خانه / سرگرمی / جشنهای اصیل ایرانی: جشن میانه پاییز یا جشن گاهنبار اَیاثْرِم
محل تبلیغات در مجله اینترنتی وهاران
جشنهای اصیل ایرانی: جشن میانه پاییز یا جشن گاهنبار اَیاثْرِم

جشنهای اصیل ایرانی: جشن میانه پاییز یا جشن گاهنبار اَیاثْرِم

جشنهای اصیل ایرانی: جشن میانه پاییز یا جشن گاهنبار اَیاثْرِم

در آیین اصیل ایرانی پانزدهم آبان برابر است با جشن میانه‌ی پاییز؛ که ما در این مطلب به صورت کاملا اختصاصی آداب و رسوم جشن نیمه پاییز را برای شما تشریح کرده ایم.

پیشینه ای از جشن ۱۵ آبان یا جشن میانه پاییز

در آثار کهن ایرانی از شش جشن سالیانه نام برده شده است که با نام «جشن‌های گاهنباری» (پاره‌های سال/ موسم‌های سالیانه) شناخته می‌شوند

گاهَنبار اَیاثْرِم، به معنای آغاز سرما، سومین جشن از جشن‌های گاهنباری‌ست که در میانه فصل پاییز، پانزدهم آبان‌ماه، برگزار می‌شده است

پانزدهم آبان/ دی به مهر روز

جشن میانه فصل پاییز و زمان گاهَنباری بنام «اَیاثْـرِم» در اوستایی «اَیاثْـرِمَـه» به معنای «آغاز سرما».

جشنهای اصیل ایرانی: جشن میانه پاییز یا جشن گاهنبار اَیاثْرِم

معرفی جشن های اصیل ایرانی

سایر جشن های ایرانی آبان ماه

دهم آبان/ آبان روز

روز جشن بزرگ «آبانگان» در گرامیداشت ستاره روان (سیاره) درخشان «اَنَهیتَه/ آناهید (زهره)» و رود پهناور و خروشان «اَرِدْوی/ آمو (آمودریا)»، و بعدها ایزد بانوی بزرگ «آب» ها در ایران.

دوازدهم آبان/ ماه روز

برابر با سیزدهم تیرماه تقویم طبری و روز جشن تیرگان در مازندران که «تیرماهِ سیزه شو» نامیده می‌شود.

پانزدهم آبان/ دی به مهر روز

جشن میانه فصل پاییز و زمان گاهَنباری بنام «اَیاثْـرِم» در اوستایی «اَیاثْـرِمَـه» به معنای «آغاز سرما».

بیست و هفتم آبان/ آسمان روز

برابر سیزدهم تیرماه دَیلمی و روز جشن تیرگان در گیلان که به نام «تیرجشن» و «گالشی جشن» شناخته می‌شود.

آداب و رسوم ایرانیان در جشن گاهنبار اَیاثْرِم یا جشن میانه پاییز

ایران، مردمانی سپاسگزار و قدردان دارد که در طول تاریخ به شکرانه ی هر نعمتی، به داد و دهش و خیرات می پرداختند.

در روزهای دلنشین پاییزی، بیایید به گذشته برویم و در میان مردمان ایران باستان این روزها را سپری کنیم و از آداب و رسومشان باخبر شویم.

می دانیم که در روزگار قدیم، در این سرزمین جشن های گوناگونی به بهانه های مختلف در سراسر ایران برگزار می شده که هرکدام دلیلی جالب داشته است مانند:

۹ آذر ، جشن آذرگان

۱ دی | روز میلاد خورشید

روز بزرگداشت زن و زمین | سپندارمذگان

کارناوال امروز از گاهَنبار اَیاثْرِم ، جشنی در پاییز برایتان خواهد گفت. گاهَنبار اَیاثْرِم ، یکی از جشن های شش گاهان ایران زمین است که به شکرانه روزهای آفرینش جهان برگزار می شده است.

جشنی که شادیش، خوشحالی کردن نیازمندان و مستمندان بوده و شکرگزاری از اهورامزدا…

جشنهای اصیل ایرانی: جشن میانه پاییز یا جشن گاهنبار اَیاثْرِم

برگزاری جشن میانه پاییز

گاهَنبار اَیاثْرِم جشنی برای شکرگزاری

زرتشتیان بر این باورند که در این هنگام ( گاهَنبار اَیاثْرِم )که برابر با آغاز سرماست، خداوند نباتات را آفرید، پس به شکرانه ی این نعمت بزرگ باید همه با هم زن و مرد و پیر و جوان، غنی و فقیر دور هم جمع شوند و جشنی مذهبی را برپا دارند. جشنی که پایه و اساسش، همدلی و نیکی است و شرکت در آن وظیفه دینی هر زرتشتی بوده؛ ابتدای مراسم با خواندن دعا و نیایش و شکرگزاری می باشد و در انتها دستگیری از نیازمندان. حضور جشن هایی این چنین، سبب همدلی و نزدیکی مردم می شد و تفاوت ها را از میان برمی داشت.

امروز این مراسم مانند گذشته برگزار نمی شود و تنها در تالارهای عمومی یا خانه زرتشتی های عزیز به ادای این جشن می پردازند.

مردم کرمانشاه همچنان این مراسم را به پا می دارند و در جشن خود دعا خوانده و غذای را می پزند.

آشنایی با جشنی که همه ابعادش نیکی و دوستی است، باید بسیار جالب و آموزنده باشد. به همین خاطر در ادامه به معرفی گاهنبارها و آداب این جشن و … خواهیم پرداخت.

جشنی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت با نام جشن میانه ی پاییز شناخته می شود که تاریخ ۱۵ آبان، زمان برگزاری آن است. اما در برخی از مقالات تاریخ این جشن را ۲۱۰ امین روز از سال می دانند که برابر است با ۳۰ مهر. روز دقیق این جشن شاید آنقدر اهمیت نداشته باشد، چیزی که مهم است شکرگزاری از معبود و دستگیری از نیازمندان در طول سال می باشد.

جشنهای اصیل ایرانی: جشن میانه پاییز یا جشن گاهنبار اَیاثْرِم

آداب و رسوم جشن ۱۵ آبان

معرفی گاهنبار

یکی از سنت های مردم ایران باستان، برگزاری جشن ها و مراسم مختلف و خیرات و اطعام دیگران بوده است. این داد و دهش در مجالس شش گاهنبار اجرا می شد. آیین شش گاهنبار آیینی بسیار کهن که قدمت آن به اوایل دوره پیشدادی ( نخستین سلسلۀ پادشاهان در شاهنامه و اساطیر ایرانیان ) می رسد و بنیانگذار آن را جمشید شاه پیشدادیان می دانند.

در طول سال شش گاهنبار یا شش هنگام به نیت شش وقت دنیا برگزار می شد. در آیین مَزدیسنیِ زرتشت، این شش گاه را به شکرانه ی نعمت های خداوند جشن می گیرند. زرتشتیان در این روزها به بذل و بخشش و انفاق می پردازند و از اهورامزدا سپاسگزاری می کنند. درآمدی که از این موقوفات حاصل می شود را وقف امور نیکوکارانه و همچنین جشن می کنند.

منظور از این شش گاهنبار، زمان خلقت جهان و سایر موجودات آن است؛ انسان نیز در این روزها حاصل تلاش خود را به دست می آورد.

جشن های گاهنبار در شش موقع از سال و پنج روز ادامه می یابد و روز پنج که آخرین روز است، روزی مهم و گرامی است، چراکه چهار روز پیش در تلاش و تدارک این جشن بزرگند.

واژه ی گاهنبار

این واژه از ترکیب دو کلمه ی “گاهان” یعنی اوقات، گاه ها و “بار” به معنی نتیجه و ثمر و مجلس یا انجمن همگانی تشکیل شده است.

گاهنبار یعنی اوقات ثمر یا اوقات مجلس و انجمن همگانی.

جشنهای اصیل ایرانی: جشن میانه پاییز یا جشن گاهنبار اَیاثْرِم

علت نامگذاری جشن نیمه پاییز

معرفی شش گاهان

شش جشن گاهان ، مربوط به اوقات ششگانه ی آفرینش جهان و جهانیان است. به همین خاطر در آیین ایران باستان، این شش هنگام به شکرانه ی اوقات شش گانه ی عالم خلقت جشن گرفته می شد. جشنی پنج روزه که روز آخر آن بسیار مهم بود. چون آفرینش هر بخش از جهان در روز پنجم به پایان رسیده است.

مدت هر یک از این جشن ها پنج روز است که آخرین روز آن را جشن واقعی و گاهنبار است و چهار روز اولی به منزله مقدمات جشن می باشد زیرا کار هر بخش از آفرینش جهان از اولین روز، آغاز شده و در روز پنجم به پایان رسیده است.

هرکدام از شش گاهان را به نامی می خوانند، از جمله:

۱) “میدیوزرم “در چهل و پنجمین روز سال برابر با ۱۵ اردیبهشت که زمین سبز و خرم است.

۲) “میدیوشم” در صد و پنجاهمین روز سال برابر با ۱۵ تیرماه.

۳) “پیتی شهیم” یعنی دانه آور. صد و هشتادمین روز سال برابر با سی ام شهریور؛ وقتی که گندم می رسد و خرمن به دست می آید.

۴) “ایاثرم” یعنی آغاز سرما. دویست و دهمین روز سال برابربا سی ام مهرماه

۵) “میدیارم” در دویست و نودمین روز سال یعنی ۲۰ دی؛ هنگامی که موقع آرامش مردم و چوپانان و کشاورزان است.

۶) “همس پت میدیم”، به معنی برابر شدن ساعات روز و آغاز اعتدال بهاری و جشن فروردین است.

گاهَنبار اَیاثْرِم جشنی در پاییز

ایاثرم، گاهان چهارم است. زمانی برگزار می شود که چوپان گله را از چراگاه تابستانی و از کوه ها برای فصل زمستان به پایین می آورد.

گاهَنبار اَیاثْرِم در دویست و دهمین روز سال یعنی سی ام مهرماه برگزار می شود که از گاهنبار سوم سی روز فاصله دارد. از ” اشتادروز” شروع و در روز “انیران” ( انارم ) پایان می یابد و هنگام خلق نباتات است.

جشنهای اصیل ایرانی: جشن میانه پاییز یا جشن گاهنبار اَیاثْرِم

معرفی جشنهای ایرانی: جشن نیمه آبان

در فرهنگنامه ایران تعریف این گاهنبار این چنین آمده است:

گاهَنبار اَیاثْرِم: اَیاثْرِمَه (اوستایی). به معنای آغاز سرما. جشن میانه پاییز. یکی از جشن‌های گاهنباری که در میانه فصل پاییز (روز پانزدهم آبان‌ماه) برگزار می‌شده است. ← گاهشماری گاهنباری و جشن‌های گاهنباری.

آداب جشن گاهنبار

در نزد زرتشتیان ایران و هند این شش گاهان، زمان انفاق، بخشش و نیکی و کمک به نیازمندان است. آن ها معتقدند که آفرینش عالم و عالمیان در شش وقت صورت گرفته ( البته در کتاب مقدس قرآن نیز آمده که دنیا در شش دوران خلق شده است). جشنی که در این شش هنگام برگزار می شود متعلق به همه مردم است؛ غنی و توانگر در کنار بی نوا وتهی دست. کسانی که از عهده مخارج این جشن برنمی آمدند باید در مراسم که متمولین بانی آن بودند یا مراسمی که از هزینه موقوفات برگزار می شد، شرکت کنند و از خوان نعمت توانگران بهره مند شوند.

در این مراسم، ابتدا بخش هایی از اوستا را موبدان می خواندند، سپس سفره عام را گسترانده و هرکس (اعم از فقیر و غنی) بر سر سفره گاهنبار می نشستند و از آن استفاده می کردند. تا زمان انوشیروان ساسانی ایسن جشن به همین شکل برگزار می شد اما در زمان او فاصله طبقاتی مردم زیاد شده و تغییراتی در این آیین به وجود آمد.

جشنهای اصیل ایرانی: جشن میانه پاییز یا جشن گاهنبار اَیاثْرِم

اختصاصی سایت .هاران

www.vaharan.ir

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی admin

همچنین ببینید

اس ام اس تسلیت شهادت امام رضا (ع) آذر 95

اس ام اس تسلیت شهادت امام رضا (ع) آذر ۹۵

اس ام اس تسلیت شهادت امام رضا (ع) آذر ۹۵ ﺧﻮﺭﺷﯿﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﮒ ﻣﺼﻄﻔﯽ می …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *