مرجع تعبیر خواب: تعبیر خواب آستانه

آ , تعبیر خواب ۰۹ مهر ۱۳۹۶ بدون دیدگاه

مرجع تعبیر خواب: تعبیر خواب آستانه

تعبیر خواب آستانه به روش علمی و روانشناسی

آستانه در این جا به معنای ورودی منزل یا ساختمان می باشد. این سمبل با موضوعاتی مانند تشریفات، پیش زمینه ها و مقدمه چینی برای شروع پروژه یا یک رابطه ی شغلی یا عاطفی می باشد. زمانی که آستانه به عنوان نقطه عطف در تعبیر خواب شما ظاهر شود، یکی از جزئیات مربوط به آستانه با معنای ضمنی تواب شما مرتبط بوده و مورد تحلیل قرار می گیرد.

اگر در خواب با آستانه ای که دیگران از آن اطلاعی ندارند و راه فرعی برای ورود شما به یک محدوده محسوب می شود

این خواب به تلاش شما برای پیدا کردن راه های فرعی و ناشناخته برای ورود به یک مجموعه یا رسیدن به هدفی خاص می باشد. ممکن است در این زمان بسیار به راه های میانبری پیش روی خود احساس میکنید، امید وار شده و قصد امتحان کردن آن ها را داشته باشید. این خواب می تواند به تلاش شما برای پیدا کردن راه های کوتاه برای رسیدن به مقصد اشاره داشته باشد.

اگر در خواب با آستانه ای که در کنار آن یک زنگ قرار گرفته است رو به رو شوید

این خواب پیامی از جانب ضمیر ناخودآگاه شما مبتنی بر فرصت های جدیدی است که پیش روی شما قرار گرفته. شما در این زمان پتانسیل و هماهنگی لازم برای کسب تجربه های جدید را دارا می باشید.

اگر در خواب با آستانه ای که دارای درب اتوماتیک است رو به رو شوید

این خواب به خوشبینی شما در مورد حضور همیشگی دیگران اشاره دارد. ممکن است این احساس در شما وجود داشته باشد که دیگران همواره برای کمک رسانی به شما در طول مسیر رسیدن به هدفتان حاضر می باشند. همچنین اگر برای باز کردن درب نیاز به رمز یا کلمه ی عبور خاصی باشد، باید به آن رمز توجه داشته باشد چرا که آن کلمه در ضمیر شما دارای معنای ضمنی و سمبلیک می باشد. این رمز می تواند برای شما یادآور خاطره یا رویدادی در گذشته باشد.

دیدن آستانه های با شکوه و نورانی

می تواند به خودآگاهی و شهود جدیدی که به تازگی به آن دست یافته اید یا در آستانه ی رسیدن به آن ها هستید اشاره داشته باشد. اگر آستانه ای که در خواب مشاهده می کنید برای شما یادآور یک مکان مذهبی در دنیای واقعی باشد، باید توجه داشته باشید که آن مکان مذهبی برای شما یادآور چه خاطره، اعتقاد یا فردی می باشد؟ آن خاطره یا فرد برای شما سمبل کدام دسته از ویژگی های اخلاقی می باشد؟ ممکن است در این زمان در حال کسب ویژگی هایی مشابه آن اتفاق یا شخصیت باشید.

در بیشتر موارد، آستانه سمبل فرصت های جدید پیش رو می باشد. فرصت هایی که ممکن است هم اکنون و در زندگی بیداری متوجه جریان یافتن آن ها شده باشید. با این حال اگر در خواب با سمبلی منفی در کنار نماد آستانه رو به رو شوید، این خواب به بدبینی ها و نگرانی های شما در مسیر ورود به این اهداف اشاره دارد.

آستانه ای که درب آن باز شده باشد و مسیر پیش رویتان روشن باشد

اشاره به اشتیاق درونی شما برای بهره گیری از این فرصت ها می باشد. اگر در خواب پس از ورود به آستانه در آن را قفل کنید، این خواب می تواند به گرایشات اجتماع ستیزی و تمایل شما به انزوا اشاره داشته باشد. اگر در خواب با ترس به سمت آستانه گریخته و درب را قفل کنید، این خواب می تواند به ترس شما از رو به رو شدن به مردم جامعه و بدبینی شدید شما به آن ها پرده برداری کند. این خواب از شما می خواهد تا ریشه های اجتماع گریزی یا بدبینی خود را جست و جو کرده و اجازه ندهید که این بدبینی شما را منزوی و سرخورده سازد. ممکن است با کمی تفکر متوجه شوید که بخش زیادی از بدبینی شما غیر منطقی می باشد.

اگر در خواب با آستانه ای رو به رو شوید که درب آن قفل می باشد

این خواب به آن دسته از افکار شما درباره ی فرصت های از دست رفته اشاره دارد. ممکن است در این زمان خیره به در های بسته در مسیر شغل و زندگی شخصی خود باشید و این توقف باعث غفلت شما از دیگر فرصت های موجود باشد.

اگر در خواب مشغول محافظت از ورودی یک آستانه باشید

این خواب پیامی از جانب ضمیر ناخودآگاه شما درباره ی لزوم دفاع از قلمرو و داشته هایتان می باشد. این داشته ها می توانند مادی یا معنوی یا خواسته هایتان در مسیر زندگی عاطفی تان باشند.

اگر در خواب به طور اتفاقی با یک آستانه با درب باز برای ورود به محیطی که احساس می کردید راه ورودی به آن وجود ندارد، مواجه شوید

این خواب به فرصت ها و خوش شانسی های ناگهانی که در زندگی بیداری و در مسیر شغلی یا عاطفی شما پدیدار شده اند اشاره دارد. این خواب پیامی از جانب ضمیر ناخودآگاه شماست مبنی بر اینکه نیازی نیست از این فرصت های ناگهانی و عجیب وحشت داشته باشید. با شجاعت به سمت آن ها رفته و به کشف و کنجکاوی بپردازید. این خواب همچنین می تواند نماد تمایل شما به سمت فرصت هایی باید که از درون به سرکوب آن پرداخته اید.

تعبیر خواب آستانه در فرهنگ اسلامی

تعبیر خواب آستانه به روایت محمد بن سیرین

منظور از آستانه درگاه خانه، جلوی در، کفش کن و به هر صورت منطقه ای است که از آن پا به درون خانه می گذارند و در مواردی هم چارچوب در خانه منظور شده است

اگر ببیند آستانه زیرین از نو بساخت یا تعمیر و تعویض کرد، دلالت بر آن دارد که زن طلاق می دهد و زن دیگری ستاند

اگر ببیند آستانه بالائی را از جا بکند، دلالت بر بیم خود کشی و از میان بردن خود وجود دارد

اگر ببیند آستانه زیرین و زبرین خانه خود را می کند ، مرد و زن هر دو هلاک می شوند

اگر ببیند آستانه خانه اش خراب شد، مقام و منزلت از دست خواهد داد و نزد مردم خوار می شود

اگر ببیند از آستانه خانه اش آب زلال چون باران فرو می ریزد، به اندازه ای که دیده است مال و نعمت نصیبش خواهد شد

اگر ببیند از آستانه خانه اش مار و عقرب بیرون می آمدند، از شخص صاحب مقام و بزرگی رنج و اندوه به او خواهد رسید

تعبیر خواب آستانه به روایت حضرت دانیال

منظور از آستانه درگاه خانه، جلوی در، کفش کن و به هر صورت منطقه ای است که از آن پا به درون خانه می گذارند و در مواردی هم چارچوب در خانه منظور شده است

اگر ببیند آستانه زیرین از نو بساخت یا تعمیر و تعویض کرد، دلالت بر آن دارد که زن طلاق می دهد و زن دیگری ستاند

اگر ببیند آستانه بالائی را از جا بکند ، دلالت بر بیم خود کشی و از میان بردن خود وجود دارد

اگر ببیند آستانه زیرین و زبرین خانه خود را می کند ، مرد و زن هر دو هلاک می شوند

اگر ببیند آستانه خانه اش خراب شد ، مقام و منزلت از دست خواهد داد و نزد مردم خوار می شود

اگر ببیند از آستانه خانه اش آب زلال چون باران فرو می ریزد ، به اندازه ای که دیده است مال و نعمت نصیبش خواهد شد

اگر ببیند از آستانه خانه اش مار و عقرب بیرون می آمدند، از شخص صاحب مقام و بزرکی رنج و اندوه به او خواهد رسید

تعبیر خواب آستانه به روایت ابراهیم کرمانی

اگر ببیند آستانه خانه بر او فرو ریخت و گرفتارش کرد، دلیل آن باشد که بیم هلاک و گرفتاری و ترس برای او میرود.

اگر آستانه خانه اش را به رنگهای گوناگون آراسته و زینت شده ببیند، تعبیر آن باشد که زرق و برق دنیا مشغول شود و زینت ظاهری چشمش را خواهد گرفت

تعبیر خواب آستانه به روایت منوچهر مطیعی تهرانی

اگر بیننده خواب ببیند که در آستانه خانه اش زباله و آشغال ریخته شده و آن جا کثیف است چیزی یاحادثه ای یا شخصی موجب تشویش خاطر بیننده خواب می شود. اگر بیننده خواب ببیند که از سر در خانه اش آب باران فرو می ریزد به اندازه و مقدار آن آب که می چکد نعمت و رفاه نصیب او می شود و چنان چه آن آب کدر و گل آلود و کثیف باشد دچار غم می گردد و اگر متعفن باشد یک بیماری در انتظار او است. اگر بیننده خواب ببیند سر در خانه اش ناگهان به سر او فرو ریخت به هیچ وجه خوب نیست و احتمال هلاک در بین است و بیننده خواب باید خویشتن را از خطرهایی که در کمین او نشسته اند حفظ کند.

 

مطالب جالبی در مورد تعبیر خواب :

جدول زمان تعبیر شدن خواب ها بر حسب ساعت

ساعت ۶-۱۰ شب:
رؤیا نزدیک مغرب درست نیست و تعبیر ندارد، زیرا از پری شکم است تا یک سوم از شب هم بی تعبیر است.

ساعت ۱۰ شب تا ۲ صبح:
در نیمه شب اگر خواب بین دچار امتلاء نباشد ، خواب از یک سال تا ۵۰ سال تعبیر می شود.

ساعت ۲ صبح تا ۵/۴ صبح
در یک سوم آخر شب خواب صحیح است و از ۱۵ روز تا دو ماه و تا یک سال تعبیر می شود.

ساعت ۵/۴ صبح در سپیده دم
از یک هفته تا یک ماه تعبیر می شود.

ساعت ۵/۴ تا ۶ صبح پس از سپیده دم
از یک روز تا یک هفته تعبیر می شود.

ساعت ۶ صبح
در بر آمدن خورشید همان روز تعبیر شود.

ساعت ۱۰ صبح تا ۱۵ روز و در هنگام اذان ظهر تا یکی ۲ روز. تعبیر می شود.

جدول زمان تعبیر شدن خواب ها بر حسب روزهای ماه شمسی:

در روایت از سلمان فارسی (ره):

روز ۶ ام ماه: بعد از یک یا دو روز تعبیر می شود.

روز ۹ ام ماه: همان روز تعبیر ش ظاهر می شود.

روز ۱۱ ام ماه شمسی: بعد از ۲۰ روز.

روز ۱۳ ام ماه: بعد از ۹ روز تعبیر می شود.

در روز ۱۴ ام ماه: بعد از ۲۶ روز.

در روز ۱۵ ام ماه: بعد از ۳ روز.

در روزهای ۲۸ ام، ۲۹ ام و ۳۰ ام ماه شمسی ، تعبیرش در همان روز پیدا می شود.

خواب خوب و بد در ماه های قمری:

ماه ربیع الاول: برکت وشادی در خواب ها پیدا می شود.

ماه ربیع الثانی: خواب خوب دیر تعبیر می شود و خواب بد زود تعبیر می شود.

جمادی الاول خرید و فروش نکند.

جمادی دوم: خواب خوب دیر تعبیر می شود.

ماه رجب: گشایش ابواب خیر است و خواب بد را به خوبی تعبیر کن که خلاف ندارد.

ماه شعبان: رؤیا رشته های بسیار دارد و از آن خیر بسیار بر آید و خواب بد تعبیر نمی شود.

رمضان: در های سختی و هرزگی بسته است و خواب خوب زود تعبیر می شود و خواب بد تعبیر ندارد.

شوال: خواب بد و غم زود تعبیر می شود، از آن بر حذر باش.

ذیقعده: فقط خواب سفر را سفر نکن .

ذیحجه: خواب سفر را سفر کن. دنبال کار ها را بگیر که ماه مبارکی است.

تعبیر خواب امام صادق روزهای قمری

خواب دیدن اول ماه، باطل است.
دوم و سوم، برعکس بود.
چهارم و پنجم، به تأخیر افتد.
ششم و هفتم و هشتم و نهم، آنچه را بیند، راست بود.
دهم و یازدهم و دوازدهم، به تأخیر افتد.
سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم، نه خیر باشد و نه شر، باطل است.
شانزدهم و هفدهم، به تأخیر افتد.
هجدهم و نوزدهم، درست باشد.
بیستم و بیست و یکم، دروغ باشد.
بیست و دوم و بیست وسوم، فرح و شادی باشد.
بیست و چهارم و بیست و پنجم، برعکس باشد.
بیست و ششم و بیست و هفتم نیز برعکس باشد.
بیست و هشتم، درست باشد.
بیست و نهم و سی ام، راست باشد.

تعبیر خواب در ماه های قمری

ماه ربیع الاول: برکت وشادی در خواب ها پیدا می شود.

ماه ربیع الثانی: خواب خوب دیر تعبیر می شود و خواب بد زود تعبیر می شود.

جمادی الاول خرید و فروش نکند.

جمادی دوم: خواب خوب دیر تعبیر می شود.

ماه رجب: گشایش ابواب خیر است- و خواب بد را به خوبی تعبیر کن که خلاف ندارد.

ماه شعبان: رؤیا رشته های بسیار دارد و از آن خیر بسیار بر آید و خواب بد تعبیر نمی شود.

رمضان: در های سختی و هرزگی بسته است و خواب خوب زود تعبیر می شود و خواب بد تعبیر ندارد.

شوال: خواب بد و غم زود تعبیر می شود ، از آن بر حذر باش.

ذیقعده: فقط خواب سفر را سفر نکن.

ذیحجه: خواب سفر را سفر کن.دنبال کار ها را بگیر که ماه مبارکی است.

جدول زمان تعبیر شدن خوابها بر حسب روز های ماه شمسی:

در روایت از سلمان فارسی

روز ۶ ام ماه: بعد از یک یا دو روز تعبیر می شود.

روز ۹ ام ماه: همان روز تعبیرش ظاهر می شود.

روز ۱۱ ام ماه شمسی: بعد از ۲۰ روز.

روز ۱۳ ام ماه: بعد از ۹ روز تعبیر می شود.

در روز ۱۴ ام ماه: بعد از ۲۶ روز.

در روز ۱۵ ام ماه: بعد از ۳ روز.

در روزهای ۲۸ ام، ۲۹ ام و ۳۰ ام ماه شمسی، تعبیرش در همان روز پیدا می شود.

احکام تعبیر خواب در روزهای ماه های قمری

اول ماه: صحت ندارد

دوم: تعبیرش برعکس است

سوم: صحت دارد به تعویق

چهارم: صحیح است به تعویق

پنجم: خلافی ندارد

ششم: صحیح است وموثر

هفتم: خلافی ندارد

هشتم: صحیح است وموثر

نهم: تعبیرش برعکس

دهم: صحت ندارد

یازدهم: صحیح و تعویق

دوازدهم: صحیح است و تعویق

سیزدهم: صحت ندارد

چهاردهم: تعبیرش بر عکس

پانزدهم: بر عکس

شانزدهم: صحیح است وتعویق

هفدهم: صحیح وتعویق

هجدهم: تعبیرش برعکس است

نوزدهم: تعبیرش عکس است

بیستم: صحیح است وموثر

بیست و یکم: صحت ندارد

بیست ودوم: صحیح است وموثر

بیست وسوم: صحت ندارد

بیست وچهارم: بسیار خوبست

بیست وپنجم: صحت ندارد

بیست وششم: تعبیرش عکس است

بیست وهفتم: بر عکس است

بیست وهشتم: تعبیرش عکس است

بیست ونهم: صحت ندارد

سی ام: صحیح است و موثر

شرایط و روش های تعبیر خواب

۱. آن قسمت از خواب باید تعبیر شود که دارای اهمیت است و یا به امر واقعی اشاره دارد و یا برای تنبیه بیننده خواب یا مژده ای برای او باشد و یا سودی دنیوی و اخروی در آن باشد ، به قسمتهایی از خواب که پریشان و نامفهوم هستند و تعبیر درستی ندارند نباید توجه نمود.

۲٫ تمام آن چیزهایی از خواب که دارای اهمیت میباشند ،برای تعبیر آن باید در قرآن ، حدیث پیامبر(ص)،قیاس و تشبیه ، واژه شناسی و معنی اسامی برای آن اصلی پیدا نمود.

مثلاً اگر در خواب فردی را ببینید که اسمش «راشد» است، میتوان آن را به هدایت و راهنمایی به راه راست تعبیر نمود زیرا راشد یعنی که کسی که راه راست را در پیش گرفته است و بر همین اساس اگر اسم شخص «سالم »باشد به سلامتی و اگر «سعید» باشد به خوشبختی تعبیر شود.

«عقبه» نام را به عاقبت کار، «نافع» نام را به سود و منفعت، «رافع» نام را به بلندی و رفعت، «احمد» نام را به سپاسگذاری و «صالح» نام را به نیکوکاری تعبیر نمایید.

امام مسلم از انس روایت میکند که پیامبرخدا (ص) فرمود: شبی در خواب دیدم که در خانه عقبه بن رافع هستم و مقداری خرمای پاک و رسیده را برایمان آوردند و من این خواب را اینگونه تعبیر مینمایم که ما در دنیا به بلندی و رفعت دست میابیم و در دینمان نیز عاقبت به خیر خواهیم شد زیرا دینمان دین پاک ورسیده و کاملی است.

اگر شما خوابی را دیدید، سعی نمایید بر اساس مطالبی که توضیح داده شدند، خود آنها را تعبیر نمایید و اگر نتوانستید خوابتان را با هیچ یک از موارد فوق تعبیر نمایید، از کتابهای تعبیر خواب که مورد اطمینان هستند و یا افراد وارد در این کار استفاده نمایید.

اکنون بعد از مشخص نمودن اصولی که خواب باید بر اساس آنها تعبیر شود. ” قرآن، حدیث، قیاس، تشبیه و واژه شناسی” نمونه هایی را بیان میکنم تا شما خواننده عزیز با توجه به آنها و بررسی تعبیر آنها بر اساس اصول یاد شده، بتوانید تعبیر روشنی برای خوابهای خود بیابید .

خواب

نمونه های تعابیری که استاد تعبیر خواب ابن سیرین ارائه داده

نمونه اول: «حجاج بن یوسف» در خواب دید که دو کنیز از آسمان پایین آمده اند و او یکی از آنها را با خود برده و دیگری به آسمان برگشته است .

تعبیر این خواب را از «ابن سیرین» پرسیدند و او نیز خواب را اینگونه تعبیر نمود که آن دو کنیز، دو فتنه اند و «حجاج» فقط به یکی از آنها خواهد رسید و در حقیقت نیز اینگونه شد ؛ آن دو فتنه ، فتنه «ابن اشعث» و فتنه ی «ابن مهلب» بود که حجاج به فتنه «ابن اشعث» رسید اما به دیگری نرسید.

در این خواب دو نشانه عمده وجود داشتند : اول : دو کنیز و دوم : بردن یکی از آن دو کنیز توسط حجاج و بازگشت دیگری .

در تعبیر نشانه ی اول ،«ابن سیرین» از اصل حدیث پیامبر (ص) استفاده نمود و زن را فتنه تعبیر نمود زیرا پیامبر(ص)میفر ماید : بعد از رفتنم ، هیچ فتنه ای را بیشتر از زنان برای مردان نمیابم.

در تعبیر نشانه دوم نیز از روی فهم استفاده شده و گرفتن کنیز را رسیدن به آن فتنه تعبیر نموده و در حقیقت تعبیر خواب نیز همانگونه شد که او پیش بینی نموده بود.

نمونه دوم: مردی پیش ابن سیرین آمد و گفت با زنی ازدواج نموده ام ، در خواب دیدم که سیاه و کوتاه قد شده است و ابن سیرین گفت سیاهیش نشانه ی ثروت و مالداری اوست و کوتاه قد بودنش دال بر عمر کوتاهش میباشد .

در حقیقت این خواب نیز این گونه تحقق یافت ؛بعد از مدتی زن آن مرد دار فانی را وداع گفت و مرد صاحب میراث زیادی از او شد.

در این خواب نیز دو نشانه عمده وجود داشت:

اول: سیاهی آن زن و

دوم: کوتاه قد بودنش .

در این مورد، ابن سیرین برای تعبیر نشانه اول از اصل زبان و واژه شناسی استفاده نمود زیرا در زبان عربی اگر یکی دارای پول و ثروت زیاد باشد میگویند : «لفلان سواد» یعنی فلانی سیاهی زیادی دارد و برای تعبیر نشانه دوم نیز ابن سیرین از تشبیه و قیاس استفاده نموده بود و قد کوتاه زن را به عمرکوتاهش تشبیه نموده بود و در نهایت با کنار هم گذاشتن این دو تعبیر ،تعبیر فوق را ارائه داده بود .

نمونه سوم: عبدالله بن مسلم میگوید : گهگاهی در مجلس ابن سیرین حاضر میشدم و بعد از برخاستن از مجلس او به مجلس اباضیه ها می رفتم “اباضیه ،گروهی گمراه از خوارج بودند که رئیس آنان عبدالله بن اباض نام داشت” و با آنان نشست و برخاست میکردم .

شبی در خواب دیدم که همراه با عده ای جنازه پیامبر (ص) با دوش خود حمل میکردم ، پیش ابن سیرین آمده ،خواب را برایش تعریف نمودم و ابن سیرین گفت : چرا با قومی نشست و برخاست میکنی که می خواهند آنچه را پیامبر(ص) آورده است ، دفن نمایند.

در این خواب نیز دو نشانه وجود دارد : اول: جنازه ی پیامبر(ص) و دوم: حمل آن بر دوش و تصمیم برای دفن آن .

در تعبیر نشانه اول، ابن سیرین جنازه پیامبر (ص) را به راه و روش حقی که آن حضرت آورده است و نشانه دوم را به دفن و از بین بردن آن راه و روش قیاس نموده است.

نمونه چهارم: مردی نزد ابن سیرین آمد وگفت در خواب دیدم که تاجی از طلا را بر سر م گذاشته ام و ابن سیرین گفت : از خدا بترس ، پدرت در غربت چشمانش را از دست داده است و از تو میخواهد که نزد او بروی.

مرد به خانه برگشت و دید که نامه ای از پدرش رسیده است که در آن از کوری خود خبر داده و از پسرش خواسته بود که نزد او برود.

در این خواب سه نشانه وجود دارد:

اول: سر

دوم: تاج

سوم: طلا.

برای تعبیر نشانه اول، ابن سیرین از اصل زبان و واژه شناسی استفاده نموده است زیرا سر به معنی ریاست و بزرگی نیز به کار میرود و رئیس و بزرگ هر شخصی، پدرش می باشد.

تاج از پوشش های غیر عربی است و سرزمین غیر عرب نیز برای اعراب، سرزمین غربت به حساب می آید و طلا نیز دلیل بر از دست دادن بینایی می باشد و از تعبیر این سه نشانه، ابن سیرین تعبیری را ارائه داد که درست از آب درآمد.

آنچه که جای تأمل دارد این است که این خواب ها بر اساس تعبیری که ابن سیرین برای آنها ارائه داده بود، به وقوع پیوستند زیرا خواب ها بر اساس تعبیر آنها اتفاق می افتند.

انس بن مالک روایت نموده است که پیامبر (ص) فرمود: خواب آنگونه که تعبیر میشود، اتفاق میافتد و واقع شدن آن مانند کسی است که پای خود را برداشته است و منتظر است تا ببیند که چه وقت آن را روی زمین بگذارد پس هر گاه یکی از شما خوابی را دید آن را نزد عالم و یا کاردنی بازگو نماید.

اگر بتوان برای خواب دو تعبیر متفاوت ارائه داد، باید دید که کدامیک بهتر و به اصول تعبیرخواب و تناسب واژه ها نزدیکتر است تا خواب آنگونه تعبیر شود.

عده ای از بزرگان فرموده اند: لازم و ضروری است که معبر خواب باید فردی آرام و با حوصله باشد تا تعبیرش تعبیری درست و تمام باشد و باید به کیفیت واژه ها و کلمات به دقت توجه نماید و بتواند چیزهای درست و با معنی را از موارد بی معنی و پریشان تشخیص دهد و بدلایل و اهداف آن خواب توجه کامل نماید و سپس قوانین تعبیر خواب را بر آنها تطبیق نماید و اگر خواب دارای دو معنا بود ،آن معنایی را انتخاب نماید که تناسب بیشتری با شرایط و احوال فرد خواب بیننده داشته باشد .

ممکن است تعبیر خواب در مورد بیننده آن واقع نشود و برای افراد خانواده، برادر، دوست و یا افراد نزدیک تحقق یابد و این زمانی است که امکان وقوع برای بیننده خواب وجود نداشته باشد.

پیامبر (ص) در خواب ابوجهل را دید که با وی بیعت نمود و در این مورد ابوجهل به پسرش عکرمه تعبیر شد که در نهایت به پیامبر (ص) ایمان آورد و پیامبر (ص) فرمود این تعبیر خوابی است که دیده بودم یا پیامبر (ص) در خواب دید که اسید بن عاص والی مکه شده است و در نهایت پسر اسید والی مکه شد.

اگر تعبیرخوابی باعث بر ملا شدن عیب مسلمانی گردد که خداوند آن عیب را پنهان نموده است، باید از فاش نمودن و بیان آن تعبیر خودداری نموده و در صورت بیان آن باید از نام بردن فرد مورد نظر اجتناب نمایید زیرا در این صورت برادر مسلمانتان راغیبت نموده و دچار گناه شده اید.

ابن وردی میگوید: اگر خوابت بیانگر عیب مردم بود آن را پنهان دارید و همواره آن وجه از تعبیر را انتخاب نمایید که بهتر و نیکوتر است.

بیان این مطلب ضروری است که خواب باید متناسب با بیننده آن و درجه و پایگاه اجتماعی او تعبیر شود و برای هر فرد آن تعبیری متناسب است که با شرایط و احوال خود وی سازگار باشد.

ممکن است خوابی برای شخصی رحمت و همان خواب برای دیگری زحمت و عذاب باشد

روزی مردی از ابن سیرین سئوال نمود: در خواب دیدم که اذان میگویم، تعبیر آن چیست ؟ ابن سیرین در جواب گفت: به زیارت خانه ی خدا میروی و فریضه حج به جای می آوری و بعد از مدتی شخصی دیگر دقیقاً همان سئوال را از ابن سیرین پرسید و او نیز در جواب به آن مرد گفت : تو دزدی خواهی کرد و دستت را به خاطر آن قطع خواهند کرد .

آنانی که شاهد آن دوماجرا بودند از ابن سیرین پرسیدند: چگونه برای یک خواب دو تعبیر متفاوت نمودی ؟او نیز در جواب گفت : اولی مرد نیکوکار و خوبی بود و من نیز بر اساس آیه قرآن “توبه/۳” اذان را به رفتن به حج تعبیر نمودم ،اما دومی مرد شرور و بدکرداری بود و بر اساس آیه از قرآن “یوسف/۷۰” اذان گفتن و ندا دادنش را به دزدی تعبیر نمودم .

اگر بچه کوچکی خوابی را ببیند ،تعبیرش برای والدینش است و همچنین تعبیر خواب برده برای اربابش و زن برای شوهرش میباشد و همه اینها در صورتی است که تعبیر آن خواب متناسب شرایط خود آنها نباشد .

ابن وردی در این مورد میگوید :خواب برده از آن ارباب است و آنچه را نیزکه زن در خواب میبیند به شوهرش میرسد و خواب بچه به والدینش بر میگردد وهمه اینها درصورتی است که خود اهل و شایسته تعبیر آن خواب آن نباشند.

المناوی در مورد کیفیت تعبیر چیزهای عجیب و غریب و نامشخص میگوید : اگر اول خواب تا آخر آن برای شما معلوم باشد، تعبیر آن ساده است اما اگر بخشی از خواب مشخص و بخشی دیگر نامشخص و پریشان باشد،ابتدا قسمت معلوم آن را تعبیر نمایید و بخش نامعلوم آن را بیشتر مورد بررسی و دقت قراردهید.

در صورت امکان، آن بخش را به قسمت های کوچکتری تقسیم نمایید و درصدد درک جداگانه آن قسمت ها باشید و در صورت درک آنها ،تعبیر مشخصی برای آنها ارائه دهید و از مجموع آنها تعبیری کلی برای خواب ارائه نمایید.

اگر درک وفهم خوابی برایتان امکان نداشت و یا خواب از نوعی باشد که تاکنون دیده نشده باشد،بهتر است که تعبیر نشود تا اینکه خود واقع شود.

نهایتاً اگر میخواهید که بر تعبیر خوابها آگاه شوید،سعی نمایید تا بر پایه های اساسی برای تعبیر خواب آگاهی بیشتری پیداکنید و برای هر چیز بتوانید دلایل موجهی از قرآن و سنت ،معانی واژگان و اسامی و قیاس وتشبیه بیابید و با کمک گرفتن از مجموع این موارد و نیز با توجه به شرایط و احوال بیننده خواب درصدد برآیید که برای خواب تعبیری درست پیدا کنید.

خواب و رویا

شرایط و روش های تعبیر خواب بصورت مدرن و علمی

شاید به نظرتان خیلی از تصاویری که در خواب‌ میبینید، چرت و پرت و بی‌معنی باشد اما روان‌شناسان معتقدند میشود از رؤیا‌ها موارد جالبی بیرون کشید.

«توی یک اتوبوس نشسته بودم. انگار اتوبوس توریستی بود چون ته اتوبوس چند تا هندی هم نشسته بودند. اتوبوس داشت از توی یک دشت وسیع و سرسبز رد می‌شد. انگار پیشترها، نزدیکی‌های ارومیه این‌جور جایی را دیده بودم. جز اتوبوس ما هیچ ماشین دیگری توی جاده نبود. یکدفعه از ته‌دشت صدای «کمک! کمک!» آمد. راننده و چندتایی از مسافر‌ها پیاده شدند تا ببینند چه خبر است. طول کشید و برنگشتند. یکدفعه دشت شد پر از آدم‌های جورواجور با ملیت‌های مختلف. تا چشم کار می‌کرد آدم بود؛ هزار تا، ۱۰۰ هزار تا، شاید بیشتر ، گروه گروه عین هم لباس پوشیده بودند. قیافه‌هاشان از آسیای جنوب‌شرقی بود تا مراکشی. مثل مجسمه ایستاده بودند و هر کاری می‌کردم تکان نمی‌خوردند. انگار صحرای محشر بود…»

این جمله‌ها نه تکه‌هایی از سناریوی یک فیلم سوررئال هستند، نه جملاتی از یک داستان به سبک رئالیسم جادویی.

این جمله‌ها بخشی از یک خواب شبانه‌اند؛ خواب‌هایی که آن‌قدر دنیای عجیبی دارند که هنوز دانشمندان به درستی نمیدانند چرا شبانه به خانه ذهن ما سرک میکشند و البته گاهی شبیخون میزنند!

اما همه نظریه‌پردازان خواب در یک نکته توافق دارند: خواب ها یا با معنی‌اند یا با معنی ؛ رؤیای بیهوده وجود ندارد.

یک توضیح ضروری: در زبان انگلیسی برای مفهوم خواب و خواب دیدن، واژه‌های کاملا مستقلی وجود دارد؛ sleep برای خواب “یعنی برعکس بیداری” و dream برای خواب دیده شده “یعنی تصاویری که ما در بعضی مواقع خاص در طول خوابیدن می‌بینیم” .

در فارسی برای واژه dream، واژه درست و درمانی نداریم و بعضی ترجمه‌اش میکنند “خواب” که ممکن است با خواب به معنی نقطه مقابل بیداری اشتباه شود و بعضی می‌گویند “رؤیا” که ممکن است شامل رؤیا‌ها و خیالات روزانه هم بشود؛ چیزی که انگلیسی‌ها به آن میگویند daydream.

یکی از مترجمان هم از خودش خلاقیت نشان داده و گذاشته “خوابدیده” و احتمالا به این فکر نکرده که خوابدیده، هم معنی رؤیا را میدهد، هم معنی کسی که خوابی را دیده است.

به هر حال اینها را گفتم که بدانید منظور از رؤیا در این مقاله، همان خواب‌هایی است که شبانه میبینیم، نه خیالبافیهای روزانه و منظورم از خواب همان حالت بیشتر زیست‌شناختی است در مقابل بیداری.

وقتی از رؤیا حرف میزنیم، از چه چیزی حرف میزنیم؟ همین الان خیال یک عده را راحت کنم ، من اینجا نمیخواهم مثل روزنامه‌های زرد مواردی را که در رؤیا دیده میشود تکه‌تکه کنم و یکی‌یکی بگویم چه معنی‌ای دارند.

بیشتر، فرایند دیدن رؤیا مدنظرم است و استفاده‌هایی که میشود از آن کرد ، این فرایند‌ها را خیلی واضح در مصاحبه‌های خیالی‌ای که با چند روان‌شناس و عصب‌شناس انجام داده‌ام، میتوانید ببینید.

دیدن رؤیا یکی از حالت‌های متفاوت هوشیاری است و به این خاطر میگویم متفاوت که برخلاف دیدن فیلم یا خیالات روزانه، در هنگام دیدن رؤیا ما تصاویر و سکانس‌های خیالی را موقتا یک واقعیت میدانیم.

اغلب مردم رؤیا‌های خود را صبح روز بعد به یاد نمی‌آورند و حتی بعضی ادعا میکنند که اصلا خواب نمی‌بینند اما شواهد زیست‌شناختی نشان داده‌اند که همه ما در یک مرحله خاص از خواب به نام REM” خواب با حرکات سریع چشم” در حال تماشای رویاهایمان هستیم.

با توجه به اینکه هیچ بنی‌بشری تا به حال یافت نشده است که خوابش این مرحله را نداشته باشد، هیچ‌کسی هم وجود ندارد که رؤیا ندیده باشد و احتمالا کسانی که میگویند دیشب رؤیا ندیده‌اند، رویایشان خواسته یا ناخواسته از یادشان رفته است.

روشهای تعبیر خواب و شرایط آن واعمال مربوط به دیدن خواب

اول:

خواب سه نوع است:

۱٫ رویای صالحه یا خوابی نیکو که مژده ای است از طرف خداوند برای بینندی آن و یک قسمت از چهل و شش قسمت نبوت پیامبران است. [بخاری و مسلم]

۲٫ خواب ناپسند و ناخوشایند که از طرف شیطان است و برای مسخره کردن و آزار دادن بینندی خواب می باشد.

۳٫ خوابی که ناشی از خیالات و تفکرات انسان و اعمال روزمره ی اوست. خواب هایی نیز که به علت عادتهای روزمره می باشند. در این طبقه جای می گیرند مثلاً فردی عادت نموده است که در ساعت معینی از روز غذا بخورد، اگر روزی برخلاف عادت در آن ساعت، غذا نخورد و بخوابد، ممکن است خواب غذا خوردن را ببیند و یا اگر در حالت بیداری غذای زیاد خورده باشد، ممکن است در خواب ببیند که استفراغ می کند.

غیر از این سه نوع هر خوابی که دیده شود، خوابهای پریشان و باطل است و نمی توان آنها را تعبیر نمود زیرا بر اساس قاعده ی مشخصی قرار نگرفته اند.

دوم:

اگر خواب خوشایند و نیکو باشد، شایسته است که بیننده ی آن چهار عمل زیر را انجام دهد:

۱٫ خداوند را به خاطر دیدن آن خواب سپاس گوید.

۲٫ به دیگران در مورد آن مژده دهد.

۳٫ نزد هرکس که دوست دارد، آن را بیان کند.

۴٫ پیش خود آن را به چیزی نیک و شایسته تعبیر نماید زیرا خواب بر اساس چگونگی تعبیر آن تحقق می یابد.

سوم:

اگر خواب ناپسند و ناخوشایند باشد، شایسته است که بیننده ی آن هفت عمل زیر را انجام دهد که در صورت انجام دادن آنها، از آن خواب دچار ضرر و زیان نمی گردد، اگر خداوند اراده کند.

۱ از شر این خواب به خداوند پناه ببرد.

۲٫ با سه بار گفتن «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» از شر شیطان به خداوند پناه ببرد.

۳٫ سه مرتبه به طرف چپ خود تف کند{بدون پرت کردن آب دهان.م}.

۴٫ جهت خوابیدن خود را عوض کند.

۵٫ نماز بخواند.

۶٫ آن را نزد کسی بیان نکند.

۷٫ نزد خود نیز آن را تعبیر ننماید.

دلیل تمام موارد بالا احادیثی از پیامبر خدا(ص) می باشند.

امام بخاری از ابوسعید خدری روایت می کند که پیامبر خدا (ص) فرموده است:

«اذا رأی احدکم رؤیا یحبها فانما هی من الله فلیحمدالله علیها ولیحدث بها و اذا رأی غیر ذلک مما یکره فانما هی من الشیطان فلیستعذ من شرها ولا یذکرها لاحد فانها لا تضره» یعنی (هرگاه یکی از شما خوابی را دید که از آن خوشش آمد، آن از طرف خداست پس خداوند را بر آن سپاس گوید و آن را برای دیگران نیز بیان نماید و اگر خواب ناخوشایندی ببیند، آن از طرف شیطان است پس از شر آن به خداوند پناه ببرد و آن را نزد کسی بیان نکند که در این صورت از آن خواب دچار ضرر و زیان نمی گردد).

ترمذی نیز از ابو هریره روایت نموده است که پیامبر فرموده است: «اذا رأی احدکم الرؤیا الحسنه فلیفسرها ولیخبر بها واذا رأی الرؤیا القبیحه فلا یفسرها و لایخبر بها» یعنی (اگر یکی از شما خواب خوبی را دید آن را تعبیر نموده و نزد دیگران بازگو نماید و اگر خواب زشت و ناخوشایندی را دید آن را تعبیر نکند و نزد دیگران نیز بازگو ننماید).

بخاری و مسلم از ابوسلمه روایت نموده اند که گفت:«لقد کنت أری الرؤیا فتمرضنی حتی سمعت ابا قتاده یقول وانا کنت أری الرؤیا تمرضنی حتی سمعت النبی (ص) یقول الرؤیا الحسنه من الله فاذا أری احدکم فلا یحدث به الا من یحب واذا رأی ما یکره فلیتعوذ بالله من شرها ومن شرّالشیطان ولیتفل ثلاثاً و لا یحدث بها احداً فانها لن تضره» یعنی (من خواب می دیدم و به علت آن مریض می شدم تا اینکه شنیدم که ابوقتاده نیز که همانند من به واسطه ی خوابهایش دچاربیماری می گشته است، گفت که از پیامبر (ص) شنیدم که فرمود خواب نیکو از طرف خداوند است پس هرکس آن را ببیند به جز نزد آنکس که دوستش دارد ،آن را بازگو نکند و اگر کسی خواب ناخوشایند و نامطلوبی را ببیند پس از شر آن و شر شیطان به خداوند پناه ببرد و سه بار تف نماید و آن را نزد کسی بازگو ننمایدکه در این صورت از آن دچار زیان نمی گردد).و در روایت مسلم آمده است(اگر کسی خوابی مطلوب ونیک ببیندآن را مژده دهد ونزد کسی بازگو نماید که دوستش دارد).

امام مسلم از جابر روایت می کند که پیامبر (ص) فرمود: «اذا رأی احدکم الرؤیا یکرهها فلیبصق عن یساره ثلاثاً ولیتعذ بالله من الشیطان ثلاثاً ولیتحول عن جنبه الذی کان علیه»یعنی (اگر یکی از شما خوابی نامطلوب و ناپسند را دید، سه بار به طرف چپ خود تف نماید و سه بار بگوید اعوذ بالله من الشیطان الرجیم و از آن سمت که خوابیده است روی برگرداند و به سمت دیگر بخوابد).

و نیز امام مسلم از ابو هریره روایت نموده است که پیامبرخدا (ص) فرمود: «فان رأی احدکم ما یکره فلیقم فلیصل ولا یحدث بهاالناس»یعنی (اگریکی از شما خواب ناخوشایندی را دید پس از خواب برخیزد ونماز بخواند و آن را برای کسی بازگو ننماید).

چهارم:

برای دست یافتن به تعبیری درست از خواب باید به مراحل زیر توجه نمود:

۱٫ آن قسمت از خواب باید تعبیر شود که دارای اهمیت است و یا به امری واقعی اشاره دارد ویا برای تنبیه بیننده ی خواب ویا مژده ای برای او باشدو یا سودی دنیوی و اخروی در آن باشد.به قسمتهایی از خواب که پریشان و نامفهومند و تعبیر درستی ندارند ،نباید توجه نمود.

۲٫ برای تمام آن چیزهایی از خواب که دارای اهمیت می باشند ،برای تعبیر آن باید در قرآن، حدیث پیامبر (ص)، قیاس و تشبیه، واژه شناسی و معنی اسامی برای آن اصلی پیدا نمود. [ به اصل کتاب رجوع شود]. تعبیر خواب بر اساس اسامی و واژه شناسی

مثلاً اگر در خواب فردی را ببینید که اسمش «راشد» است، می توان آن را به هدایت و راهنمایی به راه راست تعبیر نمود زیرا راشد یعنی که کسی که راه راست را در پیش گرفته است و بر همین اساس اگر اسم شخص «سالم »باشد به سلامتی و اگر «سعید» باشد به خوشبختی تعبیر شود. «عقبه » نام را به عاقبت کار، «نافع» نام را به سود و منفعت، «رافع» نام را به بلندی و رفعت، «احمد» نام را به سپاسگذاری و «صالح» نام را به نیکوکاری تعبیر نمایید.

امام مسلم از انس روایت می کند که پیامبر خدا (ص) فرمود: «رأیت ذات لیله کأنا فی دار عقبه بن رافع،فأتینا برطب من رطب ابن طاب ،فأوله الرفعه لنا فی الدنیا و العاقبه فی دیننا و ان دیننا قد طاب»یعنی (شبی در خواب دیدم که در خانه ی عقبه بن رافع هستم و مقداری خرمای پاک ورسیده را برایمان آوردند. من این خواب را اینگونه تعبیر می نمایم که ما در دنیا به بلندی و رفعت دست می یابیم و در دینمان نیز عاقبت به خیر خواهیم شد زیرا دینمان دین پاک و رسیده و کاملی است).

خواننده ی گرامی، اگر شما خوابی را دیدید، سعی نمایید بر اساس مطالبی که توضیح داده شدند، خود آنها را تعبیر نمایید و اگر نتوانستید خوابتان را با هیچ یک از موارد فوق تعبیر نمایید، از کتابهای تعبیر خواب که مورد اطمینان هستند، استفاده نمایید.

اکنون بعد از مشخص نمودن اصولی که خواب باید بر اساس آنها تعبیر شود، قرآن، حدیث، قیاس و تشبیه و واژه شناسی، نمونه هایی را بیان می کنیم تا شما خواننده عزیز با توجه به آنها و بررسی تعبیر آنها بر اساس اصول یاد شده، بتوانید تعبیر روشنی برای خواب های خود بیابید . این نمونه ها همگی تعابیر هستند که استاد تعبیر خواب، «ابن سیرین» آنها ارائه داده است.

نمونه اول:

«حجاج بن یوسف» در خواب دید که دو کنیز از آسمان پایین آمده اند و او یکی از آنها را با خود برده و دیگری به آسمان برگشته است. تعبیر این خواب را از «ابن سیرین» پرسیدند و او نیز خواب را اینگونه تعبیر نمود که آن دو کنیز، دو فتنه اند و «حجاج» فقط به یکی از آنها خواهد رسید و در حقیقت نیز اینگونه شد؛ آن دو فتنه، فتنه «ابن اشعث» و فتنه «ابن مهلب» بود که حجاج به فتنه «ابن اشعث» رسید اما به دیگری نرسید.

در این خواب دو نشانه ی عمده وجود داشتند : اول، دو کنیز و دوم ،بردن یکی از آن دو کنیز توسط حجاج و بازگشت دیگری. در تعبیر نشانه ی اول، «ابن سیرین» از اصل حدیث پیامبر (ص) استفاده نمود و زن را فتنه تعبیر نمود زیرا پیامبر (ص) می فر ماید: « ما ترکت بعدی فتنه اضر علی الرجال من النساء» یعنی ( بعد از رفتنم ، هیچ فتنه ای را را زیان بخش تر از زنان برای مردان نمی یابم). بخاری و مسلم

برای تعبیر نشانه ی دوم نیز از قیاس و فهم خود استفاده کرده بود و گرفتن کنیز را رسیدن به آن فتنه تعبیر نموده بود و در حقیقت تعبیر خواب نیز همانگونه شد که او پیش بینی نموده بود.

نمونه ی دوم:

مردی پیش ابن سیرین آمد و گفت با زنی ازدواج نموده ام ، در خواب دیدم که سیاه و کوتاه قد شده است . ابن سیرین گفت سیاهیش نشانه ی ثروت و مالداری اوست و کوتاه قد بودنش دال بر عمر کوتاهش می باشد .در حقیقت این خواب نیز این گونه تحقق یافت ؛بعد از مدتی زن آن مرد دار فانی را وداع گفت و مرد صاحب میراث زیاد او شد.

در این خواب نیز دو نشانه ی عمده وجود داشت :اول ،سیاهی آن زن و دوم، کوتاه قد بودنش . در این مورد ،ابن سیرین برای تعبیر نشانه ی اول از اصل زبان و واژه شناسی استفاده نمود زیرا در زبان عربی اگر یکی دارای پول و ثروت زیاد باشد ،می گویند : «لفلان سواد» یعنی فلانی سیاهی زیادی دارد.برای تعبیر نشانه ی دوم نیز،ابن سیرین از تشبیه و قیاس استفاده نموده بود و قد کوتاه زن را به عمرکوتاهش تشبیه نموده بود ودر نهایت با کنار هم گذاشتن ای دو تعبیر ،تعبیر فوق را ارائه داده بود .نمونه ی سوم: عبدالله بن مسلم می گوید : گهگاهی در مجلس ابن سیرین حاضر می شدم و بعد از برخاستن از مجلس او به مجلس اباضیه ها می رفتم[اباضیه ،گروهی گمراه از خوارج بودند که رئیس آنان عبدالله بن اباض نام داشت] و با آنان نشست و برخاست می کردم . شبی در خواب دیدم که همراه با عده ای جنازه ی پیامبر (ص) با دوش خود حمل می کردم .پیش ابن سیرین آمده ،خواب را برایش تعریف نمودم. ابن سیرین گفت : چرا با قومی نشست و برخاست می کنی که می خواهند آنچه را پیامبر(ص) آورده است ، دفن نمایند.

در این خواب نیز دو نشانه وجود دارد:

اول، جنازه ی پیامبر (ص) و

دوم، حمل آن بر دوش و تصمیم برای دفن آن.

در تعبیر نشانه ی اول

ابن سیرین جنازه ی پیامبر (ص) را به راه و روش حقی که آن حضرت آورده است، و

نشانه ی دوم را به دفن و از بین بردن آن راه و روش قیاس نموده است.

نمونه ی چهارم :

مردی نزد ابن سیرین آمد وگفت در خواب دیدم که تاجی از طلا را بر سر م گذاشته ام. ابن سیرین گفت :از خدا بترس ، پدرت در غربت چشمانش را از دست داده است و از تو می خواهد که نزد او بروی. مرد به خانه برگشت ودید که نامه ای از پدرش رسیده است که در آن از کوری خود خبر داده و از پسرش خواسته بود که نزد او برود.

در این خواب سه نشانه وجود دارد :

اول،سر ؛

دوم ،تاج و

سوم ، طلا.

برای تعبیر نشانه ی اول ،ابن سیرین از اصل زبان و واژه شناسی استفاده نموده است زیرا سر به معنی ریاست و بزرگی نیز به کار می رود و رئیس و بزرگ هر شخصی ،پدرش می باشد.تاج از پوششهای غیر عربی است و سرزمین غیر عرب نیز برای اعراب ،سرزمین غربت به حساب می آید و طلا نیز دلیل بر از دست دادن بینایی می باشد. از تعبیر این سه نشانه ، ابن سیرین تعبیری را ارائه داد که راست از آب در آمد.

آنچه که جای تأ مل دارد این است که این خوابها بر اساس تعبیری که ابن سیرین برای آنها ارائه داده بود ،به وقوع پیوستند زیرا خوابها بر اساس تعبیر آنها اتفاق می افتند.حاکم از انس بن مالک روایت نموده است که پیامبر(ص) فرمود :«ان الرؤیا تقع علی ما تعبر ومثل ذلک مثل رجل رفع رجله فهو ینتظره متی یضعها فاذا رأی احدکم رؤیا فلا یحدث بها الا ناصحاً او عالماً » یعنی(خواب آنگونه که تعبیر می شود ،اتفاق می افتد و واقع شدن آن مانند کسی است که پای خود را برداشته است ومنتظر است تا ببیند که چه وقت آن را روی زمین بگذارد.پس هر گاه یکی از شما خوابی رادید آن را به جز نزد عالم و یا ناصحی بازگو ننماید ) .ابوداود، ترمذی و ابن ماجه نیز از ابو رزین عقیلی روایت نموده اند که پیامبر (ص)فرمود ه است :«الرؤیا علی رجل طائر مالم تعبره فأذا عبرت وقعت.. .» یعنی ( خواب اگر تعبیر نشود چونان پرنده ای پرواز می کند و به وقوع نمی پیوندد اما اگر تعبیر شود ،واقع می شود.. .) .

از این رو لازم به ذکر است که خواب تا آنجا که امکان دارد وبدون زیاده روی و عدول از حق ،باید به شیوه ای پسندیده و خیر تعبیر شود و اگر این امکان وجود نداشت ،تعبیر ننمودن آن بهتر است.ابن وردی در این مورد می گوید :خواب بر بال پرنده ودر حال پرواز است؛ اما اگر تعبیر شود ،مژده آور یا زیان بخش خواهدشد.

اگر بتوان برای خواب دو تعبیر متفاوت ارائه داد ،باید دید که کدامیک بهتر و به اصول تعبیرخواب وتناسب واژه هانزدیکتر است تا خواب آنگونه تعبیر شود. المناوی در شرح«الفیه ی وردیه»از عده ای از بزرگان نقل می کند که فرموده اند :لازم وضروری است که معبر خواب آرام و با حوصله باشد تا تعبیرش تعبیری درست وتمام باشد وباید به کیفیت واژه ها وکلمات به دقت توجه نماید وبتواند چیزهای درست و با معنی را از موارد بی معنی و پریشان تشخیص دهد وبه دلایل واهداف آن خواب توجه کامل نماید وسپس قوانین تعبیر خواب را بر آنها تطبیق نماید و اگر خواب دارای دو معنا بود ،آن معنایی را انتخاب نماید که تناسب بیشتری [با شرایط و احوال] داشته باشد .

ممکن است تعبیر خواب در مورد بیننده ی آن واقع نشود و برای افراد خانواده،برادر،دوست و یا افراد نزدیک تحقق یابد و این زمانی است که امکان وقوع برای بیننده خواب وجود نداشته باشد.

پیامبر اکرم (ص) در خواب ابوجهل را دید که با وی بیعت نمود .در این مورد ابوجهل به پسرش عکرمه تعبیر شد که در نهایت به پیامبر(ص) ایمان آورد و پیامبر (ص) فرمود این تعبیر خوابی است که دیده بودم. پیامبر (ص) در خواب دید که اسید بن عاص والی مکه شده است و در نهایت پسر اسید والی مکه شد.

اگر تعبیر خوابی باعث بر ملا شدن عیب مسلمانی گردد که خداوند آن عیب را پنهان نموده است، باید از فاش نمودن و بیان آن تعبیر خودداری نموده و در صورت بیان آن باید از نام بردن فرد مورد نظر اجتناب نمایید زیرا در این صورت برادر مسلمانتان راغیبت نموده ودچار گناه شده اید. ابن وردی نیز می گوید: اگر خوابت بیانگر عیب مردم بود، آن را پنهان دار و همواره آن وجه از تعبیر را انتخاب نمایید که بهتر و نیکوتر است.

بیان این مطلب ضروری است که خواب باید متناسب با بیننده ی آن و درجه وپایگاه اجتماعی او تعبیر شود. برای هر فرد آن تعبیری متناسب است که با شرایط و احوال خود وی سازگار باشد . ممکن است خوابی برای شخصی رحمت و همان خواب برای دیگری زحمت و عذاب باشد . گویند روزی مردی از ابن سیرین سئوال نمود : در خواب دیدم که اذان می گویم ،تعبیر آن چیست ؟ ابن سیرین در جواب گفت : به زیارت خانه ی خدا می روی و فریضه ی حج به جای می آوری .بعد از مدتی شخصی دیگر دقیقاً همان سئوال را از ابن سیرین پرسید واو نیز در جواب به آن مرد گفت : تو دزدی خواهی کرد و دستت را به خاطر آن قطع خواهند کرد .آنانی که شاهد آن دوماجرا بودند از ابن سیرین پرسیدند: چگونه برای یک خواب دو تعبیر متفاوت نمودی ؟او نیز در جواب گفت :اولی مرد نیکو کار و خوبی بود و من نیز بر اساس این آیه ی قرآن«و اذان من الله ورسوله الی الناس یوم الحج الأکبر»یعنی(این اعلامی است از سوی خدا وپیامبرش به همه ی مردم در روز بزرگترین حج)[توبه/۳]،اذان را به رفتن به حج تعبیر نمودم ،اما دومی مرد شرور و بدکرداری بود وبر اساس این آیه از قرآن«اذن مؤذن ایتها العیرانکم لسرقون»یعنی (ندا دهنده ای فر یاد زد ای کاروانیان شما دزدید) [یوسف/۷۰] اذان گفتن و ندا دادنش را به دزدی تعبیر نمودم.

اگر بچه کوچکی خوابی را ببیند، تعبیرش برای والدینش است و همچنین تعبیر خواب برده برای اربابش و زن برای شوهرش می باشد و همه اینها در صورتی است که تعبیر آن خواب متناسب شرایط خود آنها نباشد. ابن وردی در این مورد می گوید: خواب برده از آن ارباب است و آنچه را نیزکه زن در خواب می بیند به شوهرش می رسد. خواب بچه به والدینش بر می گردد و همه اینها درصورتی است که خود اهل و شایسته تعبیر آن خواب آن نباشند.

المناوی در مورد کیفیت تعبیر چیزهای عجیب و غریب و نامشخص در شرح الفیه ی وردیه می گوید: اگر اول خواب تا آخر آن برای شما معلوم باشد، تعبیر آن ساده است اما اگربخشی از خواب مشخص و بخشی دیگر نامشخص و پریشان باشد، ابتدا قسمت معلوم آن را تعبیر نمایید و بخش نامعلوم آن را بیشتر مورد بررسی و دقت قرار دهید و در صورت امکان، آن بخش را به قسمتهای کوچکتری تقسیم نمایید و در صدد درک جداگانه آن قسمتها باشید و در صورت درک آنها، تعبیر مشخصی برای آنها ارائه دهید و از مجموع آنها تعبیری کلی برای خواب ارائه نمایید. اگر درک و فهم خوابی برایتان امکان نداشت و یا خواب از نوعی باشد که تاکنون دیده نشده باشد، بهتر است که تعبیر نشود تا اینکه خود واقع شود.

و نهایتاً اگر می خواهید که بر تعبیر خوابها آگاه شوید، سعی نمایید تا بر پایه های اساسی برای تعبیر خواب آگاهی بیشتری پیداکنید و برای هر چیز بتوانید دلایل موجهی از قرآن و سنت، معانی واژگان و اسامی و قیاس و تشبیه بیابید و با کمک گرفتن از مجموع این موارد و نیز با توجه به شرایط و احوال بیننده خواب در صدد برآیید که برای خواب تعبیری درست پیدا کنید.

اختصاصی سایت وهاران

 

دیدگاه بگذارید

Be the First to Comment!

  Subscribe  
Notify of