خانه / فرهنگ و هنر / بیست و سومین جشنواره فیلم فجر / جشنواره فیلم فجر ۲۳ / جشنواره فجر ۱۳۸۳
بیست و سومین جشنواره فیلم فجر / جشنواره فیلم فجر 23 / جشنواره فجر 1383

بیست و سومین جشنواره فیلم فجر / جشنواره فیلم فجر ۲۳ / جشنواره فجر ۱۳۸۳

بیست و سومین جشنواره فیلم فجر / جشنواره فیلم فجر ۲۳ / جشنواره فجر ۱۳۸۳

پورتال وهاران در این مقاله به معرفی بیست و سومین جشنواره فیلم فجر می پردازد.

داوران:

محمد آل احمد بخش مسابقه سینمای آسیا

عبداله اسفندیاری بخش سینمای معناگرا

شهریار بحرانی بخش مسابقه سینمای آسیا

آتیلا درسای بخش مسابقه سینمای بین الملل

احمدرضا درویش بخش مسابقه سینمای بین الملل

حمید دهقان پور بخش مسابقه سینمای ایران

علیرضا رئیسیان بخش مسابقه فیلم های اول و دوم

یوسف رازقف بخش مسابقه سینمای آسیا

کریستف زانوسی بخش سینمای معناگرا

فیلیپ ژالادو بخش مسابقه سینمای آسیا

تادایو ساتو بخش سینمای معناگرا

عزیز ساعتی بخش مسابقه سینمای ایران

سیدعلیرضا سجادپور بخش مسابقه فیلم های اول و دوم

کارن شاه نظرف بخش مسابقه سینمای بین الملل

علیرضا شجاع نوری بخش مسابقه سینمای بین الملل

کمارل عارفین بخش مسابقه سینمای آسیا

جمشید عثمانف بخش مسابقه سینمای بین الملل

فرامرز قریبیان بخش مسابقه سینمای ایران

حسین کرمی بخش مسابقه سینمای ایران

تام لودی بخش مسابقه سینمای بین الملل

پیتر مالون بخش سینمای معناگرا

احمد مجتبی جمال بخش سینمای معناگرا

منوچهر محمدی بخش مسابقه سینمای ایران

داریوش مهرجویی بخش مسابقه سینمای ایران

محمدعلی نجفی بخش مسابقه سینمای ایران

کولت نوفال بخش مسابقه سینمای بین الملل

محمدرضا هنرمند بخش مسابقه فیلم های اول و دوم

دبیر:

علیرضا رضاداد

هیأت انتخاب جشنواره بین المللی فیلم فجر ـ دوره بیست و سوم(۱۳۸۳)

۱- امیر اسفندیاری بخش مسابقه سینمای بین الملل

۲- جمال امید بخش مسابقه سینمای بین الملل

۳- ابراهیم حاتمی کیا

۴- محمدعلی حسین نژاد بخش مسابقه سینمای بین الملل

۵- منوچهر شاهسواری بخش مسابقه سینمای بین الملل

۶- ناصر عنصری بخش مسابقه سینمای بین الملل

مقررات جشنواره :

بیست و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر توسط بنیاد سینمایی فارابی وابسته به معاونت امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با بزرگداشت بیست و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ماه ۱۳۸۳ در تهران برگزار می شود.

سینمای ایران

هدف جشنواره، عرضه و معرفی فیلم های ارزشمند یک سال فعالیت فیلمسازی و نیز ارزیابی و تشویق هنرمندان به منظور اعتلای هنر صنعت سینمای ایران است.

برنامه های این بخش شامل قسمت های زیر است:

الف: مسابقه سینمایی بلند و داستانی کوتاه

فیلم های سینمایی که تا بهمن ۱۳۸۳ در تهران و همچنین در دوره های گذشته جشنواره به نمایش درنیامده باشند.

فیلم های داستانی کوتاه متقاضی شرکت در مسابقه نیز لازم است از سه دقیقه کمتر و از پانزده دقیقه بیشتر نباشد و سال تولیدشان نیز بعد از ۱۳۸۲ باشد.

یک هیأت انتخاب که اعضایش توسط دبیر جشنواره تعیین می شود، پس از بازبینی همه فیلم های متقاضی، آثار مناسب برای این بخش را انتخاب خواهند کرد.

یک هیأت داوری شامل حداقل پنج نفر که اعضای آن از میان هنرمندان و صاحبنظران توسط دبیر جشنواره برگزیده خواهند شد فیلم های بخش مسابقه را داوری کرده، جوایز زیر را اهدا می نمایند.

سیمرغ بلورین، برای بهترین فیلم

سیمرغ بلورین، جایزه ویژه هیأت داوران

سیمرغ بلورین، برای بهترین کارگردانی

سیمرغ بلورین، برای بهترین فیلمنامه

سیمرغ بلورین، برای بهترین بازیگر زن نقش اول و دوم

سیمرغ بلورین، برای بهترین بازیگر مرد نقش اول و دوم

سیمرغ بلورین، برای بهترین فیلمبرداری

سیمرغ بلورین، برای بهترین تدوین

سیمرغ بلورین، برای بهترین موسیقی متن

سیمرغ بلورین، برای بهترین صدابردار و صداگذار

سیمرغ بلورین، برای بهترین طراح صحنه و لباس

سیمرغ بلورین، برای بهترین جلوه های ویژه

سیمرغ بلورین، برای بهترین چهره پردازی

سیمرغ بلورین، برای بهترین از بین آثار هنر و تجربه

سیمرغ بلورین، برای بهترین فیلم کوتاه داستانی

٭ جایزه های فنی و هنری به آثاری تعلق می گیرد که موجبات پیشرفت و ارتقای جنبه های هنری ـ صنعتی سینمای ایران را فراهم آورده باشند.

٭ عوامل تهیه و توزیع فیلم های مسابقه نمی توانند در هیأت داوری شرکت کنند.

٭ هیأت داوران حداکثر تا ۴۸ ساعت قبل از مراسم پایانی، نامزدهای دریافت جایزه هر رشته را اعلام خواهند کرد.

٭ هیچ جایزه ای در مسابقه به طور هم ارزش میان دو یا چند اثر تقسیم نمی شود.

٭ نماینده از ای جشنواره می تواند بدون حق رأی در بحث های هیأت داوران شرکت کند.

ب‌: چشم واقعیت (مسابقه آثار مستند)

کلیه آثار مستند بلند و کوتاه که بعد از سال ۱۳۸۲ تولید شده باشند، می توانند در این بخش شرکت نمایند. یک هیأت داوری مستقل به انتخاب دبیر جشنواره، آثار برگزیده را داوری می کنند. در این بخش یک «سیمرغ بلورین» و دو گواهی افتخار (یک گواهی افتخار ویژه تحقیق و پژوهش) به برگزیدگان این رشته اهدا خواهد شد.

ج: خارج از مسابقه

فیلم های «خارج از مسابقه» که هم ارزش فیلم های بخش مسابقه هستند شامل آثاری می شوند که به لحاظ رعایت مقررات، از جمله عضویت یکی از سازندگان فیلم در هیأت داوری امکان نمایش در بخش مسابقه را پیدا نکرده اند و یا سازنده فیلم، خواستار نمایش اثرش در این بخش باشد.

د: فیلم های میهمان

این فیلم ها از بین آثار ارزشمندی که به دلیل محدودیت تعداد فیلم های بخش مسابقه موفق نشده اند به جشنواره راه یابند، انتخاب می شوند. در این بخش نیز، فیلم ها مورد بررسی قرار گرفته و یک اثر به عنوان بهترین فیلم بخش میهمان جایزه ای از سوی دبیر جشنواره دریافت می کند.

ه: فیلم اول و دوم برتر

یک هیأت داوری مستقل به انتخاب دبیر جشنواره، از بین آثار اول و دوم فیلمسازان، کلیه بخش های سینمایی (بخش مسابقه و میهمان) را جداگانه داوری و به برترین آنها «سیمرغ بلورین» اهدا می نمایند.

و: فیلم برگزیده تماشاگران

جشنواره، از طریق مراجعه به آرای تماشاگران از بین فیلم های بخش های مسابقه، به محبوب ترین فیلم ایرانی در بخش مسابقه جایزه «سیمرغ بلورین» اهدا خواهد کرد.

به همه فیلم هایی که به بخش های مسابقه، خارج از مسابقه و میهمان راه یافته اند گواهی شرکت اهدا خواهد شد.

ز: نکوداشت

به منظور ارج نهادن به کوشش های ارزشمند سینماگران برگزیده، جشنواره طی آئینی از خدمات ایشان تجلیل به عمل خواهد آورد.

سینمای بین المللی

هدف از برپایی این بخش، نمایش آثاری است که علاوه بر فراهم ساختن امکان ترویج و تعامل فرهنگی با سایر جوامع، امکان ارزیابی بهتر و بیشتر وضعیت و موقعیت سینمای ایران را در مقایسه با دیگر کشورها فراهم آورد.

برنامه های این بخش شامل قسمت های زیر است:

الف: مسابقه بین المللی

این بخش با هدف شناخت و ارزیابی آنگونه توانایی ها و ظرفیت های انسانی که موقعیت یگانه او را بین سایر موجودات ممتاز می سازد، برگزار می شود.

ـ جشنواره در این بخش فیلم های کوتاه زنده یا نقاشی متحرک (با زمان نمایش ۳ تا ۱۵ دقیقه) و بلندی را می پذیرد که شرایط زیر را داشته باشد:

همچنین بخوانید:  پخش سریال روزهای بیقراری از شبکه سه + داستان و بازیگران و عکس

سال تولیدشان بعد از ۲۰۰۲ باشد.

در دوره های گذشته جشنواره به نمایش درنیامده باشد.

پیش از فوریه ۲۰۰۵ در تهران نمایش داده نشده باشد.

به زبان انگلیسی یا فرانسه و یا دارای زیرنویس به یکی از این دو زبان باشد.

ـ هر کشور می تواند حداکثر دو فیلم بلند، سه فیلم کوتاه (۲ تا ۱۵ دقیقه) و کشور ایران سه فیلم بلند و چهار فیلم کوتاه شرکت دهد.

ـ فیلم های شرکت کننده توسط هیأت انتخاب که توسط دبیر تعیین می شوند بررسی و گزینش می شوند.

ـ یک هیأت داوری بین الملل شامل حداقل پنج نفر که اعضای آن از میان هنرمندان و صاحبنظران برگزیده خواهند شد، فیلم های این بخش را ارزیابی کرده و جوایز زیر را اهدا می کنند.

سیمرغ بلورین، برای بهترین فیلم بلند

سیمرغ بلورین، جایزه ویژه هیأت داوران

سیمرغ بلورین، برای بهترین کارگردانی

سیمرغ بلورین، برای بهترین فیلمنامه

سیمرغ بلورین، برای بهترین بازیگر

سیمرغ بلورین، برای بهترین دستاورد هنری یا فنی

سیمرغ بلورین، برای بهترین فیلم کوتاه داستانی

ب: مسابقه سینمای معناگرا

این بخش به منظور توجه به نقش سینما به عنوان ظرفیتی غنی برای بیان عوالم غیرمادی برگزار می شود. از این رو، هر اثری که بتواند مخاطب را به عوالم غیرمادی و نیز به تعالی خصلت های انسانی از طریق دستیابی به مفاهیم ارزشمند متعالی رهنمون شود، می تواند در این بخش مسابقه شرکت نماید.

ـ جشنواره در این بخش فیلم هایی را می پذیرد که:

سال تولیدشان بعد از ۲۰۰۱ باشد.

در دوره های گذشته جشنواره به نمایش درنیامده باشد.

به زبان انگلیسی یا فرانسه و یا دارای زیرنویس به یکی از این دو زبان باشد.

ـ فیلم های متقاضی این بخش توسط هیأت انتخاب که از سوی دبیر تعیین شده اند بررسی و انتخاب می شوند.

ـ یک هیأت داوری بین المللی شامل حداقل سه نفر که اعضای آن از میان هنرمندان و صاحبنظران برگزیده می شوند، فیلم های این بخش را ارزیابی و جوایز زیر را اهدا می کنند:

سیمرغ بلورین، برای بهترین فیلم

سیمرغ بلورین، برای بهترین کارگردانی

سیمرغ بلورین، برای بهترین فیلمنامه

ج: مسابقه سینمای آسیا

این بخش به منظور توجه به اعتلا و ارتقای تولیدات سینمای آسیا، برگزار می شود.

سال تولیدشان بعد از ۲۰۰۱ باشد.

در دوره های گذشته جشنواره به نمایش درنیامده باشد.

پیش از فوریه ۲۰۰۵ در تهران نمایش داده نشده باشد.

به زبان انگلیسی یا فرانسه و یا دارای زیرنویس به یکی از این دو زبان باشد.

ـ هر کشور می تواند حداکثر دو فیلم بلند و کشور ایران سه فیلم بلند شرکت دهد.

ـ فیلم های شرکت کننده توسط هیأت انتخاب که توسط دبیر تعیین می شوند بررسی و گزینش می شوند.

ـ یک هیأت داوری بین المللی شامل حداقل پنج نفر که اعضای آن از میان هنرمندان و صاحبنظران برگزیده خواهند شد، فیلم های این بخش را ارزیابی کرده و جوایز زیر را اهدا می کنند.

سیمرغ بلورین، برای بهترین فیلم

سیمرغ بلورین، برای بهترین کارگردانی

سیمرغ بلورین، برای بهترین فیلمنامه

هیچ جایزه ای نمی تواند در بخش مسابقه به طور هم ارزش میان دو یا چند اثر تقسیم شود.

نماینده ای از جشنواره می تواند بدون حق رأی در بحث های هیأت داوری شرکت کند.

د: خارج از مسابقه

فیلم های این بخش که هم ارزش فیلم های بخش مسابقه هستند شامل آثاری می شوند که:

به لحاظ مغایرت سال تهیه شان با مقررات یا محدودیت تعداد فیلم های بخش مسابقه موفق نشده اند به جشنواره راه یابند.

به لحاظ رعایت مقررات از جهت عضویت یکی از سازندگان فیلم در هیأت داوری امکان نمایش در بخش مسابقه را نداشته باشند.

سازنده فیلم خواستار نمایش اثرش در این بخش باشد.

به همه فیلم هایی که به بخش مسابقه یا خارج از مسابقه راه یابند گواهی شرکت اهدا خواهد شد.

ه: جشنواره جشنواره ها

فیلم های این بخش از میان فیلم های برگزیده ای که در جشنواره های مختلف جهانی به نمایش درآمده اند، انتخاب خواهند شد.

و: نمایش های ویژه

برای این بخش دو گروه فیلم پیش بینی شده است:

٭ فیلم هایی که به مناسبت رویدادهای خاصی در سینما، برگزیده می شوند.

٭ فیلم های کوتاه و بلند، اعم از داستانی و یا مستند که به شناخت سینمای یک منطقه و یا سرزمین و روند تحولات فرهنگی و فنی می پردازد.

ز: فیلم برگزیده تماشاگران

جشنواره، از طریق مراجعه به آرای تماشاگران فیلم های بخش مسابقه، به محبوب ترین فیلم خارجی جایزه سیمرغ بلورین اهدا خواهد کرد.

ح: مرور آثار

جشنواره در این بخش به ستایش از کوشش های ارزشمند سینماگران برگزیده و نمایش آثار سینمایی برتر جهان، خواهد پرداخت.

مقررات عمومی

هر استودیو، سازمان نهاد و شخص می تواند هر تعداد فیلم بلند و فیلم کوتاه که مایل باشد به جشنواره ارائه نماید. فیلم ها می توانند سیاه و سفید یا رنگی، ۱۶ یا ۳۵ میلیمتری باشند.
نهادها، سازمان های دولتی و تهیه کنندگان بخش خصوصی که مایل اند فیلم هایشان را در قسمت های مختلف جشنواره شرکت دهند ضروری است نکات زیر را رعایت نمایند:

الف: برگ های درخواست شرکت در جشنواره را تکمیل نموده و همراه عکس، پوستر، بروشور و … حداکثر تا پایان آذرماه ۱۳۸۳ به دفتر جشنواره تحویل گردد.

ب: نسخ اولیه فیلم ها باید حداکثر تا دهم دی ماه ۱۳۸۳ به دفتر جشنواره تحویل گردد.

تصمیم درباره برنامه های جشنواره و همچنین تعیین تاریخ و ساعت نمایش فیلم ها با جشنواره خواهد بود.
پس از تحویل کپی فیلم ها به دفتر جشنواره، امکان خارج کردن آنها از برنامه وجود ندارد.
امضای برگ درخواست شرک در جشنواره به منزله قبول کامل مقررات جشنواره و سایر ضوابط نمایش فیلم در ایران است.
تفسیر و اخذ تصمیم نهایی درباره هر نکته ای که در مقررات حاضر پیش بینی نشده و یا ابهام ناشی از مفاد مقررات، با دبیر جشنواره است.

یادداشت دبیر جشنواره :

بیست و سومین جشنواره بین المللی فجر را در شرایطی آغاز می کنیم که بار دیگر سینمای ایران توانسته است نشانه هایی جدی از رشد فرهنگی ـ هنری را در معرض دید بینندگان و مشتاقان خود قرار دهد.

این جشنواره که همه ساله همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار می شود، در طول بیست و دو دوره گذشته توانسته است نقشی جدی در افق های آینده سینمای کشورمان ایفا کند و هر سال گامی جدی تر برای ورود به عرصه های بین المللی بردارد.

تلاش برگزار کنندگان جشنواره همواره این بوده است که با ارایه کارنامه سینمای ایران و نمایش گزیده سینمای جهان راه دستیابی به قله های مرتفع افتخارات هنری را هموار سازد.

ورود به دو حوزه مفهومی و جغرافیایی با اضافه نمودن دو بخش جدید به سینمای بین المللی به نام های سینمای معناگرا و سینمای آسیا در بیست و سومین دوره برگزاری جشنواره بین المللی فیلم فجر می تواند افق جدیدی را به سوی سینمای جهان بگشاید و برگزارکنندگان بیست و سومین دوره جشنواره مفتخرند که با توجه به این دو حوزه جدید در تعامل میان سینمای ایران و جهان به دستاوردهای نوینی دست پیدا کنیم.

همچنین بخوانید:  جزییات خبر درگذشت احمد مسروری

بی شک این آغاز راه است. نهالی است که باید از آن پاسداری نمود تا همچون سینمای نوین ایران پس از طی مسیری سخت سر برآورد و سر به آسمان بساید. به همه شرکت کنندگان در این دوره از جشنواره که در این جشن با شکوه سینما گرد آمده اند،‌تبریک می گویم و امیدوارم هر کدام بهره ای متناسب از این جشنواره با خود همراه کنیم.

آنچه ما به آن می اندیشیم اعتلای سینمای جهان و تلاش همه دست اندرکاران سینمای جهان است و تلاش همه دست اندرکاران سینما را در این راه می ستاییم.

علیرضا رضاداد

دبیر جشنواره بین المللی فیلم فجر

بیانیه هیأت داوران :

بیانیه هیأت داوران مسابقه فیلم های اول و دوم

ما داوران فیلم های اول و دوم در بیست و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر بر این باوریم که شناخت زبان سینما و طرح مضامین بدیع و جسورانه می تواند بهترین شروع برای هر فیلمسازی باشد، اما مهمتر از آن، استمرار حضور در سینمایی پرقدرت و حرفه ای است که تحققش نمی تواند تنها به تجربه های صرفاً شخصی و ارزان قیمت متکی باشد. یافتن کمال در تجربه های اول و دوم اگر نگوییم غیرممکن اما بسیار دشوار است. با این حال در میان این فیلم ها روزنه های امید بسیاری بود که آینده ای بهتر برای سینمای کشور را نوید می دهد. اولی ها! ورودتان به سینمای کم و بیش حرفه ای مبارک. حالا برای ماندنمان فکری بکنیم.

بیانیه هیأت داوران مسابقه سینمای ایران

با شادباش ایام خجسته فجر که یادآور روزهای تاریخی و به یادماندنی حماسه آ‎فرینی مردم ایران است و با خسته نباشید و خدا قوت به همه هنرمندان و سینماگران که با تلاش و همت والای خود روزهای فجر و پیروزی را با جلوه هایی از معرفت و زیبایی جلای تازه ای بخشیدند.

قضاوت کار دشواری است و یقیناً در سال های آتی دشوارتر نیز خواهد شد. پای به پای رشد و پختگی و بلوغ در سینما، دایره توانمندی ها و تخصص ها در همه عرصه ها عمق و غنای بیشتری یافته است و این کار داوری را سخت تر و دشوارتر می نماید. هیأت داوران در جمع بندی آثار ارائه شده در بخش مسابقه چند نکته را حائز اهمیت دانست که سینماگران، مسئولین، علاقمندان سینما و افکار عمومی و رسانه ها در میان نهد.

۱ـ در عمده آثار بخش مسابقه سینمای ایران، نگاه و زاویه دید سینماگران از سلامت و صداقت چشمگیری برخوردار بود که شایسته تقدیر و قدردانی است. این مهم زمانی آشکارتر می شود که فیلمسازان در نزدیکی به موضوعات حساس که به ناگریز در آن از ناهنجاری ها، پلشتی ها و زشتی ها و تلخی ها هم باید سخن به میان آورد. با حفظ همه کرامت های انسانی، اخلاقی و نجابتی ستودنی به این موضوعات نزدیک می شوند که هر بیننده ای را ناخودآگاه به تحسین وامی دارد. حفظ غنای بیشتر و سینمایی شدن این نگاه شرقی می تواند عنصر ویژه سینمای ایران در جهان شود.

۲ـ سینماگران ایران در مسیر رشد و بالندگی خود به دایره ای از مفاهیم دینی، اخلاقی و انسانی نزدیک شده اند و به نظر می رسد تلاشی جدی و همه جانبه در یافتن، کشف و انتقال این مفاهیم را به زبان سینما دارند. این کوشش که گام های نخست خود را چنین استوار و با اعتماد به نفس برداشته است. نیاز به حمایت، پشتیبانی و تقویت دارد، امید که منتقدان و صاحب نظران، سینماگران ما را در پیمودن این راه دشوار یاری نمایند.

۳ـ سال ۸۳ را باید به حق سال تنوع در مضامین و موضوعات دانست. در این ضرورت توسط فیلمسازان که کلیه لایه های اجتماعی را مخاطب خود بدانند و به نیازها و خواست های آنان توجه نمایند، سبب اینگونه گونگی و تنوع گردیده است. بی شک حفظ و پایداری این عرصه و توجه به همه گروه های مخاطب در سینما می تواند آینده نویدبخشی را برای سینمای ایران فراهم آورد.

۴ـ توسعه واقعی و همه جانبه و پایدار در سینما زمانی تحقق می یابد که بخش خصوصی در عرصه تولید و توزیع آثار سینمایی نقش و مسئولیت بیشتری داشته باشد. دلایل حضور کمرنگ بخش خصوصی قطعاً قابل مطالعه و پیگیری است. تمرکز دولت بر وظیفه خطیر و آینده سازی بر زیرساخت های سینمایی با حضور شاداب و سرزنده بخش خصوصی در زمینه تولید آثار سینمایی برتر می تواند سینمای ایران را در مقابل مشکلات و سختی ها بیمه نماید.

در خاتمه هیأت داوران آرزو می کند تا سینمای بالنده و سرفراز ایران که همیشه طلایه داری عرصه هنر را خالصانه و صبورانه و با همت و پشتکار دست اندرکاران و مسئولان بر عهده داشته بتواند به قلل رفیع و باشکوهی که شایسته آن است دست یابد.

بیست و سومین جشنواره فیلم فجر / جشنواره فیلم فجر 23 / جشنواره فجر 1383

اهداف :

هدف جشنواره، عرضه و معرفی فیلم های ارزشمند یک سال فعالیت فیلمسازی و نیز ارزیابی و تشویق هنرمندان به منظور اعتلای هنر صنعت سینمای ایران است.

موضوعات جشنواره :

بخش های این دوره از جشنواره:

– مسابقه سینمای ایران (بلند و کوتاه)

– مسابقه سینمای بین المللی (بلند و کوتاه)

– مسابقه سینمای معناگرا (بلند)

– مسابقه سینمای آسیا (بلند)

– مسابقه فیلم های اول و دوم سینمای ایران

– مسابقه آثار مستند (چشم واقعیت)

– جشنواره جشنواره ها

– نمایش های ویژه

– سینما و سیاست

– جلوه های ویژه بصری سینمای جهان

– شب های سینمای صامت

– علاوه بر بخش های مختلف یاد شده، بازار فیلم، نمایشگاه کتاب های سینمایی، هم اندیشی سینمای معناگرا و ترجمه و تألیف کتاب های سینمایی در حوزه سینمای معناگرا از دیگر برنامه های این دوره از جشنواره اند.

توضیحات :

* سیمرغ بلورین بهترین فیلم خارجی از نظر تماشاگران از طرف خانه سینما به فیلم «دشت گریان» (تئوآنجلوپلس) توسط محمدعلی طالبی اهدا شد.

شرکتهای برگزیده در جشنواره بین المللی فیلم فجر ـ دوره بیست و سوم(۱۳۸۳)

سازمان توسعه سینمایی سوره

سیمرغ بلورین بهترین فیلم برای فیلم مرزی برای زندگی (۱۳۸۳ )

لیست فیلمهایی که در جشنواره بین المللی فیلم فجر ـ دوره بیست و سوم(۱۳۸۳) شرکت داشته اند.

فیلم کارگردان

آلبوم (۱۳۸۳) رضا حیدرنژاد

باغهای کندلوس (۱۳۸۳) ایرج کریمی

بشارت منجی (۱۳۸۳) نادر طالب زاده

بید مجنون (۱۳۸۳) مجید مجیدی

بیدار شو آرزو (۱۳۸۳) کیانوش عیاری

پشت پرده ی مه (۱۳۸۳) پرویز شیخ طادی

پیک نیک در میدان جنگ (۱۳۸۳) سیدرحیم حسینی

همچنین بخوانید:  عکس گلشیفته فراهانی و زهرا امیرابراهیمی در جشنواره کن 2017

تنهایی باد (۱۳۸۳) وحید موسائیان

جایی برای زندگی (۱۳۸۳) محمد بزرگ نیا

جنگ کودکانه (۱۳۸۳) ابوالقاسم طالبی

حیات (۱۳۸۳) غلامرضا رمضانی

خیلی دور، خیلی نزدیک (۱۳۸۳) رضا میرکریمی

در به درها (۱۳۸۳) امیرحسین صدیق

دیشب باباتو دیدم آیدا (۱۳۸۳) رسول صدرعاملی

رازها (۱۳۸۳) محمدرضا اعلامی

رستگاری در ۲۰/۸ دقیقه (۱۳۸۳) سیروس الوند

زخم زیتون (۱۳۸۳) محمدرضا آهنج

زن زیادی (۱۳۸۳) تهمینه میلانی

سالاد فصل (۱۳۸۳) فریدون جیرانی

شکوفه های سنگی (۱۳۸۳) عزیزاله حمیدنژاد

صحنه های خارجی (۱۳۸۳) علیرضا رسولی نژاد

طبل بزرگ زیر پای چپ (۱۳۸۳) کاظم معصومی

غروب شد بیا (۱۳۸۳) انسیه شاه حسینی

کافه ترانزیت (۱۳۸۳) کامبوزیا پرتوی

کوچه های باریک (۱۳۸۳) علی زمانی عصمتی

گل یخ (۱۳۸۳) کیومرث پوراحمد

گیلانه (۱۳۸۳) رخشان بنی اعتماد

محسن عبدالوهابی

ما همه خوبیم (۱۳۸۳) بیژن میرباقری

ماهی ها عاشق می شوند (۱۳۸۳) علی رفیعی

مرثیه برف (۱۳۸۳) جمیل رستمی

مرزی برای زندگی (۱۳۸۳) رضا اعظمیان

من بن لادن نیستم (۱۳۸۳) احمد طالبی نژاد

یک تکه نان (۱۳۸۳) کمال تبریزی

بابا عزیز (۱۳۸۲) محمدناصر خمیر

خواب تلخ (۱۳۸۲) محسن امیریوسفی

کشورهای شرکت کننده در جشنواره

بین المللی فیلم فجر ـ دوره بیست و سوم(۱۳۸۳)

آلمان آمریکا اسپانیا استرالیا افغانستان

الجزایر انگلستان ایتالیا ایسلند بحرین

بلژیک بنگلادش بوسنی تایلند ترکیه

تونس چین دانمارک روسیه زلاندنو

ژاپن سنگاپور سوئد صربستان عراق

فرانسه فلسطین اشغالی فنلاند قزاقستان کانادا

کره جنوبی کرواسی گرجستان لاتویا لهستان

لوکزامبورگ لیبریا هنگ کنگ یونان

بخشهای جشنواره بین المللی فیلم فجر ـ دوره بیست و سوم(۱۳۸۳)

تعداد کل بخش ها : ۸

بخش جشنواره جشنواره ها ۱ فیلم

نام فیلم کارگردان

خواب تلخ (۱۳۸۲) محسن امیریوسفی

بخش خارج از مسابقه ۱ فیلم

نام فیلم کارگردان

گیلانه (۱۳۸۳) رخشان بنی اعتماد

محسن عبدالوهابی

بخش سینمای معناگرا ۴ فیلم

نام فیلم کارگردان

بشارت منجی (۱۳۸۳) نادر طالب زاده

خیلی دور، خیلی نزدیک (۱۳۸۳) رضا میرکریمی

یک تکه نان (۱۳۸۳) کمال تبریزی

بابا عزیز (۱۳۸۲) محمدناصر خمیر

بخش فیلم های میهمان ۱۲ فیلم

نام فیلم کارگردان

آلبوم (۱۳۸۳) رضا حیدرنژاد

پیک نیک در میدان جنگ (۱۳۸۳) سیدرحیم حسینی

جنگ کودکانه (۱۳۸۳) ابوالقاسم طالبی

در به درها (۱۳۸۳) امیرحسین صدیق

زخم زیتون (۱۳۸۳) محمدرضا آهنج

صحنه های خارجی (۱۳۸۳) علیرضا رسولی نژاد

طبل بزرگ زیر پای چپ (۱۳۸۳) کاظم معصومی

کوچه های باریک (۱۳۸۳) علی زمانی عصمتی

گل یخ (۱۳۸۳) کیومرث پوراحمد

مرزی برای زندگی (۱۳۸۳) رضا اعظمیان

من بن لادن نیستم (۱۳۸۳) احمد طالبی نژاد

خواب تلخ (۱۳۸۲) محسن امیریوسفی

بخش مسابقه بین الملل ۳ فیلم

نام فیلم کارگردان

بید مجنون (۱۳۸۳) مجید مجیدی

بیدار شو آرزو (۱۳۸۳) کیانوش عیاری

شکوفه های سنگی (۱۳۸۳) عزیزاله حمیدنژاد

بخش مسابقه سینمای آسیا ۲ فیلم

نام فیلم کارگردان

باغهای کندلوس (۱۳۸۳) ایرج کریمی

مرثیه برف (۱۳۸۳) جمیل رستمی

بخش مسابقه سینمای ایران ۲۲ فیلم

نام فیلم کارگردان

باغهای کندلوس (۱۳۸۳) ایرج کریمی

بشارت منجی (۱۳۸۳) نادر طالب زاده

بید مجنون (۱۳۸۳) مجید مجیدی

بیدار شو آرزو (۱۳۸۳) کیانوش عیاری

پشت پرده ی مه (۱۳۸۳) پرویز شیخ طادی

تنهایی باد (۱۳۸۳) وحید موسائیان

جایی برای زندگی (۱۳۸۳) محمد بزرگ نیا

حیات (۱۳۸۳) غلامرضا رمضانی

خیلی دور، خیلی نزدیک (۱۳۸۳) رضا میرکریمی

دیشب باباتو دیدم آیدا (۱۳۸۳) رسول صدرعاملی

رازها (۱۳۸۳) محمدرضا اعلامی

رستگاری در ۲۰/۸ دقیقه (۱۳۸۳) سیروس الوند

زن زیادی (۱۳۸۳) تهمینه میلانی

سالاد فصل (۱۳۸۳) فریدون جیرانی

شکوفه های سنگی (۱۳۸۳) عزیزاله حمیدنژاد

غروب شد بیا (۱۳۸۳) انسیه شاه حسینی

کافه ترانزیت (۱۳۸۳) کامبوزیا پرتوی

ما همه خوبیم (۱۳۸۳) بیژن میرباقری

ماهی ها عاشق می شوند (۱۳۸۳) علی رفیعی

مرثیه برف (۱۳۸۳) جمیل رستمی

یک تکه نان (۱۳۸۳) کمال تبریزی

بابا عزیز (۱۳۸۲) محمدناصر خمیر

بخش مسابقه فیلم های اول و دوم ۱۲ فیلم

نام فیلم کارگردان

بشارت منجی (۱۳۸۳) نادر طالب زاده

پشت پرده ی مه (۱۳۸۳) پرویز شیخ طادی

پیک نیک در میدان جنگ (۱۳۸۳) سیدرحیم حسینی

زخم زیتون (۱۳۸۳) محمدرضا آهنج

غروب شد بیا (۱۳۸۳) انسیه شاه حسینی

کوچه های باریک (۱۳۸۳) علی زمانی عصمتی

ما همه خوبیم (۱۳۸۳) بیژن میرباقری

ماهی ها عاشق می شوند (۱۳۸۳) علی رفیعی

مرثیه برف (۱۳۸۳) جمیل رستمی

مرزی برای زندگی (۱۳۸۳) رضا اعظمیان

من بن لادن نیستم (۱۳۸۳) احمد طالبی نژاد

خواب تلخ (۱۳۸۲) محسن امیریوسفی

موضوعات جوایز بین المللی فیلم فجر ـ دوره بیست و سوم(۱۳۸۳)

۱ – بهترین اثر هنر و تجربه

برنده :

بیدار شو آرزو (۱۳۸۳) … کیانوش عیاری

۲ – بهترین بازیگر نوجوان

برنده :

پشت پرده ی مه (۱۳۸۳) … علیرضا شیخ الاسلامی

۳ – بهترین تدوین

برنده :

ما همه خوبیم (۱۳۸۳) … سعید شاهسواری

نامزد :

بید مجنون (۱۳۸۳) … حسن حسندوست

جایی برای زندگی (۱۳۸۳) … عباس گنجوی

خیلی دور، خیلی نزدیک (۱۳۸۳) … بهرام دهقان

یک تکه نان (۱۳۸۳) … حسین زندباف

۴ – بهترین جلوه های ویژه

برنده :

جایی برای زندگی (۱۳۸۳) … نجف فتاحی

نامزد :

بید مجنون (۱۳۸۳) … محسن روزبهانی

خیلی دور، خیلی نزدیک (۱۳۸۳) … محسن روزبهانی

زن زیادی (۱۳۸۳) … داوود رسولیان

۵ – بهترین چهره پردازی

برنده :

خیلی دور، خیلی نزدیک (۱۳۸۳) … محمدرضا قومی

نامزد :

باغهای کندلوس (۱۳۸۳) … مهین نویدی

باغهای کندلوس (۱۳۸۳) … بابک شعاعی

بید مجنون (۱۳۸۳) … سیدمحسن موسوی

بیدار شو آرزو (۱۳۸۳) … حسین صالحیان

بیدار شو آرزو (۱۳۸۳) … اعظم روحانی

یک تکه نان (۱۳۸۳) … عبداله اسکندری

یک تکه نان (۱۳۸۳) … مجید اسکندری

۶ – بهترین دستاورد هنری و فنی

برنده :

بیدار شو آرزو (۱۳۸۳) … کیانوش عیاری

۷ – بهترین صدابرداری

برنده :

بید مجنون (۱۳۸۳) … یداله نجفی

نامزد :

جایی برای زندگی (۱۳۸۳) … ساسان نخعی

خیلی دور، خیلی نزدیک (۱۳۸۳) … بهمن اردلان

مرثیه برف (۱۳۸۳) … محمد امامی

یک تکه نان (۱۳۸۳) … یداله نجفی

یک تکه نان (۱۳۸۳) … ناصر شکوهی نیا

۸ – بهترین صداگذاری

برنده :

خیلی دور، خیلی نزدیک (۱۳۸۳) … بهمن اردلان

نامزد :

بید مجنون (۱۳۸۳) … محمدرضا دلپاک

جایی برای زندگی (۱۳۸۳) … پرویز آبنار

ما همه خوبیم (۱۳۸۳) … مسعود بهنام

ماهی ها عاشق می شوند (۱۳۸۳) … محسن روشن

۹ – بهترین طراحی صحنه و لباس

برنده :

خیلی دور، خیلی نزدیک (۱۳۸۳) … امیرحسین اثباتی

نامزد :

پشت پرده ی مه (۱۳۸۳) … پرویز شیخ طادی

پشت پرده ی مه (۱۳۸۳) … بابک پناهی

جایی برای زندگی (۱۳۸۳) … پروین صفری

کافه ترانزیت (۱۳۸۳) … حسن فارسی

ماهی ها عاشق می شوند (۱۳۸۳) … علی رفیعی

۱۰ – بهترین فیلم

برنده :

خیلی دور، خیلی نزدیک (۱۳۸۳) … رضا میرکریمی

ما همه خوبیم (۱۳۸۳) … محمدرضا تختکشیان

مرزی برای زندگی (۱۳۸۳) … سازمان توسعه سینمایی سوره

بابا عزیز (۱۳۸۲) … علیرضا شجاع نوری

بابا عزیز (۱۳۸۲) … سیریال اوریول

نامزد :

بشارت منجی (۱۳۸۳) … نادر طالب زاده

پشت پرده ی مه (۱۳۸۳) … محمد خزاعی

جایی برای زندگی (۱۳۸۳) … حسن بشکوف

گردآوری: پورتال وهاران  www.vaharan.ir

(Visited 1 times, 1 visits today)

درباره ی admin

همچنین ببینید

عکس همسر سینا شعبانخانی,عکس عروسی سینا شعبانخانی,ازدواج سینا شعبانخانی 96,سینا شعبانخانی ازدواج کرد,مراسم عقد سینا شعبانخانی,عروسی سینا شعبانخانی

سینا شعبانخانی ازدواج کرد + عکس عروسی و عکس همسر سینا شعبانخانی

سینا شعبانخانی ازدواج کرد + عکس عروسی و عکس همسر سینا شعبانخانی سینا شعبانخانی خواننده …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *