خانه / فرهنگ و هنر / دوازدهمین جشنواره فیلم فجر / جشنواره فیلم فجر ۱۲ / جشنواره فجر ۱۳۷۲
دوازدهمین جشنواره فیلم فجر / جشنواره فیلم فجر 12 / جشنواره فجر 1372

دوازدهمین جشنواره فیلم فجر / جشنواره فیلم فجر ۱۲ / جشنواره فجر ۱۳۷۲

دوازدهمین جشنواره فیلم فجر / جشنواره فیلم فجر ۱۲ / جشنواره فجر ۱۳۷۲

پورتال وهاران در این مقاله به معرفی دوازدهمین جشنواره فیلم فجر می پردازد.

بیانیه هیأت داوران :

بسم الله الرحمن الرحیم

تقارن روزهای پایان دهه فجر و دوازدهمین جشنواره سینمایی را با حلول ماه مبارک رمضان، به همه عزیزان هنرمند و هنردوست تبریک و تهنیت عرض می کنیم. اگر هنر وسیله ای است برای تزکیه و تعالی باشد، که هست، پیوند این روزهای مبارک را با هم باید به فال نیک گرفت و از سعد و خجستگی آن بهره برد. هر سال در ایام فجر و سالگشت روزهای سرخ پیروزی، سبزی جای شهدا بیشتر رخ می نماید و خلأ حضور عزیزان از بندرسته و به خدا پیوسته بیشتر احساس می شود. بخصوص غم هجرت آخرین شهید این کاروانت، اندیشمند فرزانه، هنرمند بسیجی و الگوی خدشه ناپذیر عالم قلم و سینما، شهید سید مرتضی آوینی، بر دوش هنرمندان، سینماگران، مسئولین جشنواره و هیأت داوران سنگینی می کند. یاد شهید عزیز و دیگر هنرمندانی که در این یک سال، رخت خود از این ورطه بیرون کشیده اند و از جام بقا نوشیده اند، مرحوم هادی اسلامی، مرحوم احمد زارعی، مرحوم احمد هاشمی، مرحوم رضا شبیری و مرحوم محمد نصراللهی جاودانه باد. خداوند بر علو درجات این بلند مرتبگان عالم فرهنگ و ادب و هنر بیفزاید. به نظر می رسید که اوضاع نابسامان اقتصادی، حذف سوبسید و فشارهای دیگر، سینمای ایران را در طول سال گذشته، از پا در آورد. اما خوشبختانه علیرغم عموم پیش بینی ها، نه تنها سینمای ما در این یکسال رو به ضعف ننهاد که قدم های بلندی در جهت رشد و تعالی و باروری برداشت. به نحوی که می توان ادعا کرد معدل کیفی فیلم های سال ۷۲، به مراتب از سال های پیشین برتر و بالاتربوده است. امید که این رشد کیفی با عمق و گستردگی ادامه بیابد و سینمای ایران روز به روز به مقاصد آرمانی نزدیک تر شود. هیأت داوران علاقمند است از این فرصت استفاده کرده و عنایت هنرمندان، دست اندرکاران و سیاستگذاران سینما را به چند نکته جلب کند:

۱ـ فیلمنامه، اصلی ترین رکن سینماست و آنچه سینمای فعلی ما از آن رنج می برد، ضعف فیلمنامه است. به نظر می رسد که قدر و منزلت این پایه بنیادین هنوز در ذهن بسیاری از تهیه کنندگان و دست اندرکاران سینما، آنچنانکه باید و شاید جای نگرفته است. اگر سرمایه گذاری دربخش فیلمناهم نیز همسنگ بخش های دیگر مورد توجه قرار بگیرد، سینما به تحولی بنیادین دست خواهد یافت در حالی که اصولاً فیلمنامه با هیچ عنصر دیگری در سینما قابل قیاس نیست. در جشنواره امسال و سال های گذشته، فیلم های بسیاری را شاهد بوده ایم که علیرغم تلاش ستودنی کارگردان و همه عوامل، صرفاً به دلیل ضعف فیلمنامه، به توفیق چندانی دست نیافته اند. روشن است که در این بستر، مضمون و تکنیک، اگر نگوییم که یک عنصر واحد، قطعاً می توان گفت که دو عنصر جدایی ناپذیرند. از سویی مضامین خوبی که قالب های متناسب خود را پیدا نکرده اند و از سوی دیگر تلاش های هنری که برای مضامین سست به کار گرفته شده اند، نیاز توجه عمیق تر به این مقوله را تأکید می کنند.

۲ـ دوازدهمین جشنواره فیلم فجر، شاهد تلاش های صمیمانه و صادقانه فیلمسازان برای به تصویر کشیدن فرهنگ جبهه و جنگ بود. نفس این تلاش که تا حدود زیادی قرین توفیق و سرافرازی هم بوده است، قابل تحسین و ستایش برانگیز است. چرا که جنگ به شکل نظامی آن اگر چه در این مقطع به پایان رسیده، اما حیات معنوی، عزت، استقلال و سربلندی جامعه ما در گروی استمرار ارزش های پدید آمده در جنگ تحمیلی است و بهترین وسیله برای حفظ و استمرار و اشاعه این ارزش ها، زبان و بیان هنری و بالاخص سینمایی است. اما در کنار اینها به این نکته نیز باید توجه کرد که جنگ ما ماهیتاً با جنگ های دیگر دنیا متفاوت بوده است و سینمای این جنگ نیزباید به اندازه خود جنگ، ممتاز و متفاوت باشد. در این سینما نمی توان فیلم های جنگی جهان را الگوی تمام عیار قرار داد، نمی توان به دنبال اکشن ها و حادثه های غیرواقعی بود، نمی توان از قهرمان سازی های متعارف سینمای غرب، تبعیت کرد. همه اجزاء این سینما باید مثل خود جنگ، سرشار از معنویت و حماسه و لطافت و صمیمیت و در یک کلام مبین روحیه بسیجی باشد. فیلم های جنگی این دوره نشان می دهد که مسیر تلاش، درست است و دستیابی به موفقیت، بیرون از حیطه توقع نیست.

۳ـ یکی از عمده ترین آفات و خطراتی که سینمای ما را تهدید می کند، گرایش به خشونت است. این گرایش نه اصالتاً متناسب با فرهنگ است و نه در شأن سینمای ما. گذشته از تأثیر مخربی که این سینما بر روح و فکر کودکان، نوجوانان و جوانان این مرز و بوم دارد، نکته دیگری نیز قابل تأمل است و آن اینکه این سیر اصولاً سیری انحرافی است. غرب، این سینما را به کاملترین، پیچیده ترین و تکنیکی ترین شکل آن، تجربه و عرضه کرده است. اگر قرار باشد که سینمای ایران در بیرون مرزها، حضور و ظهور پیدا کند، قطعاً مسیری غیر از این را باید یپیماید.

۴ـ از مشکلات دیگر سینمای ما، اکتفاء به ابزار الکترونیک در ساخت موسیقی فیلم است، درست مثل سرودن شعر توسط کامپیوتر. محصول این حرکت، اثری است فاقد روح، هویت، معنویت و انسجام. در چنین آثاری، جنس سازها از اصالت و هویت خود عدول می کند و ترکیبی مغلوط و مغشوش را تحویل مخاطب می دهد. اگرچه انگیزه ابتدایی این تمایل، سهولت و سرعت است اما در نهایت منجر به محو و نابودی موسیقی با هویت و تضعیف هنرمندان اصیل این رشته می گردد. جا دارد که تهیه کنندگان و کارگردانان سینما به طور کلی به موسیقی فیلم و نقش تعیین کننده آن توجه عمیق تر و دقیق تری داشته باشند.

۵ـ جشنواره امسال، ارمغان تازه و متفاوتی را نیز به همراه دارد و آن کوشش هایی جهت طرح مضامین نو و متفاوت در قالب سینماست. این کوشش ها اگر چه فی نفسه مقدس و قابل تقدیر است اما عنایت به دو نکته را نیز طلب می کند:

همچنین بخوانید:  روایت تازه از سریال پایتخت 5 از زبان هومن حاجی عبداللهی

اول اینکه دفاع یا پرداخت ضعیف از یک مضمون و پیام متعالی، نه تنها کمکی به آن مضمون و محتوا نمی کند، بلکه وضع موجود و آینده آن محتوا را هم به مخاطره می افکند و امکان کار برتر و دقیق تر را هم سلب می کند. دیگر اینکه ورود به این عوالم ظریف و حساس، نیازمند تسلطی همه جانبه بر دو بخش قالب و محتواست. هنرمند از سویی باید محتوای موردنظر خود را کاملاً بشناسد و از سوی دیگر شناختی کافی و وافی از زبان تصویری و مشخصه ها و استعدادهای سینما داشته باشد.

بیانیه هیأت داوران بخش مسابقه مواد تبلیغی:

بسم الله الرحمن الرحیم

آنونس، عکس و پوستر از مهمترین ابزار، جهت تبلیغ و معرفی یکی فیلم به شمار می روند. از این روی تأکید بر ارتقاء سطح کیفی مواد تبلیغاتی سبب می شود تا سینما در آینه شفاف تری بازتاب یابد. هیأت داوران این بخش ضمن تقدیر و تمجید از تمامی هنرمندان گرافیست، عکاس و سازندگان نمونه فیلم (آنونس) که با آثار خود در جهت بلوغ و شکوفایی هرچه افزون تر سینما می کوشند، یادآور می گردد مجموعه مواد تبلیغاتی در مسابقه امسال پیشرفت شایانی را نوید نداد و نمی توان اثر یا آثار بدیعی که در حد یک رویداد تلقی شود را شاخص نمود، چرا که بضاعت و ظرفیت هنرمندان مزبور بمراتب بیش از موقعیت فعلی است. مشکل افول اندیشه و خلق فاضهای بدیع و ارتقای هنر به سطوح برتر به یک رشته خاص منحصر نمی شود. به اجمال شاید بتوان گفت که رکود انگیزه های خالص از بارزترین عواملی است که چنین چشم اندازی را رقم زده است، زیرا هنر محصول مستقیم روح شوریده و فعالی است که چنانچه در برابر واقعیات خارجی ضعیف و منفعل بنماید، اثری پویا و تأثیرگذار عرضه نخواهد شد، اما نتیجه روح هنرمند و مصداق صداقت او نباشد و صبغه ای شیدایی در بر نداشته باشد نهایتاً به اثری فرمالیستی تبدیل خواهد گردید که به زودی در چنبره فراموشی گرفتار خواهد آمد. آنچه که می توان در این منحصر اختصاصاً پیرامون مواد تبلیغاتی گفت آن است که جایگاه پوستر، عکس و آنونس، گرچه منوط به وضعیت عمومی سینماست و توقف سینما بر موقعیت پوستر، عکس و آنونس که مبلغان فیلم به شمار می روند تأثیر می گذارد، اما این تأثیر و تأثر مانع از آن نمی شود که این بخش دارای استقلال هنری نباشد. ضمن آنکه از این نکته نباید غافل شد که چنانچه قرار باشد ارزیابی کلی ای راجع به سطح تکنیکی پوستر و عکس به عمل آید، بخش پوستر و عکس سینمایی قادر است نمونه های بسیار موفق و خوش ساختی را بخود اختصاص دهد بنابراین با پس زمینه مزبور این توقع موجود است که روند تکنیکی مواد تبلیغاتی همچنان روبرو باشد. در بخش آنونس فعالیت تعداد هنرمندان در این رشته سبب شد تا تشابه ساخت نمونه ها از بارزترین مواد مطروحه باشد و مانع ازآن شود تا این هنر نسبت به کشف افق های جدید و دستیابی به روش های بیانی بدیع و نو موفق باشد. شاید این مشکل فرایند این توهم است که به آنونس به مثابه یک رشته مستقل هنری نگریسته نمی شود. پوسترهای سینمایی صرف نظر از موارد خاص، بدلیل دخالت اهداف سودگرانه صرف، مجال آنرا نیافته آنچنان که شایسته است به سطوح عالی دست پیدا کنند. شاید بتوان گفت اکثر پوسترهایی که در طول سال ساخته می شود مبتنی بر یک فرمول ساده و بارها تجربه شده است. فقر ایده، عدم ترکیب بندی صحیح، بهره وری از المان های سطحی، موقعیتی را فراهم آورده که یک پوستر بدلیل عدم انطباق صحیح با فیلم مربوطه می تواند پوستر هر فیلم دیگر از سنخ همان فیلم نیز باشد. طراحان پوستر در غالب اوقات بدون دیدن فیلم صرفاً به عکس های آن اکتفا کرده و می کوشند تا با ترکیب غیرمنطقی چند تصویر در یک کمپوزیسیون آشفته، پوستری را طراحی کنند. در حالی که ساخت یک پوستر هنری و موفق مستلزم درک و شناختن کالای مورد تبلیغ می باشد. از آنجایی که عکس قابلیت تکثر درنوع دارد شاید بیش از پوستر و آنونس می تواند مخاطب را با ماهیت فیلم آشنا کند. اگر ساخت یک آنونس یا طراحی یا دو سه پوستر برای یک فیلم مرسوم است، عکاس می تواند محتوای فیلم را با دهها عکس به نمایش گذارد و محدودیتی بدین لحاظ فرا راه او نیست. اما با این وجود اینگونه حس می شود که عکاسی سینما هنوز جدی گرفته نمی شود و در ردیف آخر ملاحظات یک فیلم قرار می گیرد. آنچه که از بررسی شتاب رکود عکس های سینمایی در سالیان اخیر می توان برداشت نمود این است که عکس یک فیلم نمی کوشد و یا کمتر تلاش می کند تا نسبت به انتقال فضای صحنه خلاقیتی را بکار بندد و زاویه نوینی از صحنه را ارائه نماید. دغدغه ای که اینک وجود دارد آن است که شتاب هنر، تحت تأثیر ناملایمات و تنگناها کاسته شده و صبغه انفعال بخود گیرد. آنچه سینمای امروز و هنرهای وابسته به آن نیاز دارد، انگیزه های ناب و مطهری است که روح هنرمند را به غلیان وادارد و این مهم بدست نمی آید مگر آنکه محیط هنر و هنرمند حتی المقدور از استیلای مؤلفان سخیف، ضدارزش ها و تحمیلات سوء مادی برکنار ماند تا حقیقت معنوی هنر مجال تجلی یابد. نگاهی به روند دگرگونی و تکوین هنر در سال های پس از انقلاب نشان می دهد، در جایی که هنر و هنرمند ارتباط قلبی خود با ارزش های بومی و اسلامی را حفظ کرده، آثار هنری چه به لحاظ تکنیک و همچنین محتوی جهش های چشمگیری داشته است. هنرمندان نسل انقلاب پا به پای نهضت و خیزش عظیم مردمی، در عرصه مقدص هنر ظاهر شدند تا به مدد قابلیت های بیانی سینما اندیشه های انقلابی و آرمان های انسانی شان را در شایسته ترین قالب های هنری ابلاغ نمایند. لذا از این رهگذر شاهد نشو و نمای بسیاری از هنرمندانی بودیم که سینمای ایران را به غنا و خلوص رهنمون ساختند. بدینسان سینمای ایران به لحاظ دستیابی به چنین جایگاه رفیعی حضوری برجسته دارد.

همچنین بخوانید:  افشاگری شقایق احمدی مجری شبکه جم از فساد اخلاقی سعید کریمیان مدیر شبکه جم + دانلود فیلم

دوازدهمین جشنواره فیلم فجر / جشنواره فیلم فجر 12 / جشنواره فجر 1372

موضوعات جشنواره :

سینمای ایران

مسابقه

مسابقه ی فیلم های اول و دوم

مسابقه ی مواد تبلیغاتی فیلم ها

پوستر

عکس

آنونس

سینمای بین المللی

کنگره ی فیلمسازان مسلمان

جشنواره جشنواره ها

نمایش های ویژه

الف: اصلی

ب: سده دوم

ج: الکساندر داوژنکو

د: سینمای اکو

ه: بزرگداشت ورنر هرتسوگ

و: سینمای فرانسه، قاعده و بی نظمی

ز: سه گانه ی اورفه

ح: سینما و هنرهای رزمی

ط: سینمای ژاپن و ادبیات

ی: هلند، سینما و هنرهای دیگر

ره آورد اصفهان

الف: گودزیلا از آغاز تا امروز

شرکتهای برگزیده در جشنواره بین المللی فیلم فجر ـ دوره دوازدهم (۱۳۷۲)

امور سینمایی بنیاد مستضعفان و جانبازان

دیپلم افتخار بهترین فیلم اول برای فیلم ایوب پیامبر (۱۳۷۲ )

بنیاد سینمایی فارابی

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول برای فیلم سجاده آتش (۱۳۷۲ )

حوزه هنری، سازمان تبلیغات اسلامی

دیپلم افتخار ویژه هیأت داوران بهترین فیلم اول برای فیلم آخرین شناسایی (۱۳۷۲ )

سازمان توسعه سینمایی سوره

سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول برای فیلم سجاده آتش (۱۳۷۲ )

شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران

دیپلم افتخار بهترین فیلم اول برای فیلم ایوب پیامبر (۱۳۷۲ )

فیلم کارگردان

آخرین شناسایی (۱۳۷۲) علی شاه حاتمی

آنها هیچکس را دوست ندارند (۱۳۷۲) جعفر سیمایی

ایوب پیامبر (۱۳۷۲) فرج اله سلحشور

بدل (۱۳۷۲) جهانگیر جهانگیری

بلندیهای صفر (۱۳۷۲) حسینعلی لیالستانی

بلوف (۱۳۷۲) ساموئل خاچیکیان

پادزهر (۱۳۷۲) بهرام کاظمی

پایان کودکی (کودک قهرمان) (۱۳۷۲) کمال تبریزی

پرتگاه (۱۳۷۲) بهرام ری پور

پناهنده (۱۳۷۲) رسول ملاقلی پور

پنجاه روز التهاب (۱۳۷۲) کریم آتشی

تاواریش (۱۳۷۲) مهدی فخیم زاده

ترانزیت (۱۳۷۲) سیدعلی سجادی‌حسینی

جاده عشق (۱۳۷۲) رجب محمدین

جای امن (۱۳۷۲) مجتبی راعی

جنگ نفتکشها (۱۳۷۲) محمد بزرگ نیا

چشم شیطان (۱۳۷۲) حسن هدایت

خاکستر سبز (۱۳۷۲) ابراهیم حاتمی کیا

دره هزار فانوس (۱۳۷۲) احمدرضا گرشاسبی

دمرل (۱۳۷۲) یداله صمدی

راننده سفیر (۱۳۷۲) حبیب اله بهمنی

شفیع آقامحمدیان

روز فرشته (۱۳۷۲) بهروز افخمی

زیر درختان زیتون (۱۳۷۲) عباس کیارستمی

زیر سایه کنار (۱۳۷۲) جواد ارشاد

زینت (۱۳۷۲) ابراهیم مختاری

سپیدیال (۱۳۷۲) محسن محسنی نسب

سجاده آتش (۱۳۷۲) احمد مرادپور

سه مرد عامی (۱۳۷۲) سیامک تقی پور

سهراب تا سهراب (قطب مخوف) (۱۳۷۲) عباس شیخ بابایی

ضربه آخر (۱۳۷۲) داوود موثقی

عبور از تله (۱۳۷۲) غلامرضا رمضانی

کودکانی ازآب و گل (۱۳۷۲) عطاءاله حیاتی

مسافر غریب (۱۳۷۲) یوسف جمادی

نان و شعر (۱۳۷۲) کیومرث پوراحمد

هبوط (۱۳۷۲) احمدرضا معتمدی

همسر (۱۳۷۲) مهدی فخیم زاده

همه دختران من (۱۳۷۲) اسماعیل سلطانیان

آبادانی ها (۱۳۷۱) کیانوش عیاری

آذرخش (۱۳۷۱) احمدرضا درویش

از کرخه تا راین (۱۳۷۱) ابراهیم حاتمی کیا

افعی (۱۳۷۱) محمدرضا اعلامی

باز باران (۱۳۷۱) محسن محسنی نسب

بازیچه (۱۳۷۱) تورج منصوری

بر بال فرشتگان (۱۳۷۱) جواد شمقدری

بندر مه آلود (۱۳۷۱) امیر قویدل

پرواز را به خاطر بسپار (۱۳۷۱) حمید رخشانی

تماس شیطانی (۱۳۷۱) حسن قلی زاده

تونل (۱۳۷۱) مجتبی راعی

تیک تاک (۱۳۷۱) محمدعلی طالبی

چکمه (۱۳۷۱) محمدعلی طالبی

چهارشنبه عزیز (۱۳۷۱) حمید تمجیدی

حماسه مجنون (۱۳۷۱) جمال شورجه

خسوف (۱۳۷۱) رسول ملاقلی پور

دلاوران کوچه دلگشا (۱۳۷۱) حسن هدایت

دو روی سکه (۱۳۷۱) محمد متوسلانی

سارا (۱۳۷۱) داریوش مهرجویی

سایه های هجوم (۱۳۷۱) احمد امینی

شعله های خشم (۱۳۷۱) حمیدرضا آشتیانی پور

صبح روز بعد (۱۳۷۱) کیومرث پوراحمد

صلیب طلایی (۱۳۷۱) عبداله باکیده

طعمه (۱۳۷۱) فرامرز صدیقی

قافله (۱۳۷۱) مجید جوانمرد

گریز (۱۳۷۱) ناصر مهدی پور

لبه تیغ (۱۳۷۱) جمال شورجه

مأموریت آقای شادی (۱۳۷۱) محمدرضا زهتابی

مجسمه (۱۳۷۱) ابراهیم وحیدزاده

مرد ناتمام (۱۳۷۱) محرم زینال زاده

مردی در آینه (۱۳۷۱) ساموئل خاچیکیان

مریم و می تیل (۱۳۷۱) فتحعلی اویسی

هنرپیشه (۱۳۷۱) محسن مخملباف

یک مرد یک خرس (۱۳۷۱) مسعود جعفری جوزانی

افسانه مه پلنگ (۱۳۷۰) محمدعلی سجادی

امید (۱۳۷۰) حبیب اله کاوش

اوینار (۱۳۷۰) شهرام اسدی

بدوک (۱۳۷۰) مجید مجیدی

دو نفر و نصفی (۱۳۷۰) یداله صمدی

دو همسفر (۱۳۷۰) اصغر هاشمی

راز چشمه سرخ (۱۳۷۰) سیدعلی سجادی‌حسینی

ردپای گرگ (۱۳۷۰) مسعود کیمیایی

نرگس (۱۳۷۰) رخشان بنی اعتماد

نیاز (۱۳۷۰) علیرضا داوودنژاد

هور در آتش (۱۳۷۰) عزیزاله حمیدنژاد

یکبار برای همیشه (۱۳۷۰) سیروس الوند

آتش در خرمن (۱۳۶۹) سعید حاجی میری

بازی بزرگان (۱۳۶۹) کامبوزیا پرتوی

خون بس (۱۳۶۹) ناصر غلامرضایی

راز خنجر (۱۳۶۹) محمدحسین حقیقی

مهاجران (۱۳۶۹) مهدی صباغ زاده

کشورهای شرکت کننده در جشنواره

بین المللی فیلم فجر ـ دوره دوازدهم (۱۳۷۲)

آذربایجان آلمان آمریکا ازبکستان اسلواک

انگلستان اوکراین ایتالیا ایران بلژیک

بلغارستان بنگلادش بوسنی پاکستان ترکمنستان

ترکیه چک چین دانمارک روسیه

ژاپن سنگال سوئد سوئیس سودان

سوریه فرانسه فلسطین اشغالی فنلاند قرقیزستان

قزاقستان کانادا لبنان مالزی مراکش

هندوستان هنگ کنگ یونان

داوران:

مهدی شجاعی سینمای ایران

جواد شمقدری مسابقه فیلم های اول و دوم

سعید صادقی مسابقه مواد تبلیغی فیلم ها

سیدمحمد فدوی مسابقه مواد تبلیغی فیلم ها

اصغر فهیمی فر مسابقه مواد تبلیغی فیلم ها

عباس کیارستمی مسابقه فیلم های اول و دوم

مجید مجیدی مسابقه فیلم های اول و دوم

فریدون ناصری مسابقه فیلم های اول و دوم

دبیر:سید محمد بهشتی

بخشهای جشنواره بین المللی فیلم فجر ـ دوره دوازدهم (۱۳۷۲)

تعداد کل بخش ها : ۵

بخش فیلم های اول و دوم ـ خارج از مسابقه ۱ فیلم

نام فیلم کارگردان

زیر درختان زیتون (۱۳۷۲) عباس کیارستمی

بخش فیلم های کودک و نوجوان ـ رهاورد اصفهان ۱ فیلم

نام فیلم کارگردان

نان و شعر (۱۳۷۲) کیومرث پوراحمد

بخش مسابقه سینمای ایران ۲۴ فیلم

نام فیلم کارگردان

آخرین شناسایی (۱۳۷۲) علی شاه حاتمی

بدل (۱۳۷۲) جهانگیر جهانگیری

بلندیهای صفر (۱۳۷۲) حسینعلی لیالستانی

بلوف (۱۳۷۲) ساموئل خاچیکیان

پایان کودکی (کودک قهرمان) (۱۳۷۲) کمال تبریزی

پرتگاه (۱۳۷۲) بهرام ری پور

پناهنده (۱۳۷۲) رسول ملاقلی پور

تاواریش (۱۳۷۲) مهدی فخیم زاده

ترانزیت (۱۳۷۲) سیدعلی سجادی‌حسینی

جاده عشق (۱۳۷۲) رجب محمدین

جای امن (۱۳۷۲) مجتبی راعی

جنگ نفتکشها (۱۳۷۲) محمد بزرگ نیا

چشم شیطان (۱۳۷۲) حسن هدایت

خاکستر سبز (۱۳۷۲) ابراهیم حاتمی کیا

دمرل (۱۳۷۲) یداله صمدی

روز فرشته (۱۳۷۲) بهروز افخمی

همچنین بخوانید:  گریم دیدنی از گلشیفته فراهانی در دزدان دریایی کاراییب

سجاده آتش (۱۳۷۲) احمد مرادپور

سهراب تا سهراب (قطب مخوف) (۱۳۷۲) عباس شیخ بابایی

نان و شعر (۱۳۷۲) کیومرث پوراحمد

هبوط (۱۳۷۲) احمدرضا معتمدی

همسر (۱۳۷۲) مهدی فخیم زاده

بازیچه (۱۳۷۱) تورج منصوری

تیک تاک (۱۳۷۱) محمدعلی طالبی

حماسه مجنون (۱۳۷۱) جمال شورجه

بخش مسابقه فیلم های اول و دوم ۲۱ فیلم

نام فیلم کارگردان

آنها هیچکس را دوست ندارند (۱۳۷۲) جعفر سیمایی

ایوب پیامبر (۱۳۷۲) فرج اله سلحشور

بلندیهای صفر (۱۳۷۲) حسینعلی لیالستانی

پادزهر (۱۳۷۲) بهرام کاظمی

پنجاه روز التهاب (۱۳۷۲) کریم آتشی

جنگ نفتکشها (۱۳۷۲) محمد بزرگ نیا

دره هزار فانوس (۱۳۷۲) احمدرضا گرشاسبی

راننده سفیر (۱۳۷۲) حبیب اله بهمنی

شفیع آقامحمدیان

زیر سایه کنار (۱۳۷۲) جواد ارشاد

زینت (۱۳۷۲) ابراهیم مختاری

سپیدیال (۱۳۷۲) محسن محسنی نسب

سجاده آتش (۱۳۷۲) احمد مرادپور

سه مرد عامی (۱۳۷۲) سیامک تقی پور

ضربه آخر (۱۳۷۲) داوود موثقی

عبور از تله (۱۳۷۲) غلامرضا رمضانی

کودکانی ازآب و گل (۱۳۷۲) عطاءاله حیاتی

مسافر غریب (۱۳۷۲) یوسف جمادی

هبوط (۱۳۷۲) احمدرضا معتمدی

همه دختران من (۱۳۷۲) اسماعیل سلطانیان

بازیچه (۱۳۷۱) تورج منصوری

هور در آتش (۱۳۷۰) عزیزاله حمیدنژاد

بخش مسابقه مواد تبلیغاتی فیلم ها ۴۹ فیلم

نام فیلم کارگردان

نان و شعر (۱۳۷۲) کیومرث پوراحمد

آبادانی ها (۱۳۷۱) کیانوش عیاری

آذرخش (۱۳۷۱) احمدرضا درویش

از کرخه تا راین (۱۳۷۱) ابراهیم حاتمی کیا

افعی (۱۳۷۱) محمدرضا اعلامی

باز باران (۱۳۷۱) محسن محسنی نسب

بر بال فرشتگان (۱۳۷۱) جواد شمقدری

بندر مه آلود (۱۳۷۱) امیر قویدل

پرواز را به خاطر بسپار (۱۳۷۱) حمید رخشانی

تماس شیطانی (۱۳۷۱) حسن قلی زاده

تونل (۱۳۷۱) مجتبی راعی

چکمه (۱۳۷۱) محمدعلی طالبی

چهارشنبه عزیز (۱۳۷۱) حمید تمجیدی

خسوف (۱۳۷۱) رسول ملاقلی پور

دلاوران کوچه دلگشا (۱۳۷۱) حسن هدایت

دو روی سکه (۱۳۷۱) محمد متوسلانی

سارا (۱۳۷۱) داریوش مهرجویی

سایه های هجوم (۱۳۷۱) احمد امینی

شعله های خشم (۱۳۷۱) حمیدرضا آشتیانی پور

صبح روز بعد (۱۳۷۱) کیومرث پوراحمد

صلیب طلایی (۱۳۷۱) عبداله باکیده

طعمه (۱۳۷۱) فرامرز صدیقی

قافله (۱۳۷۱) مجید جوانمرد

گریز (۱۳۷۱) ناصر مهدی پور

لبه تیغ (۱۳۷۱) جمال شورجه

مأموریت آقای شادی (۱۳۷۱) محمدرضا زهتابی

مجسمه (۱۳۷۱) ابراهیم وحیدزاده

مرد ناتمام (۱۳۷۱) محرم زینال زاده

مردی در آینه (۱۳۷۱) ساموئل خاچیکیان

مریم و می تیل (۱۳۷۱) فتحعلی اویسی

هنرپیشه (۱۳۷۱) محسن مخملباف

یک مرد یک خرس (۱۳۷۱) مسعود جعفری جوزانی

افسانه مه پلنگ (۱۳۷۰) محمدعلی سجادی

امید (۱۳۷۰) حبیب اله کاوش

اوینار (۱۳۷۰) شهرام اسدی

بدوک (۱۳۷۰) مجید مجیدی

دو نفر و نصفی (۱۳۷۰) یداله صمدی

دو همسفر (۱۳۷۰) اصغر هاشمی

راز چشمه سرخ (۱۳۷۰) سیدعلی سجادی‌حسینی

ردپای گرگ (۱۳۷۰) مسعود کیمیایی

نرگس (۱۳۷۰) رخشان بنی اعتماد

نیاز (۱۳۷۰) علیرضا داوودنژاد

هور در آتش (۱۳۷۰) عزیزاله حمیدنژاد

یکبار برای همیشه (۱۳۷۰) سیروس الوند

آتش در خرمن (۱۳۶۹) سعید حاجی میری

بازی بزرگان (۱۳۶۹) کامبوزیا پرتوی

خون بس (۱۳۶۹) ناصر غلامرضایی

راز خنجر (۱۳۶۹) محمدحسین حقیقی

مهاجران (۱۳۶۹) مهدی صباغ زاده

موضوعات جوایز بین المللی فیلم فجر ـ دوره دوازدهم (۱۳۷۲)

۱ – بهترین بازیگر نوجوان

برنده :

پایان کودکی (کودک قهرمان) (۱۳۷۲) … امیر اسماعیلی

۲ – بهترین تدوین

برنده :

چشم شیطان (۱۳۷۲) … حسین زندباف

نامزد :

آخرین شناسایی (۱۳۷۲) … بهزاد بهزادپور

جنگ نفتکشها (۱۳۷۲) … عباس گنجوی

سجاده آتش (۱۳۷۲) … مهرزاد مینویی

حماسه مجنون (۱۳۷۱) … روح اله امامی

۳ – بهترین جلوه های ویژه

برنده :

سجاده آتش (۱۳۷۲) … محسن روزبهانی

نامزد :

آخرین شناسایی (۱۳۷۲) … محسن روزبهانی

جنگ نفتکشها (۱۳۷۲) … نجف فتاحی

چشم شیطان (۱۳۷۲) … عباس شوقی

حماسه مجنون (۱۳۷۱) … محمدرضا شرف الدین

۴ – بهترین چهره پردازی

برنده :

بلندیهای صفر (۱۳۷۲) … مهران روحانی

نامزد :

آخرین شناسایی (۱۳۷۲) … فرید کشن فلاح

چشم شیطان (۱۳۷۲) … مهرداد میرکیانی

چشم شیطان (۱۳۷۲) … ثریا خرمی

دمرل (۱۳۷۲) … مسعود ولدبیگی

روز فرشته (۱۳۷۲) … عبداله اسکندری

۵ – بهترین صحنه آرایی

برنده :

بلندیهای صفر (۱۳۷۲) … ملک جهان خزاعی

نامزد :

آخرین شناسایی (۱۳۷۲) … پرویز شیخ طادی

خاکستر سبز (۱۳۷۲) … توماس برکا

خاکستر سبز (۱۳۷۲) … لوبا ریاریاب کوا

سجاده آتش (۱۳۷۲) … پرویز شیخ طادی

هبوط (۱۳۷۲) … خسرو خورشیدی

۶ – بهترین صدابرداری

برنده :

همسر (۱۳۷۲) … بهمن حیدری

نامزد :

پایان کودکی (کودک قهرمان) (۱۳۷۲) … اصغر شاهوردی

خاکستر سبز (۱۳۷۲) … محسن روشن

نان و شعر (۱۳۷۲) … محمود سماک باشی

تیک تاک (۱۳۷۱) … محمود سماک باشی

۷ – بهترین صداگذاری

برنده :

حماسه مجنون (۱۳۷۱) … بهروز شهامت

نامزد :

بلندیهای صفر (۱۳۷۲) … محمدرضا دلپاک

جنگ نفتکشها (۱۳۷۲) … اسحاق خانزادی

چشم شیطان (۱۳۷۲) … رضا اردلان نسب

دمرل (۱۳۷۲) … رضا اردلان نسب

۸ – بهترین عکاسی

برنده :

هور در آتش (۱۳۷۰) … مهرشاد کارخانی

یکبار برای همیشه (۱۳۷۰) … بهروز صادقی

شرکت کننده :

آذرخش (۱۳۷۱) … محمد علیقلی زاده

افعی (۱۳۷۱) … بهروز صادقی

بر بال فرشتگان (۱۳۷۱) … ناصر عرفانیان

بندر مه آلود (۱۳۷۱) … بهروز صادقی

پرواز را به خاطر بسپار (۱۳۷۱) … محمدرضا رستمی

تماس شیطانی (۱۳۷۱) … میترا محاسنی

تونل (۱۳۷۱) … مرتضی اکبری

چهارشنبه عزیز (۱۳۷۱) … مجید خمسه

چهارشنبه عزیز (۱۳۷۱) … حمید تمجیدی

دلاوران کوچه دلگشا (۱۳۷۱) … اکبر اصفهانی

دو روی سکه (۱۳۷۱) … حسین فرح بخش

قافله (۱۳۷۱) … حسین فرح بخش

گریز (۱۳۷۱) … اکبر اصفهانی

لبه تیغ (۱۳۷۱) … شاهرخ سخایی

مأموریت آقای شادی (۱۳۷۱) … محمدرضا رستمی

مجسمه (۱۳۷۱) … غوغا بیات

مرد ناتمام (۱۳۷۱) … اکبر اصفهانی

مردی در آینه (۱۳۷۱) … بهروز صادقی

مریم و می تیل (۱۳۷۱) … اکبر اصفهانی

یک مرد یک خرس (۱۳۷۱) … میترا محاسنی

افسانه مه پلنگ (۱۳۷۰) … اردشیر شلیله

دو نفر و نصفی (۱۳۷۰) … اکبر اصفهانی

دو همسفر (۱۳۷۰) … همایون اسعدیان

راز چشمه سرخ (۱۳۷۰) … اکبر اصفهانی

ردپای گرگ (۱۳۷۰) … عزیز ساعتی

خون بس (۱۳۶۹) … علیرضا فرزین

خون بس (۱۳۶۹) … محمد صادقی طولائی

راز خنجر (۱۳۶۹) … حافظ احمدی

مهاجران (۱۳۶۹) … رضا رخشان

نامزد :

آبادانی ها (۱۳۷۱) … رضا رخشان

سایه های هجوم (۱۳۷۱) … بابک برزویه

هنرپیشه (۱۳۷۱) … میترا محاسنی

۹ – بهترین فیلم اول

برنده :

آخرین شناسایی (۱۳۷۲)

گردآوری: پورتال وهاران  www.vaharan.ir

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی admin

همچنین ببینید

بهاره رهنما 97,بهاره رهنما 2018,کاهش وزن بهاره رهنما 97,لاغری بهاره رهنما 97,لاغر شدن بهاره رهنما 97,کاهش وزن بهاره رهنما 2018,عکس لاغر شدن بهاره رهنما 97

عکس: کاهش وزن شدید و محسوس بهاره رهنما

عکس: کاهش وزن شدید و محسوس بهاره رهنما همانطور که می دانید بهاره رهنما اضافه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *