan.ir

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی admin

همچنین ببینید

تعبیر خواب

مرجع تعبیر خواب : تعبیر خواب آب تیره

مرجع تعبیر خواب : تعبیر خواب آب تیره تعبیر خواب آب تیره تعبیر خواب آب …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *